سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

«دفاع مقدس» یک گنجینه تمام نشدنی است/ اگر می‌خواهیم روایت دست اول را رزمندگان مطرح کنند باید این امر تسریع شود

سید محمد حسینی

سینماپرس: معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اگر می‌خواهیم روایت دست اول را رزمندگان مطرح کنند باید این امر تسریع شود، باید مهربانی، عطوفت و ابعاد مختلف شخصیت و شجاعت آنها ثبت شود.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد حسینی روز سه شنبه -۱۵ اسفند ماه- در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس یک گنجینه تمام نشدنی است، در گذشته به فرماندهان افتخار می کردیم و امروز نیز به سراغ هزاران جانباز و ایثارگر رفته‌ایم که هر کدام خاطراتشان صفحه ارزشمندی در تاریخ است.

وی تبیین و حفظ این خاطرات را مانع از تحریف تاریخ دانست و افزود: هستند هنوز بسیاری از بسیجیان و رزمندگانی که خاطرات زیادی از فداکاری خود دارند و خیلی از آنها هنوز ناشناخته مانده اند و همه دلسوزان و ناشران و نهادها باید در این قضیه ورود کنند تا فرهنگ ایثار و از جان گذشتگی همواره در ملت ما زنده بماند چون این فداکاری ها تنها منحصر به دوران دفاع مقدس نیست.

گر می‌خواهیم روایت دست اول را رزمندگان مطرح کنند باید این امر تسریع شود، باید ثبت شود مهربانی، عطوفت و ابعاد مختلف شخصیت آنها و شجاعت و اینکه ترس مفهومی در قاموس آنها نداشت در حالی که آتش دشمن شدید بود حرکت می کردند و اینها در دفاع مقدس تجلی می یافت

حسینی ادامه داد: با ثبت این خاطرات توسط نویسندگان و راویان هر ساله ابعاد جدیدی هم از آن دوران مشخص می شود، چون همه چیز فقط در خط مقدم نبوده است و در پشت صحنه جنگ ابعاد مختلفی وجود دارد و جزییات و مسایل گاهی با افزایش سن ها فراموش می شود پس نباید زمان را از دست بدهیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: اگر می‌خواهیم روایت دست اول را رزمندگان مطرح کنند باید این امر تسریع شود، باید ثبت شود مهربانی، عطوفت و ابعاد مختلف شخصیت آنها و شجاعت و اینکه ترس مفهومی در قاموس آنها نداشت در حالی که آتش دشمن شدید بود حرکت می کردند و اینها در دفاع مقدس تجلی می یافت.

وی ادامه داد: رزمندگان دفاع مقدس در شرایط خطر از اصول و ارزش های اسلامی و تمامیت ارضی کشور با افتخار دفاع کردند، امنیت و اقتدار در کشور ما به برکت خون شهدا و جانفشانی رزمندگان است. درایت نوآوری و خطرپذیری آنها، غافلگیری دشمن، حقانیت و جانفشانی و فرهنگ مقاومتی که امروز دامنه اش تا غزه هم تجلی یافته است، مواردی است که نباید در تاریخ فراموش شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با توصیه به برخی رزمندگان که مایل به بیان خاطرات خود نیستند برای این اقدام تاکید کرد: این مساله بحث فرد و شخص نیست این خاطرات باید در تاریخ برای آیندگان ثبت شود تا این فرهنگ زنده بماند.

در ادامه مراسم، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: همان طور که مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور داشتند، در انتخابات هم حضور داشتند و این حضور جای تقدیر دارد. امیدواریم نمایندگان قدر این مردم را بدانند.

وی ادامه داد: ما یک برنامه‌ریزی بیست ساله کرده‌ایم که از نظر کمی و کیفی به رهنمون مقام معظم رهبری پیرامون ۱۰۰ برابری شدن آثار تولیدی در ابعاد مختلف دفاع مقدس دست یابیم. در پنج سال گذشته هم به میزان ۳۰ برابری شدن تولید آثار رسیدیم. در این موضوع به کیفیت هم توجه می‌کنیم. امیدواریم تمامی کشور پای کار بیایند، صدا و سیما، وزارت ارشاد هم نقش مهمی دارند.

وی در عین حال گفت: قرار بود وزیر ارشاد با توجه به قولی که‌ داده‌اند خودشان یا معاونان‌شان می‌آمدند. با نامه و پیام کار درست نمی‌شود باید عملی حضور داشته باشیم. این رویداد هم یک کار فرهنگی است.

وی اعلام کرد: ما می‌توانیم به تعداد شهدا، آزادگان، جانبازان، والدین و همسران شهدا کتاب داشته باشیم. مقام معظم رهبری به این حوزه توجه ویژه دارند.

امروزه کتاب‌های دفاع مقدس گونه و ژانری از ادبیات است

در بخش دیگر اختتامیه جایزه سال کتاب دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی توضیح داد: آنچه به نام دفاع مقدس و شهیدان برپا می‌شود معنا و جاذبه دیگری دارد. من سال گذشته هم در این مراسم حضور داشتم و دفاع مقدس با فرهنگستان زبان و ادب فارسی رابطه دارد و ما هم آن را مهم می‌دانیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ و تاثیرگذار در جهان بوده و یکی از آثار این انقلاب، دفاع مقدس بوده است که قطعه زرین و افتخار آمیز ایران است و می‌تواند الهام بخش نسل حاضر و آینده باشد. دشمنان همواره تلاش کردند ناامیدی را جای امیدواری نسل جوان بنشاند. این یک راهبرد است. دشمن انقلاب را در گرو گرانی و مشکلات اقتصادی تعریف می‌کند. این درحالی است که ایمان و امید یکی از کلید واژه‌های سخنان مقام معظم رهبری است. دشمن این دو موضوع را هدف گرفته است.

حدادعادل با اشاره به دفاع مقدس یادآور شد: ما در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ می‌دیدیم و می‌دانستیم که کشوری که ارتشش از رده سرهنگ به بالا همه بازنشسته شده‌اند و سپاهش تازه تاسیس است، بر اساس محاسبات غربی‌ها، این کشور با وجود توطئه‌های ایجاد شده در برابر کشوری که ۱۲ لشکر دارد و ۳۰۰۰ تانک، نمی‌تواند مقاومت کند، اما معجزه ایمان و امید کشور را در برابر این تهاجم حفظ کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه جز خدا کسی نمی‌داند رزمندگان ما برای حفظ کشور چه اندازه تلاش کرده‌اند، گفت: تدوین کتاب‌های خاطرات اینجا معنا می‌یابد. خاطرات جنگ و دفاع مقدس مانند استخراج یک معدن است و خودش موضوع صنعت یک بالادستی، میان دستی و زیردستی تولید می‌شود. این خاطرات از نظر فرهنگی منشاء تولید ایمان و امید برای امروز و فردا است. واقعیت سپاه پاسداران یک واقعیت امیدبخش است. در این ۴۵ سال واقعیت سپاه در کنار ارتش را مشاهده می‌کنید. سپاه در انقلاب از صفر ایجاد شده است و در کنار ارتش هشت سال کشور را محافظت کرده‌اند. این اندیشه و ایمان و امید از مرزها فراتر رفته مقاومت در منطقه از نتایج چنین اندیشه‌ای است.

وی ادامه داد: امام کار بزرگی کرد. من با بسیاری از اعضای مجاهدین خلق که بعدها به حق به منافقین شهرت یافتند از نزدیک آشنایی داشتم. این افراد برای اینکه در ایران انقلاب کنند بجای اینکه مانند امام به سراغ اسلام بروند به سراغ مارکسیسم رفتند و معتقد بودند که علم مبارزه است. یکی از کسانی که با او مدتی هم بند بودم و مباحثه می‌کردم، تقی شهرام بود. این افراد مدام در زندان سخن رهبران مارکسیست جهان را جزوه و کتاب می‌کردند و بر اساس آن اقدامی انجام می‌دادند، ولی امام خمینی بر اساس مبانی اسلامی اقدام کردند و بر جهان اثر گذاشتند. هرچه درباره ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب کار شود کم است.

حداد عادل اعلام کرد: امروزه کتاب‌های دفاع مقدس گونه و ژانری از ادبیات است. این یک میدان وسیع برای ادبیات که می‌تواند ترجمه شود یا منشأ شعر، فیلم نامه و سایر موضوعات بشود. نوشتن خاطرات هر شهید در حقیقت مانند نوشتن برگی از تاریخ دفاع مقدس است. از تک تک افرادی که بعد از جنگ موجب ثبت و ضبط خاطرات شدند قدردانی می‌کنم. امیدواریم روحیه امید و ایمان دفاع مقدس راهگشا باشد. ماهواره به آسمان می‌فرستیم خبرش را تحریف می‌کنند تا ناامید شویم. دشمنان کاه را کوه می‌کنند. یکی از جلوه‌های جهاد تبیین، دفاع مقدس است.

در ادامه، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و از تکاوران کلاه سبز دوران دفاع مقدس در سخنانی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که دیگر می‌توانیم بازیگر اصلی منطقه باشیم. نقش کشور ما دیگر مانند قبل برای خوشگذرانی دیگران نیست. بلکه قدرتمند و صاحب اختیار و صاحب پیشرفت هستیم.

وی ادامه داد: بدانید که دشنان ما علاقه‌ای ندارند که کشور ما بالا برود و تمام دستاوردهای ما را به طور گوناگون نادیده می‌گیرند. این طور هم نیست که به یکی از آن‌ها پاسخ بدهیم و اثبات کنیم که این طور نیست سراغ دیگری می‌روند. مانند پیشرفت‌های هسته‌ای، که وقتی با آن‌ها همکاری می‌کنیم سراغ مسایل مدنی می‌روند یا موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: عزیزان ما در دوران دفاع مقدس حماسه آفریدند و هشت سال دفاع مقدس افتخارات فراوانی برای کشور ما داشته است، یک نمونه آن همین که در جنگ یک وجب از خاک ما کم نشد در حالی که تمام دنیا از صدام حمایت می‌کردند. ما از تمامیت ارضی کشور دفاع کردیم. دفاع مقدس ما جانانه و مقتدرانه بوده و ما سال‌های سال باید از تجربیات دفاع مقدس بهره ببریم و اجازه ندهیم ارزش‌های آن از بین برود. یکی از رزمندگان ما گفته بود که اگر ذره‌ای از خاک کشورم به پوتین دشمن چسبیده باشد با خونم آن را می‌شویم.

وی گفت: ما در ثبت آثار دفاع‌مقدس در کنار کمیت آثار تولیدی باید به کیفیت هم توجه کنیم و اجازه ندهیم گسست نیلی ایجاد شود. اگر این میدان و ارزش‌های دفاع‌مقدس از ما گرفته شود آسیب‌پذیری ما افزایش خواهد یافت.

در این آیین پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به بیست و یکمین دورة جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس قرائت شد.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ن والقلم و ما یسطرون
کتاب یکی از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ بشری و وسیله انتقال علوم و معارف به جامعه انسانی است. شکوه این ارزش در تابش آیات نورانی قران کریم متجلّی شده است که خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.
تأکیدات پیوسته مقام معظّم رهبری (مدظله‌العالی) بر کتاب‌خوانی و تشبیه فرهنگ به «فضایی که در آن تنفس می‌کنیم» مسیری روشن را فراروی همگان ترسیم کرده است که امیدوارم با تلاش و همت جهادی و همیاری همه متولیان فرهنگی، روزبه‌روز شاهد رشد و فراگیری فضیلت نوشتن و کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ ماندگار و میراث ملی باشیم.
در گام دوم انقلاب اسلامی که جهان سلطه و زیادت خواه، با استفاده از رسانه‌های نوین به جنگ تمام عیار ترکیبی و شناختی با جبهه مقاومت به ویژه با ملت خداجوی ایران برخاسته است، با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تخصصی وعلمیِ صاحبان اندیشه و ذوق و قلم، بر ایشان فرض است با تلاش مضاعف در راستای تبیین، تفسیر و توصیف هوشمندانه و خردورزانه فرهنگ و ارزش‌های والای دفاع مقدس و مقاومت برای جامعه تشنه حقیقت، به صیانت و پاسداری از آن گنجینه تمام ناشدنی پرداخته تا از گزند آفات دروغ و تحریف مصون بماند.
امیدوارم خداوند حکیم به آحاد نویسندگان، پژوهشگران، شاعران و ناشران فرهیخته و متعهد و دست‌اندرکاران بیست و یکمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس، توفیق استمرار مکتب و راه نورانی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تحت عنایات حضرت، ولی عصر (عج) و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، را عنایت فرماید.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری.

اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس:

در گروه پژوهش

زیر شاخه پژوهش فرهنگی اجتماعی یک کتاب برگزیده و کتاب دیگر شایسته تقدیر شناخته شد.

کتاب «بازسازی خرمشهر پس از جنگ تحمیلی: آرمان‌ها و تجربه‌ها» تالیف شریف مطوف، انتشارات مرز و بوم برگزیده شناخته شد.

شایسته تقدیر این بخش کتاب «محصلان مدرسه عشق؛ دانش‌آموزان در دفاع مقدس» تالیف حسین احمدی، انتشارات مرز و بوم بود.

پژوهش‌های تاریخی سیاسی نظامی

«خاکریزهای خط مقدم؛ تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ۱» تالیف نصرت‌الله محمودزاده، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ: گفتگو با فرماندهان و مسئولان جنگ» پدیدآور محمد درودیان، انتشارات مرکز تحقیقات و اسناد دفاع مقدس در این بخش شایسته تقدیر شدند.

پژوهش ادبی

کتاب «بوسیدن آفتاب؛ بنماییه در رباعی یا شرحی گزیده از سیر رباعی، همراه بر شرحی بر ادبیات پایداری» پدیدآور عباس محمدی، انتشارات سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

گروه مرجع‌نگاری‌ها و کلیات

«روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب ۲۶: والفجر ۲و۳ تغییر تاکتیکی سرزمین نبرد)» پدیدآور علیرضا لطف الله‌زادگان، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تنها برگزیده این گروه بود.

«اطلس نبردهای هور در دوران دفاع مقدس» پدیدآور نادر زارع زاده، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شایسته تقدیر معرفی شد.

گروه مستندنگاری

برگزیده شاخه خاطره شفاهی کتاب «سفر به روزهای جنگ: خاطرات سرتیپ سید حسام هاشمی» پدیدآور سعید علامیان، انتشارات خط مقدم بود.

«لباس شخصی‌ها: خاطرات قاسم صادقی از خیابان ایران تا گروه فدائیان اسلام» پدیدآور: جواد کلاته عربی، انتشارات بیست و هفت شایسته تقدیر شد.

شاخه خاطره شفاهی موضوعی

کتاب «خلبان‌صدیق: خاطرات آزاده خلبان امیرسرتیپ محمدصدیق قادری» پدیدآور: محمد قبادی، انتشارات سرو برگزیده شد.

شایسته تقدیر این بخش کتاب «خیرالنساء: طرحی از یک زندگی به روایت بانو خیرالنساء صدخروی» پدیدآور سمانه آتیه‌دوست، انتشارات: راه‌یار بود.

تقدیر از راوی

از عبدالرحمن جزایری راوی کتاب «رسم جهاد ۲: تجربه‌های کار جمعی در پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی» تقدیر شد.

شاخه خاطره خودنوشت

«کاش این گلوله شلیک نمی‌شد: خاطرات و مستندات انفجار یک گلوله توپ» پدیدآور: اصغر کاظمی، انتشارات سوره مهر برگزیده این بخش بود.

«همه چیز از تیرماه شروع شد: ناگفته‌های یک خبرنگار» پدیدآور علی حاجی‌پروانه، انتشارات سرو و کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو: خاطرات پشتیبانی کاشان از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸» پدیدآور: محمد قاسم‌زاده، انتشارات راه‌یار شایسته تقدیر شناخته شدند.

شاخه زندگی‌نامه مستند

«آقا سعید: برگ‌هایی از زندگی و زمانه شهید سیدمحمد سعید جعفری» پدیدآور: محمدمهدی همتی، انتشارات راه‌یار برگزیده زندگی‌نامه مستند شد.

«ف. ل. ۳۲: روایت زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا» پدیدآور: علی‌اکبر مزدآبادی، انتشارات یازهرا «نفوذی: روایتی مستند از زندگی شهید عبدالحمید سالم، عضو ارشد واحد اطلاعات عملیات قرارگاه نصرت» پدیدآور: بهنام باقری، انتشارات مرز و بوم در این بخش شایسته تقدیر شدند.

زندگی‌نامه داستانی

«لبخند اشک: خاطرات خواهران چهل تن از شهدای معاصر جهان اسلام (جلد ۱)» پدیدآور فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، انتشارات شهید کاظمی برگزیده شد.

«به نام مادر: رمانی بر اساس زندگی خلبان شهید ابوالفضل مهدیار» پدیدآور: میثم موسویان، انتشارات کتاب جمکران و کتاب «زیرزمین: روایتی از جنگ بر روی سقف خانه‌ها» پدیدآور: فرزانه قائلی، انتشارات ستارگان درخشان شایسته تقدیر شدند.

شاخه نامه‌ها و وصیت‌نامه‌ها

«از خون دل نوشتم: نامه‌های آزاده حجت‌الاسلام محمدحسین جمشیدی و فرزند رشیدش شهید مهدی جمشیدی» پدیدآور: سیدحسین، ولی پور رزومی انتشارات سرو سرخ در این بخش برگزیده شد.

از کتاب «صحیفه سرخ: وصیت‌نامه شهدای ازنا» پدیدآور: علی خسروی، انتشارات هاویر تقدیر به عمل آمد.

گروه ادبیات

شاخه داستان بلند و رمان:

«شکارچیان ماه» نوشته محمدرضا بایرامی، انتشارات سوره مهر برگزیده این بخش شد.

«سفر به آتش» نوشته مریم مطهری راد، انتشارات دفتر نشر معارف شایسته تقدیر این بخش بود.

شاخه مجموعه داستان کوتاه

«سوختگان وصل» سعید حدادیان و فاطمه نانی‌زاد، چاپ و نشر بین‌الملل شایسته تقدیر شد.

شاخه شعر

سایه‌های سرخ: «مجموعه شعر»، الهام عمومی، انتشارات امتیاز برگزیده شناخته شد.

شایستگان تقدیر این بخش:

«سرمه‌دان»، عالیه مهرابی، چشم و چراغ؛

«در خوزن زلال کربلا ریشه ماست» محمدرضا سهرابی‌نژاد، انتشارات صریر.

شاخه نثر ادبی

«یک چهارم شنوایی: نثر ادبی» روزبه فروتن، انتشارات رج برگزیده این بخش شد.

«ای کاش مثل تو بودم! مجموعه نثر ادبی دفاع مقدس» سید حبیب حبیب‌پور، انتشارات صریر شایسته تقدیر بود.

شاخه نمایشنامه

«روز قاسم: نمایشنامه» پدیدآور: اصغر گروسی، انتشارات هنر دفاع برگزیده شد.

«گاومیش: ضریره: دو نمایشنامه» پدیدآور: حامد مهینی، انتشارات پلاک عشق شایسته تقدیر شد.

شاخه فیلم‌نامه

«فصل فاخته: فیلمنامه دفاع مقدس، روایت‌هایی از یک آسایشگاه اعصاب و روان» پدیدآور: احمد وسکره، انتشارات سرو سرخ فیلمنامه برگزیده شد.

مجموعه سه جلدی «شهادت قلم» پدیدآور: محمد کریمی، انتشارات وثوق شایسته تقدیر بود.

گروه هنرها

شاخه مجموعه‌های هنری

«همپای نور: فرایند آفرینش هنری آثار از عبدالحمید قدیریان، مجموعه تابلوهای آسمان حسین و همپای نور» پدیدآور عبدالحمید قدیریان، انتشارات سوره مهر برگزیده این گروه شد.

«قانمون: روایت تصویری استان سمنان در دفاع مقدس» پدیدآور: فرهاد سلیمانی، حسین بهرامی و مجتبی کوچکی، انتشارات انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس شایسته تقدیر شناخته شد.

شاخه تصویرگری کتاب کودک

«دختر رودخانه‌ها: داستان کودک» با تصویرگری زهره یاری، انتشارات یاران رضا برگزیده گروه تصویرگری معرفی شد.

«دیو سیاه: شعر کودک» تصویرگر ناهید سلیمانی، انتشارات پلاک عشق شایسته تقدیر بود.

شاخه طرح جلدها

«ما هم جنگیدیم: روایت زنان ملارد از پشتیبانی دفاع مقدس» طرح جلد کتاب از رسول خسروبیگی، انتشارات راه‌یار برگزیده شناخته شد.

«سفر به روزهای جنگ: خاطرات سرتیپ سیدحسام هاشمی» طرح جلد از سید هادی قادری شایسته تقدیر بود.

گروه آثار کودک و نوجوان

شاخه شعر

«درخت خانه ما»، زهرا داوری، انتشارات معبر شایسته تقدیر شناخته شد.

شاخه داستان نوجوان

«مولدو»، محمدرضا آریانفر، انتشارات سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

شاخه مستند داستانی نوجوان

«وقتی بابا رئیس بود» تقی شجاعی، انتشارات کتاب جمکران شایسته تقدیر شناخته شد.

«بچه‌های لب خط: بر اساس زندگی شهید سیدمحمدرضا دستواره فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله» پدیدآور: اصغر فکور، سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

سروقامتان (جلد ۱: نگاهی کوتاه بر زندگی شهید اباصلت جعفری) پدیدآور: فرانک انصاری، انتشارات خط هشت شایسته تقدیر شناخته شد.

ترجمه

عنوان فارسی «از دل آتش تا آلمان: خاطرات امیر خلبان یدالله واعظی»، پدیدآور: رامین سعادتی، انتشارات صریر شایسته تقدیر شد.

بخش ویژه کردستان

شاخه زندگی‌نامه مستند

«ایستاده تا همیشه: درباره خاطرات احمد متوسلیان در مریوان» پدیدآور فاطمه وفایی‌زاده، انتشارات ایران و کتاب «کومله: سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران» شایسته تقدیر شناخته بود.

کتاب «دیو اوژن: مجموعه شعر» به قلم غلامرضا کافی از انتشارات صریر در بخش بخش ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی برگزیده شناخته شد.

شاخه مجموعه‌های هنری:

در این بخش کتاب «سرو روان: وداع تاریخی مردم در تشییع باشکوه حاج قاسم سلیمانی» از بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد شهید قاسم سلیمانی شایسته تقدیر شد.

شاخه زندگینامه مستند:

کتاب «عزیز زیبای من: مستند روایی روزهای پایانی زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» به قلم زینب مولایی شایسته تقدیر شد.

شاخه زندگینامه مستند (نوجوان) :

کتاب «نامزد گلوله‌ها: سفری به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» نوشته مرتضی سرهنگی شایسته تقدیر شد.

شاخه تصویرگری:

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم (پی‌نما) : زندگی‌نامه خودنوشت قاسم سلیمانی» نویسنده گفت‌وگوها: سعید مهاجر، مسعود آذرباد؛ تصویرساز حمیدرضا گلین امیریان شایسته تقدیر شد.

برای مجموعه‌سازی رخداد:

کتاب «مجموعه ۱۶ جلدی خاطرات مردمی (استان‌ها) از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی» از انتشارات راه یار شایسته تقدیر شد.

بخش ویژه مدافعان حرم:

کتاب‌های «دیده‌بان صبح، نگران عصر: مستند داستانی از زندگی شهید مدافع حرم صفدر حیدری» و کتاب «این شانزده رفیق: زندگینامه ۱۶ شهید مدافع حرم» در بخش ویژه مدافعان حرم شایسته تقدیر شدند.

در بخش بخش خادمان ترویج و نشر کتاب انتشارات راه یار ناشر برتر بخش خصوصی و انتشارات سوره مهر ناشر برتر بخش دولتی شناخته شدند. همچنین از کتابخانه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شیراز به‌عنوان کتابدار برتر تقدیر به عمل آمد.

صادق وفایی از خبرگزاری مهر خبرنگار برتر بخش خادمان ترویج و نشر کتاب در سال ۱۴۰۱ شناخته شد و از محمد قاسمی‌پور برای سه دهه تلاش در مدیریت و آموزش و ارزیابی آثار مستندنگاری و سرگروه مستندنگاری این دوره تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.