دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

کارگردان انیمیشن «امین و اکوان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

برخی عملکردهای غلط باعث شده تا «انیمیشن» تأثیرگذاری خود را از دست بدهد/ برای روابط اجتماعی بچه‌های امروز کار موثری انجام نداده‌ایم!

پویانمایی پویانمایی تهران

سینماپرس: زحل رضوی کارگردان انیمیشن در خصوص وضعیت حال و چشم انداز آینده صنعت پویانمایی در کشور گفت: بچه های امروز باید بتوانند از هوش و بلوغ فکری خود در عرصه های جهانی استفاده کنند و اتفاقات نیکی را برای کشورمان رقم بزنند اما مدیران که به همان الگوهای قدیمی و تکراری و کلیشه ای خود چسبیده اند و آن ها را رها نمی کنند رسماً مانع از این اتفاق می شوند و همچنان حول محور آثاری دور می زنند که دیگر خاصیت خود را برای نسل امروزی از دست داده است.

کارگردان انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخلاف همه اتفاقات ناخوشایند در سینما به ویژه سینمای کودک که بسیار از آن ناامید هستم نسبت به وضعیت انیمیشن بسیار خوش بین هستم.

وی ادامه داد: درست است که گروه های تولید انیمیشن امروزه گسترده نیستند و تنها ۲-۳ گروه مشخص داریم که کار تولید می کنند اما مسأله اینجا است که آنچه تولید می کنند قابل تقدیر و مخاطب پسند است و هنر-صنعت انیمیشن را خوب پیش می برد. ما با آثاری مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و... روبرو هستیم که خوشبختانه جذب مخاطب خوبی هم داشته اند و این مسأله جای امیدواری دارد.

رضوی سپس با بیان اینکه تولید انیمیشن در سینما استاندارد است اما چشم انداز خوبی برای تولید این آثار در تلویزیون نمی بینم اظهار داشت: شاید علت ضعف ساختار آثار انیمیشن در تلویزیون ممیزی های زیاد و مجبرو کردن گروه ها به تولید و ساخت آثاری با موضوعات محدود هستند. علت دیگر هم این می تواند باشد که آن ها ذائقه مخاطبان امروزی را درست نکرده اند و فکر می کنند مثلاً برای کودکان ۲-۳ دهه قبل کار تولید می کنند.

این انیماتور تأکید کرد: گویا هنوز برخی مدیران در دستگاه های مهم فرهنگی و هنری به این نتیجه نرسیده اند که مخاطبان هدف آثار انیمیشن که اغلب کودکان و نوجوانان هستند باید با دیدن این آثار توانمندی پیدا کنند و بتوانند خود را برای زیستن در دنیای مدرن امروز آماده سازند. بچه های امروز باید بتوانند از هوش و بلوغ فکری خود در عرصه های جهانی استفاده کنند و اتفاقات نیکی را برای کشورمان رقم بزنند اما مدیران که به همان الگوهای قدیمی و تکراری و کلیشه ای خود چسبیده اند و آن ها را رها نمی کنند رسماً مانع از این اتفاق می شوند و همچنان حول محور آثاری دور می زنند که دیگر خاصیت خود را برای نسل امروزی از دست داده است.

وی متذکر شد: یک اثر انیمیشن باید در وهله اول مخاطب پسند باشد. ما باید آگاه باشیم که کودک و نوجوان امروزی به واسطه گسترده شدن مدیا در جهان به راحتی به انیمیشن های با کیفیت روز دنیا دسترسی دارد و قطعاً اگر آثاری تولید شوند که از نظر کیفی پایین تر از آثار عرضه شده بین المللی باشند مخاطب آن ها را پس می زند و ترجیح می دهد دست از تماشای آن ها بکشد.

رضوی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه برخی نگاه ها و عملکردهای غلط باعث شده تا انیمیشن تأثیرگذاری خود را از دست بدهد؛ بخشی از این انیمیشن ها به درد سبک زندگی و تعامل دنیای بچه های امروز نمی خورند و ما برای روابط اجتماعی بچه های امروز کار موثری انجام نداده ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.