یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

«عبدالله باکیده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

دوره فیلم‌های پروپاگاندای تبلیغاتی به پایان رسیده است/ «بنیاد شهید» باید دست روی فیلمنامه‌هایی بگذارد که محتوای مناسب دارند

عبدالله باکیده

سینماپرس: عبدالله باکیده کارگردان سینما در خصوص عملکرد فرهنگی هنری بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید می تواند نیروهای جوان و مستعد را کشف کرده و به کارگردانان جوان و تازه کار اعتماد کند و به آن ها امکان کار بدهد. بی تردید جوانان از بنده که امروز حدود ۷۰ سال سن دارم کارهای بهتری را می توانند ارائه دهند.

کارگردان فیلم های سینمایی «پوتین» و «صلیب طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بحث فیلمسازی راجع به شهدا از همان سال های ابتدایی هشت سال دفاع مقدس شروع شد و البته قبل از آن هم فیلم هایی راجع به شهدای انقلاب اسلامی در سینمای کشور تولید شده بود. به هر صورت تولید این نوع فیلم ها بسیار ضروری است اما بنده معتقدم هر نهاد و سازمانی قرار است راجع به شهدا فیلم بسازد باید نگاه جدید و امروزی داشته باشد تا بتواند عموم مخاطبان و به ویژه نسل جوان را به سمت خود جذب کند در واقع می توان این گونه عنوان کرد که فیلم های دفاع مقدس باید حرف نسل امروز را بزنند.

این سینماگر تأکید کرد: بنده فکر می کنم وقتی قرار است فیلمی در مورد شهدا، رزمندگان و وقایع هشت سال دفاع مقدس بسازیم صرفا نباید درگیر مسائل فیزیکی جنگ شویم و باید بر اساس شخصیت ها پیش برویم و محتوایی را در نظر بگیریم که باب میل جوان امروزی باشد.

وی با بیان اینکه بدیهی است که همه ما مدیون و مرهون شهدا هستیم اظهار داشت: تمامی نهادها و ارگان های فرهنگی و هنری کشور باید تدبیری برای تولید فیلم با محوریت خانواده شهدا، جانبازان انقلاب و دفاع مقدس، رزمندگان، ایثارگران و شهدای میهن داشته باشند.

باکیده خطاب به مسئولان فرهنگی و هنری در سازمان ها و نهادهای مختلف متذکر شد: دوره فیلم های پروپاگاندای تبلیغاتی در خصوص جنگ به پایان رسیده است! امروز زمان آن رسیده که ما به پرتره شخصیت های بزرگ بپردازیم. باید در محتوای فیلم ها این نکات وجود داشته باشد که یک رزمنده یا شهید چه اخلاقیاتی داشته، چه محسناتی داشته و چگونه اندیشه می کرده؛ ما باید کاری کنیم که این شخصیت های بزرگ الگوی نسل جوان امروزی شوند.

این کارگردان پیشکسوت در همین راستا تأکید کرد: البته برخی پرتره ها ساخته شدنش مثبت نیست! بنیاد شهید به عنوان یک نهاد موثر باید دست روی فیلمنامه هایی بگذارد که محتوای مناسب دارند. بنده اطلاع دارم که خوشبختانه فیلمنامه های خوبی به دست بنیاد رسیده و بدیهی است که مسئولان این نهاد باید فیلمسازان متعهد و خوبی را برای ساخت این فیلمنامه ها به کار بگیرند تا آثاری که تولید می شود بتواند به ماندگاری و اثرگذاری برسد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: درست است که ما چند فیلمساز قدیمی داریم که در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس تخصص دارند اما نباید به آن ها اکتفا کنیم. بنیاد شهید می تواند نیروهای جوان و مستعد را کشف کرده و به کارگردانان جوان و تازه کار اعتماد کند و به آن ها امکان کار بدهد. بی تردید جوانان از بنده که امروز حدود ۷۰ سال سن دارم کارهای بهتری را می توانند ارائه دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.