چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

«دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ما می‌توانیم در قالب «سینما» حرف جدی بزنیم/ متاسفانه در «سینمای جهان» اگر حرف جدی زده می‌شود تکراری است!

سهیل اسعد

سینماپرس: «سهیل اسعد» گفت: سینمای جهان ظاهر و قالب، محتوا را ذبح می‌کند. اما در سینمای ایران این اتفاق برعکس عمل می‌شود. در ایران اصل بر محتوا است و ظاهر یک زینتی، برای انتقال محتوا است.

«سهیل اسعد» دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس به بررسی وضعیت کنونی سینمای ایران و تفاوت آن با سینمای جهان پرداخت و بیان داشت: به دلیل این که نگاه بنده به مقوله هنر و فیلم، یک نگاه بین المللی است؛ و در طول زندگی نیز بیشتر با آثار خارجی بزرگ شدم، احساس می‌کنم معیار های ایران در حوزه هنر، معیارهایی متفاوت تر است از آنچه در جهان شاهد هستیم. کارگردان‌های ایران، کارگردان مولف هستند. سینمای ایران محتوا دارد. من در گذشته تلاوت قرآن کار می‌کردم و شاهد بودم که قاریانی برای زیبایی تلاوت، آیه را ذبح می‌کردند. سینمای جهان نیز این چنین است. ظاهر و قالب، محتوا را ذبح می‌کند. اما در ایران این اتفاق برعکس عمل می شود. در ایران اصل بر محتوا است. و ظاهر یک زینتی، برای انتقال محتوا است. اگر از منظر زیبایی شناختی بخواهیم سینمای ایران را بررسی کنیم، زیبایی سینمای ایران، باطنش است. یعنی خود پیغام و اندیشه‌ای که پشت صحنه وجود دارد اصل قرار می‌گیرد.

این مبلغ اسلام و کارشناس رشته تمدن اسلامی در ادامه و در خصوص وضعیت جشنواره فیلم فجر امسال گفت: آثاری که در «جشنواره چهل و دوم» شاهد بودیم در مقایسه با فیلم های دوره‌های قبل وضعیت متوسطی داشتند. در سال های قبل کارهای بهتری را شاهد بودیم. اما آنچه به جشنواره چهل و دوم رونق داده است، حضور بسیار خوب مخاطبان در این چند روز بوده. به عقیده من معیار در جشنواره ها، مخاطب است. یعنی در انتها هدف، موثر واقع شدن است. و شاهد این هستیم که جشنواره امسال نیز تاثیر خود را گذاشته است.

ایشان همچنین افزود: فلسفه وجودی فجر این بود که قصد دارد بعد از انقلاب، تفاوتی را به نمایش بگذارد؛ تفاوتی میان دو ایران. یکی ایران قبل از انقلاب و دیگری ایران بعد از انقلاب. به نظر من آثاری که در این سال ها در فجر به نمایش گذاشته شدند، توانستند این پیام را منتشر کنند که انقلاب هم می‌تواند یک سینمای ویژه داشته باشد و انقلاب می‌تواند سطح سینمای ایران را به یک مرحله بالاتری برساند.

این دانش‌آموخته فلسفه و عرفان اسلامی درباره وضعیت سینمای ایران در جشنواره های خارجی گفت: سینمای ایران در جهان سینمای مطرحی است. در جشنواره های کوبا و یا جاهای مختلف دیگری مانند آرژانتین، که کشور خود من نیز هست؛ ایران در باب سینما حرفی برای گفتن دارد و به گونه‌ای نیست که حضور آثار ایرانی صرف ظاهر و تنوع ایجاد کردن در بخش بین الملل باشد. در چنین شرایطی ایران می‌تواند به الگویی موفق در این حوزه تبدیل شود. حال اینکه در این امر چقدر موفقیت حاصل شده است نیازمند بررسی های مفصل تر و دقیق تری است. ولی به طور کل میتوان بر تفاوت سینمای ایران با جهان مدعی بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار در پایان این گفتگو تصریح کرد: ما می‌توانیم در قالب سینما حرف جدی بزنیم. متاسفانه در سینمای جهان اگر حرف جدی زده می‌شود تکراری است. خلاقیت با حرف جدی بسیار هنر می‌خواد. در جهان حرف جدی است ولی تکراری است. ایران اینگونه نیست. ایران خلاقیت را با حرف جدی همراه ساخته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.