سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

معاون وزیر فرهنگ خبر داد:

درخواست ۶۰۰ رسانه برای حضور در نمایشگاه رسانه‌های ایران/ حمایت ۸۰۰ میلیارد تومانی از رسانه‌ها

فرشاد مهدی‌پور

سینماپرس: معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از درخواست‌ حدود ۶۰۰ رسانه برای حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران خبر داد و گفت: در این رویداد از ۵ چهره ملی رسانه‌ای و بیش از ۲۰ چهره پیشکسوت رسانه‌ای استانی تجلیل خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، فرشاد مهدی‌پور روز سه‌شنبه - ۱۷ بهمن ماه- در نشست رسانه‌ای بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: این نمایشگاه و هم‌اندیشی و پویشی است که رسانه‌های ایران در کنار هم دارند و با یک پوست‌اندازی و تحول پس از وقفه ۶ ساله برگزار می‌شود.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دوره جدید معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ فرآیند برخی رویدادها از جمله نمایشگاه رسانه‌های ایران که به دلایلی چون کرونا متوقف شده بود از سر گرفته شد؛ جشنواره رسانه‌ها پیشتر برگزار شده و قرار بود نمایشگاه رسانه‌های ایران نیز در پاییز امسال برگزار شود که به ۲۹ بهمن ماه موکول شد.

مهدی‌پور اظهار داشت: گروه‌های تولید محتوا و دانش‌بنیان‌های حوزه رسانه در نمایشگاه حضور دارند. آینده رسانه به حوزه رسانه گره خورده و نیاز داریم با دانش جدید این ارتباط برقرار شود.

وی افزود: گروه دیگری که به آن در نمایشگاه توجه می‌شود «انسان‌رسانه‌ها» هستند که غرفه بزرگی برای این گروه در نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی غرفه غزه در نمایشگاه

مهدی‌پور اظهار داشت: با توجه به تحولات منطقه و طوفان الاقصی غرفه‌ای برای «غزه» در نظر گرفته شده که از رسانه‌های مختلف جهان در این غرفه نماینده‌هایی حضور خواهند داشت و از تعدادی چهره رسانه‌ای خارجی برای حضور در نمایشگاه دعوت شده که در امر آموزش از حضور این‌ها استفاده می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ اعلام کرد: ۶۰۰ رسانه‌ درخواست حضور در نمایشگاه داده بودند و فرآیند ثبت‌نام قطعی به زودی انجام می شود و نمایشگاه از ۲۹ بهمن آغاز شد.

میزبانی از رسانه‌ها با حداقل هزینه

وی درباره وقفه ۶ ساله در برگزاری مجدد نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: توقف نمایشگاه دلایل زیادی داشته و احیای آن مورد مطالبه بود. تلاش کردیم با حداقل هزینه‌ها، از رسانه‌ها در این دوره از نمایشگاه میزبانی کنیم.

حمایت ۸۰۰ میلیارد تومانی از رسانه‌ها

مهدی‌پور اظهار داشت: امسال تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از رسانه‌ها حمایت شده که شامل یارانه‌ها، آگهی‌های دولتی و تامین کاغذ است. در گذشته بودجه برای خرید کاغذ حذف شده بود اما در دو سال گذشته رقمی برای تامین کاغذ در نظر گرفته شد. امیدواریم تا پایان سال این رقم از هزار میلیارد تومان عبور کند که در قیاس با سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدد قابل توجهی است.

وی با بیان این‌که این رقم علاوه بر حمایت‌های مالی است که به طور غیرمستقیم از رسانه‌ها انجام شده، درباره دیگر حمایت‌های به عمل آمده از رسانه‌ها گفت: مجموع اعضای سامانه خبرنگاران به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید و تعداد قابل توجهی از خبرنگاران توسط این صندوق بیمه شدند که منابع مالی برای این کار هزینه شده است. همچنین معافیت مالیاتی برای رسانه‌ها داشتیم.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در کنار حمایت‌های صندوق اعتباری هنر، حمایت‌هایی به صورت غیر مستقیم از رسانه‌ها صورت گرفته است.

حضور رسانه‌های کشورهای منطقه و اروپایی

وی در عین حال با اشاره به برنامه‌های ویژه بخش بین‌الملل بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات منطقه بعد از طوفان الاقصی بخش‌هایی برای رویداد غزه پیش‌بینی شده که تعدادی از فعالان و رسانه‌های خارجی دعوت می‌شوند. برای حضور در نمایشگاه امسال، از رسانه‌های روسیه، قطر، ترکیه، لبنان و چین و برخی فعالان رسانه‌ای از کشورهای اروپایی و کنشگرانی که در ۱۲۰ روز گذشته در خصوص تحولات غزه فعال بودند، دعوت شده است.

رونمایی از جلد دوم دانشنامه مطبوعات ایران

مهدی‌پور از پیش‌بینی برگزاری نشست‌های تخصصی رسانه، آشنایی با تجارب روزنامه‌نگاران، معرفی و رونمایی از چندین کتاب از جمله جلد دوم کتاب دانشنامه مطبوعات ایران و در عین حال نشست‌های تخصصی در حوزه فناوری و هوش مصنوعی در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: در مجموع ۳۰ نشست تخصصی در نظر گرفته شده که به زودی جزئیات بیشتری از این نشست‌ها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به حضور رسانه‌های مطرح منطقه‌ای و تولیدکننده‌های محتوا در نمایشگاه رسانه‌های ایران افزود: در نشست‌های تخصصی تلاش می‌شود آینده رسانه‌ها را ترسیم و به عنوان تغییر و تحول و پوست‌اندازی که رخ داده، نمایی از این تحولات را در نمایشگاه داشته باشیم.

مهدی‌پور درباره مسائل اجرایی نمایشگاه و دکوراسیون غرفه‌های زیر ۶۰ متر که پیشتر اختیار طراحی خودساز را داشتند، نیز گفت: در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه در مصلی، این مکان با محدودیت‌هایی روبه رو است و زمان برپایی نمایشگاه بین دو نماز محدود است. پیشنهاد ما این است که تعداد غرفه‌های خودساز کمتر شود و افراد از غرفه‌هایی که دایر است استفاده کنند. منعی برای غرفه‌های خودساز وجود ندارد اما برای استفاده مطلوب از زمان پیشنهاد می‌شود از ظرفیتی که وجود دارد استفاده شود.

تاثیر نمایشگاه رسانه‌های ایران در برگزاری پرشور انتخابات

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص تاثیرات نمایشگاه در افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: فضای کشور به سمت انتخابات حرکت کرده و بخش اصلی در این زمینه حوزه رسانه است. حوزه رسانه‌ها را می‌طلبد که همواره هم این گونه بوده و توجه خاصی به مسائل روز سیاسی در نمایشگاه وجود داشته است. این‌رویداد در برگزاری پرشور انتخابات پیش‌رو تاثیرگذار است به تبادل ایده‌ها و نظرها می‌انجامد. برگزاری نمایشگاه در هفته پیش از روند انتخابات خواهد بود و بخش اصلی بازتاب‌دهنده انتخابات هم رسانه‌ها هستند. حوزه‌های رسانه‌ای هم تدارک مناسب‌تری در این زمینه دیده‌اند.

وی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه «نجستم همیشه به جز راستی» و حضور گروه‌های مختلف و رسانه‌های گوناگون اعم از مکتوب، برخط، خبرگزاری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در نمایشگاه امسال توجه ویژه‌ای به گروه‌های تولید محتوا در حوزه فناوری خواهیم داشت، آگاهی یافتن از فناوری‌های نوین و رسانه‌های جدید ضرورت امروز رسانه‌هاست.

مهدی‌پور درباره هزینه برپایی غرفه‌ها نیز خاطرنشان کرد: تلاش بر حداقل هزینه‌هاست؛ برای آماده سازی یک غرفه ۱۲ متری، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده هر چند نسبت به سال ۱۳۹۶ تخصیص چندانی نداشته است.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در خصوص سواد رسانه‌ای

محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها نیز از طراحی و برگزاری چهار کارگاه در خصوص ارتقای سواد رسانه‌ای خبر داد که در این کارگاه‌ها روزنامه‌نگاران و دانشجویان حوزه ارتباطات جامعه هدف هستند.

وی افزود: حداقل چهار نشست تجربه‌کاوی نیز در نمایشگاه در نظر گرفته شده که بخشی نهایی شده و بخشی دیگر نیز نهایی می‌شود. برای نوجوانان و دانش‌آموزان هم کارگاه رسانه‌سازی برگزار می‌شود، همانند آنچه در دنیا وجود دارد. همچنین حداقل ۴ نکوداشت از پیشکسوتان رسانه و حداقل هشت نشست در خصوص مبانی تئوری و نظری در روزنامه‌ها برگزار می‌شود. چهار نشست رونمایی از کتاب نیز خواهیم داشت.

طراحی یک اثر سورئال برای نمایشگاه رسانه‌های ایران

محمد روح‌الامین طراح پوستر هم گفت: اعتقادی برای توضیح در باب پوستر و کار گرافیکی ندارم. آنچه مهم است عنصر سفارش دهنده است و اگر کسی باشد که بتواند یک تصویر سورئال را تایید کند جای خوشحالی دارد وگرنه شبیه کارهای دیگر که به آنها توجه نشده خواهد شد. سعی کردم یک اثر سورئال را برای بیان رسانه جدید تولید کنم.

وی افزود: امروز رسانه‌های جدید هیچ شباهتی به رسانه‌های قدیم ندارند و به موجودی تبدیل شده اند که بیشتر شبیه ربات هستند که صدا و تصویر دارند. این را در قالب یک تصویر ترجمه کردم؛ روزنامه‌ای که قدری شبیه بلندگو و روزنامه مجهز به دوربین و میکروفون است که فیلم ضبط و پخش می‌کند. اگر در قامت یک شخصیت ببینیم این کار می‌تواند ترجمه یک انسان رسانه هم باشد که به عنوان یک فرد می‌تواند تمام این مسوولیت را بپذیرد.

روح‌الامین گفت: تلاش کردم پیوست اصلی طراحی در این کار یک کار ویژه‌ای باشد و در حافظه جمعی ما باقی بماند.

در پایان از پوستر بیست وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.