چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲

تایید تحلیل سینماپرس

مجلس بودجه‌نویسی جنتی و ایوبی را اصلاح می کند/ کیایی‌نژاد: بودجه فرهنگی باید بیشتر شود

مفید کیایی نژاد و مجلس

مفید کیایی‌نژاد؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما اصرار داریم که به بودجه فرهنگ توجه بیشتری شود. قرار است کمیسیون فرهنگی هفته آینده جلسه‌ای درباره این موضوع داشته باشد چرا که ما نظرمان افزایش بودجه فرهنگی اعم از سینماست.

در حالیکه بودجه پیشنهادی سازمان سینمایی برای سال 93 با حدود 30 درصد کاهش نسبت به زمان شمقدری در سال 92 به مجلس ارائه شد «مفید کیایی‌نژاد» عضو کیمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره بودجه پیشنهادی دولت در حوزه فرهنگ به سینماپرس گفت: قرار است کمیسیون فرهنگی هفته آینده جلسه ای درباره این موضوع داشته باشد، ما نظرمان افزایش بودجه فرهنگ است و لذا در کمیسیون راهکاری برای بودجه فرهنگی درنظر خواهیم گرفت.

کیایی نژاد باتایید کاهش بودجه 93 فرهنگی و سینمایی کشور یادآور شد: امسال بودجه تمام دستگاه‌ها کم است، ما اصرار داریم که به بودجه فرهنگ توجه بیشتری شود و وقتی می گوییم در حوزه فرهنگ بودجه کمی داریم، قطعا منظور ما سینما نیز هست.

«حجت الله ايوبي» در حاشيه ديدار وزير كشور با سينماگران در خانه سينما درباره افزايش بودجه سينما توسط مجلس به سينماپرس گفت: اميدواريم افزايش پيدا كند و سينماپرس چون نگران اين موضوع بود با پيگيري هايش مي تواند كمك كند.

رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: هرچه اين بودجه بيشتر افزايش پيدا كند به نفع سينما خواهد بود، چرا كه سينما سقف ندارد، هرچقدر افزايش داشته باشد مطمئن باشند كه مي توانيم بيشتر كار كنيم.

پیش از این در تحلیل سینماپرس آمده بود: بخشی از لایحه بودجه سال ۹۳ که از سوی حجت‌الاسلام حسن‌ روحانی؛ ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اختصاص به برنامه های فرهنگی و هنری کشور از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و بخش ماده واحده و جدول مربوط به آن، بودجه‌های دستگاه‌های دولتی در حوزه فعالیت فرهنگی را که از سوی دولت یازدهم برای تصویب به مجلس پیشنهاد شده است را مشخص کرده است. 

در میان این ارقام پیشنهادی، سازمان صدا و سیما با بودجه‌ای بالغ بر ۹۶۷ میلیارد تومان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رقمی بالغ بر ۶۲۳ میلیارد تومان در صدر دستگاه‌های مشمول بودجه فعالیت‌های فرهنگی ایستاد‌ه‌اند.

با این شرایط حجت الله ایوبی در قیاس با مبلغ ابلاغ شده حدود ۱۴۰ میلیارد تومانی سال ۹۲ ،تنها باید با ۱۰۰ میلیارد تومان یعنی حدودبا سی درصد کاهش بودجه، برنامه های ناگفته! خود را اجرا نماید که با توجه به حجم فعالیتهای سینمایی کشور ابهامات بسیاری در این زمینه بخصوص در بخش برنامه و بودجه نویسی تیم جدید مدیریتی در سازمان سینمایی، ذهن اهالی سینما را بخود مشغول می سازد.

البته این در صورتی است که مجلس شورای اسلامی با تمام این رقم موافقت کند که تجربه های گذشته حاکی از این تعامل نیست و نگرانی بعدی هم میزان جذب رقم مصوب در طول سال 93 خواهد بود که اساسا با توجه به سایر اولویتهای کشور تنها بین 60 تا 70 درصد بودجه نهایی جذب سازمان سینمایی خواهد شد.

به تعبیری اگر این ارقام به نسبت سال گذشته سنجیده شود شاید در نهایت سازمان سینمایی برای اجرای برنامه های خود و مراکز و موسسات تابعه خود با رقمی بسیار پایین تر و یا شاید زیر پنجاه درصد از 100 میلیارد تومان روبرو باشد!

اینکه چرا بودجه مهمترین بخش فرهنگی و هنری کشور که با زحمات مدیریت دوره گذشته سینمایی کشور، طبق شواهد موجود بطور مستقل از بودجه کل وزارت ارشاد مطرح ولی در کمال تاسف و در دوره جنتی و ایوبی با کاهش شدیدی به مجلس ارائه شده است سوال بزرگی است که در نوشتارهای دیگر تحلیل و بررسی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.