سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱

تمرکززدایی تولیدات سینمایی از پایتخت/3

حمیدنژاد: تغییر ذائقه تماشاگر شرط لازم برای فیلمسازی در خارج از تهران است

حمیدنژاد3

حمیدنژاد؛ درباره تمرکززدایی تولیدات سینمایی از پایتخت گفت: علت های بسیاری را می توان درباره این موضوع در نظر گرفت که یکی از دلایل آن تربیت نشدن ذائقه مخاطب است که بیشتر علاقه مند هستند فیلمی با شخصیت های شهری ببیند.

عزیزالله حمید نژاد درباره تمرکززدایی تولیدات سینمایی از پایتخت به سینماپرس گفت: علت های بسیاری را می توان درباره این موضوع در نظر گرفت که یکی از دلایل آن تربیت نشدن ذائقه مخاطب است که بیشتر علاقه مند هستند فیلمی با شخصیت های شهری ببیند و این برای تهیه کننده یک شاخصه است. بنابراین اکثر تهیه کنندگان تمایل دارند که فیلمهایشان را در کلان شهر تولید کنند و شخصیت فیلمها هم از این طبقه باشد چراکه فیلمساز به تنهایی تصمیم گیرنده نیست.

وی افزود: سوژه‌ها و قصه های بکری در شهرستان ها وجود دارد که همچنان دست نخورده باقی مانده است. بهتر است تمرکز زدایی شود و درصدی از فیلمهایی که پروانه ساخت می گیرند مختص به موضوعات شهرستانی باشد و با این روش می توان ذائقه مخاطب را تغییر داد.

کارگردان «اشک سرما» ادامه داد: فیلمنامه قوی انگیزه فیلمساز برای تمرکززدایی از پایتخت است و فیلمنامه خوب باید مناسبات فرهنگی و بومی براساس جغرافیای همان شهرستان باشد. اگر در بلند مدت تعداد فیلم های خارج از حیطه کلان شهرها تولید می شود بتواند مخاطب را جذب کند و به نوعی ذائقه سازی کند، چرا که ممکن است در آینده بتوان تولید فیلم‌های با موضوعات بومی و ملی را رواج داد.

حمیدنژاد درباره تفاوت بین کارکردن در شهرستان و پایتخت گفت: کار کردن در شهرستان تجربه های جدیدی را می طلبد و مناسبات تغییر می کند. عوامل باید با انگیزه به سمت ساخت این فیلم ها بروند که دشوارتر خواهد بود. عموما اهالی سینما عادت به فیلمهای شهری و آپارتمانی دارند و این راحت ترین کار برای کارگردان و تهیه کننده برای تولید یک فیلم است. فیلم در فضاهای شهرستانی با وجود دشواری هایی که وجود دارد و حتی افزایش هزینه را هم در پی خواهد داشت اما در نهایت اثر خوب و متفاوتی خواهد شد.

وی درباره تجربیات خودش از «اشک سرما» افزود: این فیلم که در خارج از مرکز ساخته شد فضای سردی را به دنبال داشت و با وجود سختی ها از مخاطبش نتیجه مطلوبی را دریافت کرد.

کارگردان «آناهیتا» با تاکید بر بومی شدن فیلم ها گفت: شخصا اکثر فیلم های من بومی بوده، از فیلم مستند «زندگی در ارتفاعات» در نظر بگیرید تا «هور در آتش» و فیلم «ستارگان خاک» که در دشستان ساخته شد و یا فیلم «شکوفه ها سنگی» در سردشت فیلمبرداری شد اصولا علاقه مند به این فضا بودم ولی در «قله های دنیا» و «آناهیتا» فضای شهر را تجربه کردم.

این کارگردان درپایان گفت: ساخت فیلم در خارج از پایتخت یک تسهیلات ویژه ای را می طلبد تا تهیه کننده هم با آسودگی به سمت ساخت آن برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.