یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

کارگردان «شمارش معکوس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

فیلم‌های سینمایی ما «ایرانی» نیست و اغلب آثار کپی شده از «سینمای غرب» به ویژه «سینمای هالیوود» است

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در آستانه میلاد حضرت حجت (عج) در خصوص جای خالی مهدویت در سینمای ایران گفت: حضرت آقا چند وقت قبل فرمودند ماجرای فعلی غزه ارتباط رمزآلودی با مقوله ظهور دارد. همه ما می دانیم که ظهور محرز است و سینما هم باید در این راستا عکس العمل مناسب داشته باشد. اما اسفا که سال ها است سینمای ایران را از این مسائل و نگاه ها دور کرده اند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده از خبرگزاری وزین سینماپرس تقدیر و قدردانی می کنم که دغدغه مندانه به این مسأله بسیار مهم ورود پیدا کردند؛ اما قبل از پاسخ به سوأل شما تمایل دارم نگاهی به وضعیت کنونی سینمای کشور داشته باشم و در این راستا ترجیح می دهم به همین چهل و دومین جشنواره فیلم فجر که اخیراً برگزار شد اشاره کنم.

وی در همین راستا ادامه داد: متأسفانه برآیند تولیدات سینمایی نشان از آن دارد که اساس و اصل در سینمای کشور ما بر این امر استوار شده که از معارف و فرهنگ و سنت و تاریخ و فرهنگ و تمدن رد و تصویری در فیلم های مان وجود نداشته باشد. رسماً هیچ اثری از این تاریخ و فرهنگ کهن نیست و بنده معتقدم این یک تعمد جدی است. ما در فیلم های مان نه از قرآن بهره می بریم نه از احادیث! پرسش جدی این است که چرا اجازه دادیم کار به اینجا برسد؟ فیلم های سینمایی ما ایرانی نیست و اغلب آثار کپی شده از سینمای غرب به ویژه سینمای هالیوود است. غیر از زبان فارسی که در فیلم ها استفاده می شود ما شاهد فرهنگ و نگاه ایرانی-اسلامی در فیلم ها نیستیم و این اتفاق به شدت تلخ و متأثرکننده است.

این سینماگر تأکید کرد: ما از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادوار مختلف و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور پرسش داریم چرا سینما به سمت آنچه به درد آینده کشور می خورد نمی رود؟ چرا ما به مقوله منجی که مقوله ای امیدبخش است ورود پیدا نمی کنیم اما تا بخواهیم در خصوص مسائل ناامیدکننده فیلم می سازیم و در آثار سینمایی سیاهی و یأس و حرمان می بینیم؟

حر با بیان اینکه در ۸ سال دولت روحانی سینمای روشنفکری حاکم شده بود و این روزها سینمای مأیوس کننده را شاهد هستیم تصریح کرد: چرا باید در سینمای کشور فیلمی ساخته شود در خصوص یک پرونده واقعی قضایی و رویکرد فیلمساز ضد قصاص باشد؟ چرا کسانی که در سینما و شورای پروانه ساخت نشستند اصلاً به این مسائل فکر نمی کنند؟ چرا کار جنگی می سازیم اما فقط غرش هواپیما در آن وجود دارد و از قصه و قهرمان خبری نیست؟

وی تأکید کرد: چرا باید فیلمی به اسم دفاع مقدس ساخته شود که در آن فقط سوزاندن لباس شهدا را می بینیم و در نهایت هم دشمن بمباران می کند و ما حتی یک پدافند و تیربار ساده هم نداریم که با دشمن مقابله کنیم و ضعف و انفعال ایران را در دوران هشت سال دفاع مقدس نشان می دهیم؟ چرا باید فیلمی به اسم دفاع مقدس ابعاد ضد جنگ داشته باشد و در آن از امید خبری نباشد؟

این کارگردان سینما متذکر شد: ما ملتی مسلمان هستیم که دین مان هم سرشار از امید است. در ماجرای کربلا بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران ایشان وقتی اسرا را به شام می بردند وقتی صدای اذان آمد حضرت امام سجاد (ع) گفتند همین که در اذان نام جد ما می آید یعنی اینکه ما پیروز میدان هستیم و همین مسأله یک امید بزرگ است.

حر متذکر شد: واقعاً چرا باید در جشنواره فیلم فجر ما فیلمی به اسم کمدی وجود داشته باشد که قطعاً از یک ذهن سالم بیرون نیامده و روابط ناسالم انسان ها با یکدیگر را به تصویر می کشد؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه امروزه سینمای جمهوری اسلامی ایران باید بیش از هر زمان دیگری آماده ظهور حضرت حجت (عج) شود اظهار داشت: حضرت آقا چند وقت قبل فرمودند ماجرای فعلی غزه ارتباط رمزآلودی با مقوله ظهور دارد. همه ما می دانیم که ظهور محرز است و سینما هم باید در این راستا عکس العمل مناسب داشته باشد. اما اسفا که سال ها است سینمای ایران را از این مسائل و نگاه ها دور کرده اند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه سینما باید نحوه سبک زندگی جامعه اسلامی آماده «ظهور» را ترسیم و تبیین کند تصریح کرد: کسانی که سیاست گذاری سینما را در دست دارند باید با نگاه راهبردی شان هنرهفتم را از وضعیت فلاکت بار فعلی اش نجات دهند و سبک زندگی درست را ترویج کنند. ما باید همه مردم را آماده ظهور حضرت حجت (عج) کنیم.

حر خاطرنشان کرد: برای هالیوود مقوله ظهور جدی است اما برای مسئولان ما خیر! فضای فرهنگی کشور در حال حاضر مسموم است و این وظیفه مسئولان است که این مسمومیت را درمان کنند و تدبیری جدی داشته باشند تا نگاه سالم و انسانی و دینی در سینمای مان جاری و ساری شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.