دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

گزارشی از اجرای «اپرای عروسکی رستم و سهراب»/

از حسرت غریب‌پور برای اجرای اپرای ملی تا دعای یک خادم مسجد برای موفقیتش

اپرارستم و سهراب

سینما پرس – گروه هفت هنر/ اپرای عروسکی «رستم و سهراب» به کارگردانی بهروز غریب پور برگرفته شده از داستانی با همین نام از شاهنامه فردوسی است، این اپرا در تالار فردوسی به روی صحنه رفته است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بهروز غریب پور چهره ای شناخته شده در عرصه تئاتر و اپرای عروسکی است، این کارگردان کار خود در این عرصه را با به صحنه بردن اپرای عروسکی «رستم و سهراب» آغاز کرد و اگرچه در این راه به گفته خودش با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو شده است اما امروز اپراهای او نه تنها در ایران بلکه در عرصه های بین المللی خوش درخشیده است. طرفداران این کارگردان صاحب نام و گروهش در شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی باشگاه های طرفداری فراوانی را برایش ایجاد کرده و به هواداری او برخواسته اند.

 

در حال حاضر غریب پور پس از گذشت ده سال تصمیم گرفته است که رپرتوارهایی از کارهای تولید شده توسط این گروه را به صحنه ببرند که آغاز آنها با اولین اپرای تولید شده توسط این گروه با نام «اپرای عروسکی رستم و سهراب» است.

 

 اپرای عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب پور

 

به تالار فردوسی که می روم خیل بی شماری از طرفدران گروه تئاتر عروسکی «آران» توجهم را جلب می کند، البته برخی از این افراد برای اولین بار بود که به دیدن اپرای عروسکی می آمدند، زمانی که تماشاگران بر روی صندلی های خود ساکن می شوند بهروز غریب پور به روی صحنه می آید و ضمن خیر مقدم به تماشاگران از آنها می پرسد که آیا قبلا موفق به دیدن اپرای «رستم و سهراب» و یا «حافظ»، «مولوی» و دیگر آثار گروه تئاتر عروسکی «آران» شده اند؟ در این میان برخی جواب مثبت و تعداد اندکی نیز پاسخ منفی دادند، پس از آن سرپرست گروه تئاتر «آران» به ارائه توضیحاتی در رابطه با شکل گیری این نوع از اپراها توسط گروهش شد، و بیان کرد: به جرأت می توانم بگویم که 12 سال پیش به نظر می آمد که اپرا از عرصه هنر ما رخت بر بسته است اما این روزها به مناسبت کاری که گروه تئاتر «آران» انجام می دهد نام اپراهای «مولوی»، «عاشورا»، «مکبث»، «حافظ» و... در میان مردم به وفور شنیده می شود، ما فکر نمی کردیم که روزی اپرای ملی داشته باشیم اما ما ادامه دهنده راهی بودیم که ازدوران مشروطیت ناکام مانده بود و در دوره پهلوی اول سعی شد که این کار انجام بشود که نشد.

 

وی ادامه داد: اگرچه اپرا در دوره پهلوی دوم شکل گرفت و سالن هایی برای این کار به وجود آمد اما آن روند تقلیدی از اپراهای غربی بود و شکل گیری این نوع از اپراها برای گفتن این مطلب بود که بگویند مدرن شده ایم در آن زمان من 20 ساله بودم و هر بار که به دیدن اپرا می رفتم حسرت می خوردم که چرا نباید اپرایی برگرفته از فرهنگ و موسیقی ملی خود داشته باشیم.

 

اپرای عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب پور

 

سرپرست گروه تئاتر آران با بیان اینکه در زمان تولید اپرای «رستم و سهرب» حتی لوریس چکنوارایان نیز بر این باور بود که نوشتن چنین اپرایی در ایران خیلی سخت است، عنوان کرد: پس از مدتی من رضایت دادم که اولین اپرای این گروه را به دلیل اینکه جمع آوری خواننده های اپرایی که یا منزوی شده بودند و یا به خارج از ایران سفر کرده بودندسخت بود، در خارج از ایران تولید کنم و از خواننده های ارمنی درخواست کردم که این اپرا را با شرط یادگیری زبان فارسی به زبان خودمان بخوانند اما تولید اپراهای بعدی گروه «آران» با خودکفایی کامل انجام شد.

 

این کارگردان تصریح کرد: امروز خوشحالم بگویم که اپرای ملی از بن بست درآمده است و ما از تقلید صرف درآمده ایم، اکنون در عرصه اپرا بیش از 95 خواننده اپرا در ایران داریم و بنا داریم که بر تعداد این افراد بیافزاییم.

 

 اپرای عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب پور

 

وی همچنین به بیان خاطره ای از اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» پرداخت و گفت: در زمانی که اپرای «عاشورا» را اجرا می کردیم در یکی از اجراها حضور دو مرد با چهره هایی که معلوم بود برای بار اول است به دیدن تئاتر می آیند توجه ام را جلب کرد در همان زمان از روابط عمومی سالن فردوسی درخواست کردم بس از اجرای نمایش به سراغ آن دو مرد رفته و غلت حضورشان را بپرسند، پس از مدتی به من خبر دادند که آن دو مرد خادم مسجد هستند و با دیدن نام «عاشورا» ناخواسته به دیدن نمایش آمده بودند و به گفته خودشان از دیدن اپرا متأثر شده بودند و برای موفقیت ما دعا می کرند و من فکر می کنم همین دعای خیر مخاطبان است که ما را سرپا نگه داشته است.

 

غریب پور ضمن آروزی اینکه تماشاگران از دیدن اپرای «رستم و سهراب» احساس رضایت داشته باشند، گفت: امیدورام اندک لهجه خوانندگان ارمنی این اپرا را به حساب ادای دینشان به فردوسی و شاهنامه بگذارید.

 

پس از خروج غریب پور از صحنه نمایش که با تشویق تماشاگران همراه بود، سالن را سکوت و تاریکی فرا گرفت و صدای موسیقی در فضا پخش شد و تماشاگران فردوسی را در حال نوشتن داستان رستم و سهراب مشاهده کردند که خلق این داستان از سوی فردوسی صحنه اول این اپرا را تشکیل می داد، در صحنه دوم فردوسی داستان خود را با خواندن این ابیات آغاز می کند:

 

بنام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

خداوند نام و خداوند جای

خداوند روزی ده و رهنمای...

 

 اپرای عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب پور

 

به نظر می آمد که تماشاگران در طول نمایش ارتباط نزدیکی با آن پیدا کرده اند اما همانطور که بهروز غریب پور پیش از شروع نمایش بیان کرده بود خوانندگان اپرای «رستم و سهراب» دارای اندک لهجه ای بودند که شاید گاهی فهم اشعار را برایشان مشکل می کرد اما نورهای تلفن های همراهی که گاه و بی گاه گوشه ای از سالن را روشن می کرد گواه این نکته بود که برخی از تماشاگران به بروشوری که در ابتدای ورود به سالن آن را تهیه کرده بودند نگاهی انداخته تا مضمون اشعار را متوجه شوند.

 

«اپرای رستم و سهراب» بر اساس داستان رستم و سهراب شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است و این اثر اولین اپرا از رپرتورهایی است که گروه تئاتر «آران» قرار است اجرا کنند، بهروز غریب پور پیش از این اجرای اپرای رستم و سهراب را جشن تولد ده سالگی گروهش خوانده بود.

 

اپرای عروسکی «رستم و سهراب» در 12 صحنه اجرا می شود، کارگردان، طراح صحنه، عروسک و نور این اپرا را بهروز غریب پور انجام داده است و لوریس چکنواریان موسیقی این کار را برعهده داشته است، اولین اجرای این اپرا در سال 1383 بوده است.

 

 

گفتنی است که «اپری عروسکی رستم و سهراب» هر شب ساعت 19:30 در سالن فردوسی به روی صحنه می رود.

 

---------------------

 

گزارش از شیما عسگری

 

انتهای پیام/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.