چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به سینماپرس خبر داد؛

مجلس بودجه فرهنگی کل کشور را چهار درصد بیشتر کرد/ سهم سینما چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

سید علی طاهری

پس از پیگیری‌های متعدد سینماپرس در بحث کمبود بودجه فرهنگی و سینمایی کشور و خلا های موجود در بودجه نویسی متولیان فرهنگی دولت یازدهم ، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد که این بودجه چهار درصد افزایش پیدا کرده است. حال این پرسش پیش می‌آید که سهم سینما از این چهاردرصد چقدر خواهد بود و آیا جبران 30 درصد کاهش بودجه سال 93 نسبت به سال 92 را خواهد کرد؟

سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با افزایش بودجه حوزه فرهنگ در مجلس گفت: در بخش های دولتی بطور کلی حدود  سه یا چهار درصد افزایش بودجه وجود دارد و ممکن است برخی از دستگاه ها ۱۰ درصد افزایش هم داشته باشند و البته در برخی از دستگاه ها کاهش هم داشته باشیم.

وی افزود: اگر ما بودجه فرهنگی را یک جا ببینیم شامل همه دستگاه ها  اعم از وزارت ارشاد، وزارت ورزش، میراث فرهنگی و سایر دستگاه هایی که کار فرهنگی انجام می دهند و از بودجه عمومی بودجه می گیرند می شود که به نسبت لایحه ۹۲ یکجا و به صورت کلی سه یا چهار درصد افزایش خواهند داشت و در عین حال ممکن است که برخی از دستگاه ها کاهش بودجه هم داشته باشند.

وی درباره افزایش بودجه سینما اظهار داشت: در حال حاضر به صورت ریز، بودجه بخش های مختلف وزارت ارشاد را به خاطر ندارم و باید به اعداد و ارقام بودجه ای مراجعه کنم که این اعداد و ارقام را هم، اکنون مقایسه ای نداریم و فعلا کلی اعلام شده است اما مجلس همچنان روی این موضوع کار می کند و دستگاه به دستگاه به صورت مقایسه ای بودجه ها را برای ما می آورند اما اکنون من به طور دقیق حضور ذهن ندارم که بودجه سینما چند درصد افزایش خواهد داشت.

طاهری اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی در حال حاضر دغدغه بودجه کل دستگاه‌های فرهنگی را دارد و با این که این بودجه افزایش مختصری دارد اما کفاف فعالیت‌های فرهنگی را نمی دهد. کمیسیون فرهنگی پیگیر است و تا جایی که بتواند از منابع دیگر استفاده می کند تا سقف بودجه فرهنگی را در تمام دستگاه ها افزایش دهد و ما امیدواریم که تلفیق هم همراهی کند که این اتفاق رخ دهد.

وی در رابطه با بازگشت این لایحه برای اصلاح به دولت گفت: این لایحه به دولت بازنمی گردد. در اختیار مجلس است پس از تصویب به کمیسیون تلفیق برمی گردد و برای صحن علنی می آید.

گفتنی است پیش از این در تحلیل سینماپرس آمده بود: بخشی از لایحه بودجه سال ۹۳ که از سوی حجت‌الاسلام حسن‌ روحانی؛ ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اختصاص به برنامه های فرهنگی و هنری کشور از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و بخش ماده واحده و جدول مربوط به آن، بودجه‌های دستگاه‌های دولتی در حوزه فعالیت فرهنگی را که از سوی دولت یازدهم برای تصویب به مجلس پیشنهاد شده است را مشخص کرده است. 

در میان این ارقام پیشنهادی، سازمان صدا و سیما با بودجه‌ای بالغ بر ۹۶۷ میلیارد تومان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رقمی بالغ بر ۶۲۳ میلیارد تومان در صدر دستگاه‌های مشمول بودجه فعالیت‌های فرهنگی ایستاد‌ند.

با این شرایط حجت الله ایوبی در قیاس با مبلغ ابلاغ شده حدود ۱۴۰ میلیارد تومانی سال ۹۲، تنها باید با ۱۰۰ میلیارد تومان یعنی تقریبا با سی درصد کاهش بودجه، برنامه های ناگفته! خود را اجرا کند که با توجه به حجم فعالیتهای سینمایی کشور ابهامات بسیاری در این زمینه بخصوص در بخش برنامه و بودجه نویسی تیم جدید مدیریتی در سازمان سینمایی، ذهن اهالی سینما را بخود مشغول می سازد.

البته این در صورتی است که مجلس شورای اسلامی با تمام این رقم موافقت کند که تجربه های گذشته حاکی از این تعامل نیست و نگرانی بعدی هم میزان جذب رقم مصوب در طول سال ۹۳ خواهد بود که اساسا با توجه به سایر اولویتهای کشور تنها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه نهایی جذب سازمان سینمایی خواهد شد.

به تعبیری اگر این ارقام به نسبت سال گذشته سنجیده شود شاید در نهایت سازمان سینمایی برای اجرای برنامه های خود و مراکز و موسسات تابعه خود با رقمی بسیار پایین تر و یا شاید زیر پنجاه درصد از ۱۰۰ میلیارد تومان روبرو باشد!

اینکه چرا بودجه مهمترین بخش فرهنگی و هنری کشور که با زحمات مدیریت دوره گذشته سینمایی کشور، طبق شواهد موجود بطور مستقل از بودجه کل وزارت ارشاد مطرح ولی در کمال تاسف و در دوره جنتی و ایوبی با کاهش شدیدی به مجلس ارائه شده است سوال بزرگی است که در نوشتارهای دیگر تحلیل و بررسی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.