جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹

داور بخش فیلم کوتاه فجر۴۲ مطرح کرد؛

گوناگونی سوژه نویدبخش جریانی نو در ساخت فیلم کوتاه

مریم بحرالعلومی

سینماپرس: عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر گفت: از جسارت برخی فیلم‌سازان کوتاه شگفت‌زده شدم؛ مضامینی که آنها سراغش رفته‌اند، بسیار جذاب است.

به گزارش سینماپرس، مریم بحرالعلومی، درباره ارزیابی خود از وضعیت سینمای کوتاه ایران به ایرنا گفت: از آنجایی که پیش از حضور در جشنواره فیلم فجر، این افتخار را داشتم که در کنار جمعی از چهره‌های معتبر در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم عضو هیات انتخاب باشم، اشراف نسبتا خوبی نسبت به فیلم‌های کوتاه ساخته شده سینمای ایران در طول امسال دارم و با این اشراف، واقعا فیلم‌سازان کوتاه و آثارشان را پیشرو می‌دانم.

انتخاب یک گزینه برای سیمرغ سخت بود

عضو هیات انتخاب و داوری فیلم‌های کوتاه در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر افزود: سینماگران فعال در سینمای کوتاه ایران، امسال به نسبت چند سال گذشته، واقعا عملکرد حیرت‌انگیزی داشتند. جسارت آنها در انتخاب سوژه و حتی انتخاب بازیگران، این افراد را به نسلی ویژه در سینمای کوتاه ایران -حداقل در نگاه من- تبدیل کرده است. شخصا منتظرم هرکدام از این فیلم‌سازان در آینده فیلم‌های بلند خود را هم بسازند.

از جسارت برخی از این فیلم‌سازان کوتاه، شگفت‌زده شدم. مضامینی که برخی فیلم‌سازان سراغ آنها رفته اند، بسیار جذاب بود.

وی گفت: خوشحالم که همین امسال یکی از فیلمسازانی که فیلم کوتاه از او دیده بودیم، با اولین فیلم بلند خود یعنی بی‌بدن در جشنواره فجر حضور دارد. فیلم کوتاه خوانا بنویسید» به کارگردانی مرتضی علیزاده، یکی از فیلم‌های کوتاه خوبی بود که همین امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده بودیم.

این کارگردان سینما با اشاره به شگفت‌زدگی خود در مواجهه با برخی فیلم‌های کوتاه، ادامه داد: به‌عنوان کسی که خودم کارگردانی هستم که برخی دوستان لطف دارند و به جسارت در فیلمسازی مرا می‌شناسند، باید اعتراف کنم که از جسارت برخی از این فیلمسازان کوتاه، شگفت‌زده شدم. انتخاب سوژه، پرداخت و اساسا مضامینی که برخی از این فیلم‌سازان سراغ آنها رفته بودند، بسیار جذاب بود.

وی افزود: گوناگونی آثار، هم در هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران و هم بعدتر در هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر، که در واقع بهترین‌های همان جشنواره بودند، ما را به هیجان آوردند. واقعا انتخاب یک گزینه برای اهدای سیمرغ هم برای‌مان بسیار سخت بود.

گوناگونی سوژه نویدبخش جریانی نو در ساخت فیلم کوتاه

بحرالعلومی با اشاره به تنوع گونه‌ای فیلم‌های کوتاه در این دوره جشنواره فجر گفت: در دوره‌های گذشته شاهد اصرار و تمرکز فیلم‌سازان سینمای کوتاه برای پرداختن به یک سری موضوعات و سوژه‌های خاص بودیم، اما با تمهیدات و همراهی‌های درخشانی که انجمن سینمای جوانان با فیلم‌سازان سینمای کوتاه داشت، شاهد گوناگونی شایسته‌ای در عرصه تولیدات هستیم. این جریان نوید اتفاقات و روزهای بهتری را در سینما بلند هم می‌دهد.

وی تأکید کرد: باید با خودمان روراست باشیم و اعتراف کنیم که سینمای ایران در برخی حوزه‌ها به تکرار افتاده است. هم در زمینه سینمای اجتماعی و هم در زمینه سینمای کمدی، شرایطی به‌وجود آمده که شاهد فقدان تنوع ژانر در سینمای ایران هستیم. تنوع گونه ای که امروز در سینمای کوتاه شاهد هستیم می‌تواند نویدبخش ورود فیلم‌سازان علاقه‌مند به گونه های مختلف، به سینمای بلند باشد.

این کارگردان سینما با اشاره به ترکیب فیلم‌های راه‌یافته به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، گفت: در میان عوامل این آثار علاوه‌ بر برخی کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، تهیه‌کنندگان و یا دیگر عوامل هستند که پیش‌تر شاهد فعالیت‌های آنها در حوزه سینمای کوتاه بودیم و همین حضور، نشانه‌ای بسیار خوب است. همین حضورها نشان می‌دهد که مسیر سینمای کوتاه ایران، تا به امروز مسیر درستی بوده است و انجمن سینمای جوانان و فیلمسازان سینمای کوتاه، تا به امروز درست پیش رفته و به اهداف خود نزدیک شده‌اند.

زمان نمایش حاشیه است، اصل سیمرغ فیلم کوتاه است

بحرالعلومی درباره شرایط اکران فیلم‌های کوتاه در برج میلاد (خانه جشنواره)، در روزهای برگزاری جشنواره فجر هم گفت: از آنجایی که در دوره‌هایی شاهد حذف فیلم کوتاه از جشنواره فجر بودیم و تازه چندسالی است که این بخش مجدد به جشنواره بازگشته است، طبیعی است که بچه‌های سینمای کوتاه باید بیشتر شرایط را برای خودشان تحلیل کنند.

زمان نمایش آثار تبدیل به حاشیه است؛ متن اصلی این است که فیلم کوتاه در مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور دارد و سیمرغی را به آن اختصاص داده‌اند
وی گفت: واقعا این سوال مهمی است که اهدای سیمرغ فیلم کوتاه چقدر برای فعالان این حوزه مهم است؟ اگر این سیمرغ مهم است، ماجراهای دیگری مانند زمان نمایش آثار تبدیل به حاشیه می‌شود. متن اصلی این است که فیلم کوتاه در مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور دارد و سیمرغی را به آن اختصاص داده‌اند.

عضو هیات انتخاب و داوری فیلم‌های کوتاه در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر افزود: امسال علاوه‌بر سیمرغ، یک دیپلم افتخار هم در این بخش اهدا شد و این به‌خودی‌خود برای سینمای کوتاه ایران ارزشمند است. مضاف‌بر اینکه خیلی از سینمادوستان این آثار را چند ماه پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده‌اند.

بحرالعلومی افزود: البته این خوب است که سازوکاری اندیشیده شود که در سال‌های آتی سینمای کوتاه بتواند بخش نمایش مستقلی داشته باشند و حتی بتوان برای آنها نشست برگزار کرد، اما با توجه به محدودیت زمانی که در حال حاضر برای برنامه‌ریزی جشنواره وجود دارد، باید پذیرفت که این امکان شدنی نیست.

این کارگردان تاکید کرد: در حال حاضر نفش حضور سیمرغ فیلم کوتاه در ترکیب جوایز جشنواره فجر، ارزشمند است و آنقدر حضور فیلم‌ها در همین سبک و سیاق در جشنواره برای فعالان سینمای کوتاه حایز اهمیت است که برخی صاحبان آثار غایب در جشنواره، از دست ما ناراحت شده بودند. این واکنش‌ها نشان می‌دهد که نفس حضور در جشنواره، حتی با همین شکل فعلی هم برای سینماگران کوتاه اهمیت بالایی دارد. برای اصلاح جزییات دیگر هم زمان بسیار است.

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.