یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴

«هر کسی کاری دارد» برای پخش از تلویزیون آماده شد

پروین تجوید*

پروین تجوید؛ انیماتور، ساخت انیمیشن 15 قسمتی «هر کسی کاری دارد» را با حمایت موسسه صبا به اتمام رساند و اکنون آماده پخش از سیماست.

پروین تجوید یکی از انیماتورهای کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از ساخت انیمیشن های جدید خود خبر داد و گفت: ساخت یک انیمیشن 15 قسمتی که هر قسمت آن 5 دقیقه است، با عنوان «هر کسی کاری دارد» را به اتمام رسانده ایم. همچنین در حال تهیه یک سری ووله هستم. به دلیل اینکه شرایط مالی خوبی ندارم و دوست ندارم نیروهایم را از دست بدهم به ساخت یکسری کارهای کوتاه میان برنامه ای اکتفا می کنم.

وی ادامه داد: انیمیشن «هر کسی کاری دارد» کاری است موزیکال که شغل های مختلف را به خردسالان آموزش می دهد و برای همکاری موسسه صبا ساخته شده است و مجتبی پرنده غیبی، همایون رحمتی، سیمین تجوید، قاسم تجوید، مریم مکی‌نژاد و سمیه مکی‌نژاد در ساخت این مجموعه با من همکاری کرده‌اند.

این انیماتور از وضعیت انیمیشن در ایران ابراز نارضایتی کرد و افزود: با شرایط تحریم ها و مشکلات اقتصادی که در کشور ایران به وجود آمده است، من فکر می کنم آینده ای برای انیمیشن ایران وجود نداشته باشد مگر اینکه به دولت امید دل ببندیم؛ اما باز هم بعید می دانم. با شرایط به وجود آمده انیمیشن حداقل 70 یا 80 درصد ریزش کرده و کسی با این شرایط کار انیمیشن انجام نمی دهد. بعید می دانم به همین زودی ها این ضربه ای که انیمیشن ایران خورده شکل گیرد و ترمیم شود.

تجوید با تاکید بر اینکه هزینه ساخت انیمیشن های ایران را دولت باید پرداخت کند، بیان کرد: هزینه ساخت انیمیشن ها را در واقع دولت باید بپردازد؛ اما با این شرایط که امروزه پیش آمده عملا همه تهیه کننده ها با هزینه خودشان انیمیشن تولید می کنند به این امید که دولت هزینه ساخت را به آن ها بازگرداند اما شرایط مالی دولت برای پرداخت هزینه ها اصلا خوب نیست به همین دلیل همه انیماتورها، کار تولید انیمیشن را متوقف کرده اند.

وی در همین خصوص ادامه داد: عملا چون ما فقط بخش پخشمان تلویزیون است و تلویزیون هم وابسته به بخش دولتی است و ما بخش خصوصی نداریم در نتیجه کار فقط برای ایران ساخته می شود. اگر هم کاری برای فستیوال ها ساخته می شود توسط کانون یا حوزه هنری است و صاحب اثر این دو گروه‌اند که همه وابستگان دولتی هستند. البته من انیمیشن «هر کسی کاری دارد» را با هزینه موسسه صبا ساختم اما بالاخره شرایط مالی خوبی ندارد و طبیعتا زمانی هم که آن ها شرایط مالی خوبی ندارند ما مجبوریم که از هزینه شخصی پول ساخت را بپردازیم و این مشکل باعث می شود که آدم جرات نکند ساخت کار بعدی خود را آغاز کند.

تجوید در رابطه با ساختارهای فیلمنامه نویسی انیمیشن، اظهار داشت: ما در بخش فیلمنامه در سینما هم ضعف زیادی داریم با اینکه داستان ها و کتاب های خوب زیاد داریم ولی پرداخت آن به شکل فیلمنامه به دلیل این که خیلی بخش تخصصی است و کسی که می خواهد فیلمنامه بنویسد قطعا باید سینما و انیمیشن را بشناسد. اگر نویسنده فضا را نشناسد طبیعتا نمی تواند یک قصه پرکشش با جذابیت را برای مخاطب مخصوص خود بنویسد و این ضعفی است که گریبان گیر ما شده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.