شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰

تمرکززدایی تولیدات سینمایی از پایتخت/1

کارگردان فیلم «طرقه»: سینمای مشهد می‌تواند مانند هند تبدیل به مرکزی ایالتی شود/ بی‌توجهی مدیران سینماگران را روانه تهران می‌کند

امیراطهر سهیلی

کارگردان فیلم «طرقه» گفت: ما در مشهد فیلمساز داریم ولی مدیری نیست که به این فیلمسازان اعتماد کند و این تفکر باعث می شود که افراد جذب تهران شوند و ترجیح بدهند که در سینمای شهرشان کار نکنند. مشهد می تواند مانند هندوستان تبدیل به سینمای ایالتی شود.

امیراطهر سهیلی؛ مدیر شرکت سیمیا فیلم مشهد در گفتگو با سینماپرس درباره شرایط تولید فیلم در شهرستان گفت: امکانات ما از نظر تکنیکی در اندازه شهر تهران نیست و مشکل عمده ما نیاز تکنیکی نیست همانطور که مشکل تکنسین هم نداریم ولی گاهی نیاز می شود که برای برخی کارها از یک سری آدم خاص استفاده کنیم و بعضا هزینه نسبت به تهران بالاتر می رود.

وی ادامه داد: سطح مدیران شهر مشهد با مدیران تهران تفاوت زیادی دارد، چرا که نسبت به سینما کم آگاهی دارند. حتی در بافت مردمی هم مانند مدیران با سینما برخورد سنتی دارند همان نگاه سنتی پدری که اجازه نمی دهد فرزندانش در سینما کار کنند در مسئولین سینمای مشهد موج می زند.

کارگردان فیلم «طرقه» یادآور شد: به قول عباس کیارستمی «خط قرمزهاست که هنر را پدید می آورد»، ما در شهری زندگی می کنیم که از کودکی همانطور که قرآن یاد می دهند، شاهنامه و حافظ هم در گوش مان می خوانند  و این خیلی خوشایند است که با بزرگترین درام دنیا از ابتدا در مشهد آشنا می شویم، ما بعد از امام رضا(ع) اسم فردوسی را می شنویم.

سهیلی درباره نگاه مسئولین گفت: مدیران سینمایی مشهد اصلا دغدغه سینما ندارد و این نبود دغدغه از مدیران اصلی شهر آغاز می شود و تا مدیریت سینما، صداوسیما و روزنامه های سینمایی ادامه دارد، ما در مشهد فیلمساز داریم ولی مدیری نیست که به این فیلمسازان اعتماد کند و این تفکر باعث می شود که افراد جذب تهران شوند و ترجیح بدهند که در سینمای شهرشان کار نکنند. مشهد می تواند مانند هندوستان تبدیل به سینمای ایالتی شود.

کارگردان فیلم «یک خیانت منصفانه» ادامه داد: پدیده شاندیز به عنوان قطب مهم سرمایه گذاری در ایران است و چرا نباید در مشهد تولید فیلم داشته باشد؟ مسئولین سینمایی و صداوسیمای شهر می توانند با آنها مذاکره کنند که در سینما هم سرمایه گذاری کنند. در جشنواره سینما حقیقت امسال یک فیلم مشهدی موفق شد و یا ناصر ضمیری فیلمی در مشهد تولید کرد که امسال در جشنواره حضور دارد. برای مثال سال گذشته فیلم «تنهای تنهای تنها» از شهرستان حضور داشت که موفقیت های خوبی را در پی داشت، من در سالی هنرمند برتر سینمایی استان شدم اما هنوز موفق به ساخت سریال و یا تله فیلم در صداوسیمای مشهد نشده ام. شهری که فیلمسازان زیادی را دارد اما شبکه استانی ضعیفی دارد، سینماگر شهرستان منزوی است.

سهیلی درباره سینمای بومی افزود: سینماگر بومی مثل ناصر تقوایی برای سینمای ایران لازم است ضمن آن که ما باید فیلم هایی مثل «تنهای تنهای تنها» داشته باشیم. همانطور که باید فیلمی در مشهد داشته باشیم که همه به زبان مشهدی صحبت کنند و در آن آداب و رسوم شهر هم رعایت شود، من فیلمنامه ای را با این تعاریف ارائه دادم که مجوز ساخت نگرفت!

کارگردان «سوم شخص مفرد» درباره اوضاع تولید در مشهد گفت: امسال از مشهد هفت فیلم در جشنواره حضور دارد اما شرایط تولید خیلی کند جلو می رود.

برچسب‌ها

نظرات

  • منصور ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ - ۱۲:۰۱
    0 0
    این فیلم رو میشه دانلود کرد؟خیلی وقته یه فیلم قشنگ ندیدم.(سینمای ایران فلجه فلج تا درست بشه 50 60 سال دیگه زمان میبره)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.