شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹

سینماگران و جشنواره‌ای که گذشت/

محسنی‌نسب: فیلم‌های جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر تنوع بسیار خوبی داشت

محسنی نسب

محسن محسنی‌نسب؛ تهیه كننده «لامپ صد» گفت: در این دوره از جشنواره فیلم های سینمایی بسیار متنوع بود و این اتفاق خوبی است.

محسن محسنی‌نسب؛ تهیه كننده «لامپ صد» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس درباره جشنواره فیلم فجر گفت: من بیش از ۳۰ سال است که در ایران فیلم می سازم و به طور طبیعی در خیلی از دوره های جشنواره هم فیلم داشتم و در هر صورت به عنوان مهمان یا به هر دلیلی شرکت داشتم و همواره پیگیر آن بودم، ضمن این که تمامی دبیرهای جشنواره را می شناسم و با برخی از آن ها کار کردم برخی از آن ها را هم در این حد می شناسم که دستیار من بودند.

وی افزود: با رضاداد از دیرباز آشنا هستم، یعنی من کارمند سازمان صدا و سیما بودم و رضا داد مدیر. رضاداد معاون شبکه دو و من در گروه کارگردانی شبکه دو بودم، رضاداد از آن زمان تا الان به یک شناخت خوبی رسیده و این شناخت باعث شده که این دوره از جشنواره فجر خیلی قانونمند و درست برگزار شود.

محسنی نسب خاطرنشان كرد: در این دوره احترام خوبی به سینماگران گذاشته شد اما برخی ها اعتراض می کنند که چرا حجم فیلم ها زیاد است ولی به نظر من حجم فیلم ها نسبت به دوره های قبل زیاد نیست و ضمن اینکه تنوع فیلم ها زیاد است و خیلی از فیلم ها را من نپسندیدم اما برخی از فیلم ها هم بودند که خیلی آن ها را دوست داشتم ضمن اینکه برگزارکنندگان جشنواره خیلی در نوع کیفیت فیلم ها دخل و تصرف ندارند. سیاست گذارانی که تولید فیلم می کنند باید پاسخ دهند که چرا این فیلم های بد تولید شده است، جشنواره موظف به توضیح نیست تنها می تواند یک تعدادی از فیلم ها را براساس ظرفیت در سینما نمایش دهد و ظرفیت نمایش در سینمای ایران هم همین تعداد است.

وی با اشاره به حضور فیلم اولی ها ادامه داد: حجوم بی سابقه‌ای از فیلم های اول متقاضی حضور در جشنواره امسال بودند و از میان ۶۰فیلم متقاضی، تعدادی به بخش نگاه نو راه یافته بودند و حداقل دو سوم از این ۶۰ فیلم برای جشنواره انتخاب نشدند از این تعدادی هم که انتخاب شدند متاسفانه تعداد کمی از ان ها خوب هستند اکثر آن ها فیلم های عالی نبودند اما برخی از آنها واقعا خوب بودند، یعنی حد وسط نداشت برای نمونه فیلم «سیزده» به كارگردانی هومن سیدی خیلی فیلم خوبی بود و یا فیلم ناخواسته خوب بود. فاصله میان فیلم هایی که من دوست داشتم تا آن هایی که دوست نداشتم خیلی زیاد است مثلا فیلم «ناخواسته» حتی از کارگردان های قدیمی هم می تواند بهتر باشد من خیلی خوشحالم که این کارگردان ها وارد سینمای ایران شدند و همکاران اینده من هستند ضمن اینکه فیلم «چند متر مکعب عشق» هم کارگردانی فوق العاده ای داشت، بازی های درخشانی داشت و یک فیلمساز متعهد و قابل احترام پشت دوربین آن قرار گرفته بود.

كارگردان «یاس های وحشی» ادامه داد: كارگردان هایی كه تجربه اولشان بود به ایده هایی پرداخته بودند که سوژه های تکراری نبود و اگر فکر کنیم سینما که یک جور زبان است طبیعی است که همین طور باشد و فیلم هایی که جوان ها می سازند طبیعی است که بیشتر درک می کنیم و به همین دلیل است که خبرنگارهای جوان در برابر فیلمسازهای قدیمی موضع گیری می کنند. حرف های فیلمساز قدیمی کهنه است و متاسفانه مانند همان قدیم ها فیلم می سازند. مثلا «اشباح» مهرجویی را با سارا مقایسه کنید هر دو فیلم اقتباسی هستند از دو نمایشنامه، اشباح به مراتب قوی تر از سارا است اما اگر کسی چنین حرف هایی در فضای امروز بزند کسی گوش نمی دهد. اما جامعه ما رشد و نمی تواند مطالبی که ۲۰ سال پیش برایش مهم بود و الان هم مهم باشد اشکال اصلی این است که فیلمسازهای گذشته تلاششان این نیست که همسو و همگام با جوانان باشند من خودم تا روزی که فکر نکنم این حرفی که می زنم برای جوان ها گفتنی نیست کارگردانی نمی کنم و همینطور تهیه كنندگی برای یک کارگردان جوان، کمااینکه در جشنواره امسال هم همین کار را کردم من همه سعی خودمو کردم که سعید آقاخانی یک فیلم خوب بسازد.


وی در پایان خاطرنشان كرد: تمام فیلم هایی که من ساخته‌ام امیدوار کننده است، زیرا نگاه من به آینده امیدوارانه است و دلم می خواهد به جوان ها این نگاه را تزریق کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.