شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴

کارگردان یک نمایش خیابانی مطرح کرد؛

جشنواره تئاتر فجر دیگر بین‌المللی نیست و همه هنرمندان معترف به این موضوع هستند

عکس های تئاتر خیابانی جشنواره فجر

سینماپرس: برگزیده بازیگری بخش تئاتر خیابانی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خطاب به مدیران و مسؤولان فرهنگی تصریح کرد: لطفا برای بچه‌های تئاتر خیابانی یک خیابان بسازید و تحویل‌شان بگیرید.

به گزارش سینماپرس میثم سرآبادانی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «خاطرات یک مرده‌شور» که از شهر تفرش در بخش تئاتر خیابانی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد، درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر به مهر گفت: دوستان در جشنواره تئاتر فجر اجرای نمایش «خاطرات یک مرده‌شور» را دوست داشتند. ابتدا پیشنهاد ما برای اجرای این اثر در جشنواره، کافه‌تریای مجموعه تئاتر شهر بود اما برای اینکه تفاوتی میان گروه‌های تئاتر خیابانی گذاشته نشود این امر میسر نشد و ما هم در مکانی که دیگر گروه‌ها اجرا داشتند، اجرا کردیم. بعد از پایان جشنواره با مدیریت مجموعه تئاتر شهر گفت‌وگویی داشتیم و ایشان صحبت حمایت از نمایش «خاطرات یک مرده‌شور» برای اجرای عمومی در کافه‌تریای مجموعه تئاتر شهر را مطرح کرد.

وی ادامه داد: هنوز همه چیز در حد حرف و صحبت است ولی امیدمان به این است که سال ۱۴۰۳ نمایش را در کافه‌تریای تئاتر شهر اجرا کنیم.

سرآبادانی درباره موضوع و ایده «خاطرات یک مرده‌شور»، توضیح داد: ایده این نمایش شبیه دکمه‌ای بود که بعدا برایش یک کت دوختیم. روزی مصاحبه یک مرده شور را خواندم که خیلی کوتاه بود ولی برایم کار مرده‌شورها جذاب شد ولی بار دراماتیک نداشت. آن ایده را به فضای امروز جامعه بسط دادم. امروز تولیدکننده‌های وطنی حمایت نمی‌شوند و کالاهای چینی در بازار مصرف ما بسیار است و ایده مرده‌شور به این دغدغه ربط پیدا کرد.

وی یادآور شد: نمایش «خاطرات یک مرده‌شور» دستمایه کمدی ولی تم اجتماعی دارد.

کارگردان «خاطرات یک مرده‌شور» درباره وضعیت توجه به تئاتر خیابانی در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: اگر بگویم در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر توجه به تئاتر خیابانی نبود بی‌انصافی و اگر بگویم توجه وجود داشت، اغراق کرده‌ام. به نظرم توجه به تئاتر خیابانی در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معمولی بود.

سرآبادانی با اشاره به حضور خود در ۱۰ دوره جشنواره تئاتر فجر، متذکر شد: باید قبول کنیم که جشنواره تئاتر فجر دیگر بین‌المللی نیست و همه هنرمندان معترف به این موضوع هستند. حداقل حدود ۳ سالی است که دیگر جشنواره تئاتر فجر بین ‌المللی نیست. خاطرم است اواخر دهه ۸۰ جشنواره تئاتر فجر میزبان کارهای با کیفیتی از کشورهای خارجی بود. من شخصا از آن کارها خیلی یاد گرفتم چون از یک فضا و فرهنگ دیگر می‌آمدند و گونه‌های دیگر اجرایی را تجربه کرده بودند که برای ما خیلی جذاب بود. جشنواره تئاتر فجر زمانی بستر خوبی برای ارایه فرهنگ‌ دیگر کشورها بود و هنرمندان خارجی و داخلی حاضر در جشنواره از یکدیگر یاد می‌گرفتند.

وی درباره وضعیت پرداخت کمک‌هزینه به تئاترهای خیابانی در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر، گفت: نکته مثبت این دوره از جشنواره تئاتر فجر این بود که کمک هزینه و جوایز به موقع به گروه‌ها پرداخت شد و همچون دوره‌های گذشته جشنواره مشمول زمان نشدند. سقف بخش تازه‌های تئاتر خیابانی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر ۳۰ میلیون تومان تعیین شده بود. نمی‌دانم به دلیل کثرت گروه‌های نمایشی و یا کمبود اعتبارات مالی بود که مبلغ کمک‌هزینه‌ها چندان چشمگیر و در حد و نام جشنواره تئاتر فجر نبود.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره وضعیت و جایگاه تئاتر خیابانی در حال حاضر، تاکید کرد: برای تئاتر خیابانی اتفاقات خوبی می‌افتد و فکر می‌کنم تئاتر خیابانی در ایران به بلوغ رسیده است. در این روند هنرمندان و همچنین مسؤولان فرهنگی سهیم بودند ولی کفه هنرمندان سنگینی می‌کند. پیش‌تر به تئاتر خیابانی نگاه جدی وجود نداشت ولی حالا شاهد هستیم استقبال و تاثیری که نمایش‌های خیابانی دارند، نمایش‌های صحنه‌ای ندارند. ما در حال حاضر چند جشنواره مهم تئاتر خیابانی داریم که نشان‌دهنده این است تئاتر خیابانی جایگاه خود را بین مردم پیدا کرده و مدیران هم به اهمیت و تاثیرگذاری تئاتر خیابانی پی برده‌اند.

سرآبادانی یادآور شد: الان زمان آن رسیده که از گونه‌های مختلف اجرایی تئاتر خیابانی جهان، در کشور ما هم اجرا شود.

بازیگر برگزیده تئاتر خیابانی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خطاب به مدیران و مسؤولان فرهنگی و هنری، تصریح کرد: لطفا برای بچه‌های تئاتر خیابانی یک خیابان بسازید و تحویل‌شان بگیرید. نباید نگاه سطحی به هنرمندان تئاتر خیابانی وجود داشته باشد. تئاتر خیابانی کوره بازیگرسازی است و بازیگر در نمایش خیابانی قوام پیدا می‌کند و شکل می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.