چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

کاگردان «شب کایت‌ها» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مظلوم ترین مقوله در سینمای کشور ما موضوع مهم «مهدویت» است!

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در آستانه میلاد حضرت حجت (عج) در خصوص جای خالی مهدویت در سینمای ایران گفت: آمریکا روی موجی که بر اندیشه تمام جهانیان سوار است و همان فرهنگ انتظار و ظهور منجی است سوار شده و می خواهد این تفکر را به نفع خود هدایت و مصادره کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شب کایت‌ها» و «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ضرورت پرداختن به مبحث مهم انتظار و مقوله مهدویت در سینما واضح و مبرهن است. مسأله ظهور منجی مسأله ای جهانی است و تنها مختص تفکر شیعی و اسلامی نیست. همه دنیا حتی ادیان غیر ابراهیمی که تفکرات دینی دارند و در خارج از حوزه وحدانیت هستند نیز به منجی اعتقاد دارند. آن ها هم انتظار می کشند که روزی منجی ظهور کند و دنیا را از ستم نجات دهد.

وی در همین راستا افزود: شاید به همین علت است که در برخی عقاید کهن آمده هر هزار سال یک بار منجی ظهور می کند و بشریت را سر و سامان می بخشد؛ این تفکرات همگی ریشه عمیقی در اندیشه های اسطوره ای و دینی و اعتقادی جهان دارند. بدیهی است که بسیاری از حکومت ها و کشورهای دنیا درصدد هستند تا از این اعتقاد جهانی به نفع سیاست ها و نگاه خود بهره برداری کنند.

این سینماگر متذکر شد: هالیوود هم روی این واقعیت جهانی سوار شده است و به صورت ویژه ای این مضمون را در آثارش دنبال می کند. آن ها برای رسیدن به اهداف خود و برای تأمین نیازهای فرهنگی شان و بهره برداری در سایر حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... به تولید فیلم هایی با محوریت منجی روی می آورند.

بهمنی تأکید کرد: حقیقت این است که حقانیت تفکر مهدوی و ظهور منجی یک ریشه اساسی در دین اسلام و تفکر شیعی دارد و شیعه اگر این تفکر را نداشته باشد قطعاً شیعه نیست اما متأسفانه ما مثل خیلی از مقوله های دیگر که نیاز جامعه فرهنگی و انقلابی مان است و سینما به حاشیه رانده شده به مقوله ظهور حضرت حجت (عج) در سینما بی توجه هستیم و آنچنان که باید در فیلم های مان به این حوزه مهم ورود نکرده ایم.

وی با بیان اینکه آنقدر فضای سینمای ما از نظر دیدگاه ها و مضامین غیر الهی و ضد دینی و ضد انسانی اشباع شده که اصولاً چنین مقوله مهمی نادیده گرفته شده است تصرحی کرد: مظلوم ترین مقوله در سینمای کشور ما موضوع مهم «مهدویت» است!

این کارگردان سینما ادامه داد: آمریکا روی موجی که بر اندیشه تمام جهانیان سوار است و همان فرهنگ انتظار و ظهور منجی است سوار شده و می خواهد این تفکر را به نفع خود هدایت و مصادره کند.

بهمنی در پایان این گفتگو افزود: هالیوود در زمان فعلی از این موج استفاده می کند؛ سود اقتصادی می برد و در دراز مدت سود فرهنگی را نیز از آن خود می کند. هالیوود ظهور را آنچنان تبیین می کنند که در تعریف خودشان قابل بحث است. آن ها ظهور واقعی و مهدویت واقعی که در اندیشه شیعی وجود دارد را می خواهند از بین ببرند. آن ها دجال های روزگار هستند که برای مقابله با مهدویت حرکت می کنند و ما باید با دجالی مانند هالیوود مقابله جدی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.