یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

مدیر طرح و برنامه‌ریزی شبکه خبر داد؛

برنامه‌های «رادیو فرهنگ» رنگ و بوی نوروز گرفت

رادیو فرهنگ

سینماپرس: مهدی عباس‌نژاد مدیر مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو فرهنگ گفت: رادیو فرهنگ در دو بخش زنده ‌و تولیدی برای نوروز برنامه دارد.

به گزارش سینماپرس، مهدی عباس نژاد مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو فرهنگ با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های نوروزی این شبکه رادیویی را توضیح داد. وی با بیان اینکه ۲۰ عنوان برنامه نوروزی در رادیو فرهنگ تدارک دیده شده به تشریح ویژه‌ برنامه‌های این شبکه برای نوروز ۱۴۰۳ پرداخت و تأکید کرد: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز، در دو بخش بهار قرآن و بهار طبیعت به طور ویژه برنامه‌سازی شده است؛ رویکرد برنامه‌های شبکه برای این ایام «همدلی و وحدت اقوام با تکیه بر آموزه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی» است. مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو فرهنگ با اشاره به این موضوع که برنامه‌ریزی برای نوروز و ماه مبارک رمضان از پاییز آغاز شده گفت: رادیو فرهنگ در دو بخش زنده ‌و تولیدی برای نوروز برنامه دارد که تولید برنامه‌ها از بهمن ماه آغاز شد و برخی از برنامه‌ها تامینی است که با توجه به درخواست، استقبال و علاقه مخاطب بازپخش می‌شود، برنامه‌های زنده شبکه نیز در فضایی شاد و مفرح و با هدف ایجاد وحدت و همدلی، روی آنتن می‌رود.

وی گفت: برنامه‌های زنده «کتاب بهار» و «سرزمین نوروز» به همت گروه تاریخ و اندیشه از روز شنبه ۲۶ اسفند روانه آنتن می‌شوند و پخش دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه از ۲۹ اسفندماه آغاز می‌شود. عباس نژاد ادامه داد: برنامه‌های «روزه‌گشا» و «دست دعای بهار» ویژه برنامه‌های افطار و سحر هستند. برنامه «روزه‌گشا» در طول ماه مبارک رمضان به‌صورت زنده از یکی از مساجد تقدیم مخاطبان می‌شود. بخش‌هایی از برنامه از ۲۹ اسفند ماه رنگ‌وبوی بهاری و حال‌وهوای نوروزی می‌گیرند، همچنین برنامه «گلستانه» از گروه کتاب و جامعه که ساعت ۹ صبح روزهای نوروز پخش می‌شود جنگ نمایشی شاد و برنامه‌ای ترکیبی است که به طور ترکیبی به نوروز و رمضان می‌پردازد و هر روز همراه با هنرمندان پیشکسوت عباس محبی و منوچهر آذری پای سفره همدلی اقوام ایرانی نشسته و از گوشه‌وکنار این سرزمین می‌گویند. وی درباره برنامه‌های تولیدی رادیو فرهنگ در این ایام توضیح داد: «ایل بانگ» یکی از برنامه‌هایی است که در طول سال به‌صورت مستمر از شبکه فرهنگ پخش می‌شود، اما این برنامه در ایام نوروز از ساعت ۱۱ به‌صورت ویژه به موسیقی و نغمه‌های نورزی اقوام و نواحی مختلف ایران می‌پردازد. برنامه «ایرانگرد» نیز هر روز ساعت۸:۳۰ با سفری به سراسر کشور از طریق امواج همراه شنوندگان رادیو فرهنگ است و «ققنوس» ساعت ۱۵ گشت و گذاری در دنیای شعر و ادب فارسی دارد. برنامه «نیستان» از ساعت ۲۲:۰۰ تا ۲۳:۰۰ با محوریت‌های سرگذشت نوروز در حوزه موسیقی، بررسی قطعات فاخر نوروزی با حضور کارشناسان خبره موسیقی، تهیه گزارش‌های مختلف از استان‌ها درباره برنامه‌های نوروزی و گفت‌وگو با هنرمندان برجسته تقدیم علاقمندان می‌شود.

مدیر طرح و برنامه ریزی رادیو فرهنگ دریاره ویژه برنامه تحویل سال این شبکه گفت: «سال نو، حال نو» نیز از ساعت ۵ بامداد چهارشنبه تا ۸ صبح همراه پیشکسوتان صدا با بخش های مختلفی چون نمایش، موسیقی زنده، گزارش از اماکن مقدس، سفر به استان های مختلف، پخش بیانات رهبر معظم انقلاب و ... همراه شنوندگان می شود. وی به حضور پیشکسوتان صدا نیز اشاره کرد و گفت: سال نو زمانی برای تکریم از بزرگان و احیای سنت ها و یادبوذی برای درگذشتگان و گپ و گفتی درباره خاطرات است بر همین اساس در این برنامه میزبان استاد بهروز رضوی و امیر نوری با حافظ خوانی و شاهنامه خوانی و بهاریه خوانی هستیم، همچنین فاطمه رکنی گوینده پیشکسوت رادیو فرهنگ در این برنامه از خاطرات بهاری در رادیو می گوید. عباس نژاد متن خوانی و تبریک سال نو اهالی رادیو فرهنگ به مردم را از دیگر بخش های برنامه «سال نو، حال نو» عنوان کرد و افزود: متنی تدارک دیده شده که همکاران ما در رادیو فرهنگ آن را خوانده و از طریق این برنامه سال و حالی خوب برای شنوندگان آرزو می کنند. وی افزود: حضور هادی فیض آبادی خواننده سنتی خوان و تقدیم چند اجرای ایشان به شنوندگان رادیو فرهنگ از دیگر بخش های این برنامه است. عباس نژاد با اشاره به این موضوع که فلسفه نوروز، دیپلماسی فرهنگی نوروز، نوروز در اقوام و مناطق مختلف کشور و ... از جمله مهمترین مباحث محتوایی این برنامه است گفت : سعی می‌شود، حال و هوای نوروزی مناطق مختلف کشور منعکس شود و گزارش حال و هوای حرم مطهر امام رضا علیه السلام و حسرت معصومه سلام الله علیها و گفتگو با گزارشگران شهرستان‌ها» بخش‌های متنوع این برنامه است.

وی در توضیح دیگر برنامه های نوروزی رادیو فرهنگ گفت: «قصه های سرزمین من» از حکایات و داستان های ایران زمین می گوید، «کتاب بهار» هرروز با بخش های مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی روانه آنتن می شود، «گفت و شنود»، «هنرنامه»، «بهارجان»، «حریر سخن» و ... از دیگر برنامه هایی هستند که در این ایام روی آنتن می روند. عباس نژاد همچنین به مناسبت های شب های قدر، روز قدس و روز جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این مناسبت ها نیز ویژه برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است. ضمن اینکه برای روز طبیعت و روز جمهوری اسلامی دو ویژه برنامه مجزا پیش بینی شده، به این دو مناسبت در بخش هایی از برنامه های زنده نیز پرداخته خواهد شد و مراسم پر فیض شب های قدر نیز به صورت زنده از مسجد بلال سازمان صدا و سیما پخش خواهد شد. وی در پایان تاکید کرد: در محورهای برنامه ها به ترویج فرهنگ همدلی و مهربانی در عین حال نشاط معنوی در خانواده نیز توجه ویژه داریم و به بازنمایی فرهنگ اقوام ایرانی و درهم آمیختگی فرهنگ ایرانی - اسلامی پرداخته می شود. انس با قرآن کریم، بهار طبیعت در ادبیات فارسی و بهار قرآن در شعر و نثر فارسی، توجه به آداب و رسوم نوروز و ماه مبارک رمضان در گستره ایران فرهنگی، معرفی و احیا رسوم بهاری و رمضانی همچون سحوری خوانی و چاووشی و ...، توجه به اوقات فراغت به ویژه در ایام نوروز، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به جایگاه مساجد از دیگر محورهایی است که در برنامه‌ها لحاظ کرده ایم. رادیو فرهنگ را روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلو هرتز همراهی کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.