چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

تهیه کننده «رویا شهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«انیمیشن» چرخه مالی خوبی ندارد/ نهادها و مراکز حاکمیتی باید «حوزه انیمیشن» را تقویت و حمایت کنند

پویانمایی پویانمایی تهران

سینماپرس: مصطفی حسن آبادی تهیه کننده مطرح حوزه انیمیشن که با «رویا شهر» در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت در خصوص وضعیت حال و چشم انداز آینده صنعت پویانمایی در کشور گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره تنها در حد یک زیرنویس به انیمیشن نگاه شد! این اتفاق در حالی است که دوستان با ادعای حمایت از ما خواستند در جشنواره شرکت کنیم. شاید باور نکنید که من انگیزه ای برای شرکت در جشنواره نداشتم. اما از دبیرخانه و ستاد برگزاری درخواست شرکت داشتند و من این تعهد را گرفتم به شرطی که انیمیشن دیده شود شرکت می کنیم و تضمین دادند که این آثار دیده خواهند شد.

تهیه کننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بچه های فعال در حوزه انیمیشن خیلی خوب کار می کنند و بسیار فعال هستند ولی یک سری مسائل هست که قطعاً برای پیشبرد این حوزه بسیار حائز اهمیت است. بدیهی است نهادها و مراکز حاکمیتی باید حوزه انیمیشن را تقویت و حمایت کنند؛ سرعت پیشرفت انیمیشن باید بیشتر شود اما متأسفانه در جشنواره فجر به بدترین شکل ممکن با انیمیشن برخورد شد.

وی یادآور شد: برخورد بد جشنواره فجر با انیمیشن بسیار نامناسب و نامیمون بود. به عنوان مثال آقای بهزاد عبدی که آهنگسازی اثر ما را بر عهده داشتند خودشان معتقدند که یکی از بهترین موسیقی هایی که کار کرده اند برای این اثر بوده اما با اینکه ایشان برای ساخت موسیقی فیلم «پروین» نامزد شدند هیچ اسمی از اثر ما برده نشد و این در حالی است که معمولا افرادی که در جشنواره نامزد می شوند برای مجموعه فیلم های شان است اما گویا برای مسئولان فجر چهل و دوم چنین مدیومی مهم نیست.

حسن آبادی خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه جشنواره تنها در حد یک زیرنویس به انیمیشن نگاه شد! این اتفاق در حالی است که دوستان با ادعای حمایت از ما خواستند در جشنواره شرکت کنیم. شاید باور نکنید که من انگیزه ای برای شرکت در جشنواره نداشتم. اما از دبیرخانه و ستاد برگزاری درخواست شرکت داشتند و من این تعهد را گرفتم به شرطی که انیمیشن دیده شود شرکت می کنیم و تضمین دادند که این آثار دیده خواهند شد؛ اما همانطور که خودتان شاهد بودید ۳۰ ثانیه هم در اختتامیه به انیمیشن توجه نشد.

این تهیه کننده تأکید کرد: کسانی که سررشته ای از انیمیشن ندارند هم در این چند روز بعد از اختتامیه به ما می گویند چرا اینقدر انیمیشن در جشنواره تحقیر شد؟ ممکن است از نظر داوری و... انیمیشن لایق سیمرغ نباشد. خوب پرسش ما این است که اگر انیمیشن لایق نیست چرا این آثار را راه دادند به جشنواره؟

وی متذکر شد: بنده می خواهم به دوستان در حوزه سیاست گذاری سینما تذکر بدهم و بگویم بی تفاوتی ها نسبت به انیمیشن پیش از این باعث شد بسیاری از همکاران ما در حوزه انیمیشن از ایران بروند. بعد از ساخت «بنیامین» خیلی از دوستان ما رفتند. انیمیشن چرخه مالی خوبی ندارد و ما حتی دیده هم نمی شویم و همین باعث می شود انگیزه ای برای ادامه کار در این حوزه وجود نداشته باشد.

حسن آبادی سپس با بیان اینکه بچه ها با دغدغه وارد این عرصه می شوند و بسیار حرفه ای هستند اظهار داشت: ما اگر بخواهیم برآوردی داشته باشیم در هر انیمیشن حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر فعالیت می کردند در این ۴ انیمیشن حاضر در جشنواره حدود ۱۰۰۰ نفر فعالیت می کردند و به معنای واقعی کلمه زحمات شان نادیده گرفته شد. این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما در حوزه انیمیشن به عقب پرت می شویم اگر دوستان مهاجرت کنند. مسئولان نباید انگیزه ها را از بین ببرند. من امیدوارم گوش شنوایی برای شنیدن حرف های ما وجود داشته باشد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.