سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

نشست خبری «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» برگزار شد؛

امینی: جشنواره پرشوری را شاهد هستیم/ مخاطبان با فیلم‌هایی روبه‌رو هستند که از مضامین خوبی برخوردار می‌باشد

نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینماپرس: نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر امروز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور مجتبی امینی دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در موزه سینما آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، پیش از آغاز نشست خبری دبیر جشنواره، سرود جمهوری اسلامی ایران خوانده شد و سپس مرتضی یراقبافان آیاتی از قرآن کریم را قرایت کرد.

در ادامه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در سخنانی بیان کرد: به روال معمول نشست‌ها در پارت دوم و بعد از صحبت‌های آقای امینی به سوالات خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ داده می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که این مراسم به صورت زنده از شبکه خبر ۲ نیز پخش می‌شود.

همچنین در ابتدای این نشست پوستر بخش‌های مختلف این رویداد با طرحی از حمیدرضا بیدقی رونمایی شد و در ادامه مجتبی امینی دبیر این رویداد بیان داشت: وارد فصل جدیدی از جشنواره شدیم و چهل و دومین دوره آن را آغاز می‌کنیم. خدا را شاکریم که امسال جشنواره ای پرشور و پر رونق را شاهد خواهیم بود، چون هنرمندان و خانواده سینما زحمت کشیدند، جشنواره یک جشنواره شلوغ است و با توجه به تقاضای بالای فیلمسازان هیات انتخاب کار سختی را داشتند.

آثار جشنواره در اقلیم های مختلف تولید شده اند

در حوزه آثار رسیده و رقابتی اتفاق خوب امسال این است که آثار در اقلیم مختلف کشور ساخته شده‌اندوی افزود: ۱۰۶ اثر به دبیرخانه جشنواره چهل و دوم رسید و هیات انتخاب در ۴۵ روز آنها را بازبینی کردند. ۲۲ اثر به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرد و به واسطه احترام به همه اهالی سینما پیرو تولید حجم زیادی از فیلم اولی‌ها، بخش فیلم‌های اول به جشنواره الحاق شد و در بخش فیلم اولی‌ها میزبان ۱۲ اثر هستیم که در کنار ۴ انیمیشن جشنواره با ۳۳ فیلم کار خود را آغاز می‌کند.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ادامه داد: در حوزه آثار رسیده و رقابتی اتفاق خوب امسال این است که آثار در اقلیم مختلف کشور ساخته شده‌اند و مخاطبان شاهد مجموعه فیلم‌هایی از جغرافیای مختلف با مضامین مختلف خواهند بود، در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس و... فیلم‌های خوبی داریم و گرافیک کلانی از فیلم‌های متنوع در ژانرهای مختلف و جشنواره ای پررنگ از مضامین مختلف شاهد خواهیم بود، امسال کار هیات داوران مثل هیات انتخاب سخت است فیلم‌های خوبی در هر دو بخش داریم.

امسال مهمان ویژه جشنواره، دانش‌آموزان خواهند بود

امینی توضیح داد: در ناوگان اکران هم قاعده امر این است که اکران مردمی آغاز می‌شود و سینماها در صبح سانس‌های خالی دارد، با توجه به فیلم‌هایی که داشتیم با تعامل با وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان برنامه‌ریزی کردیم در سانس صبح زنگ سیمرغ دانش‌آموزان را داشته باشیم و پنج فیلم را بتوانیم صبحها به نمایش دربیاوریم و امسال مهمان ویژه جشنواره، دانش‌آموزان خواهند بود.

برنامه‌ریزی این است که سینماهایی در اختیار نابینایان، ناشنوایان و معلولان قرار داده شود و فیلم‌ها با توجه به مخاطبانش، به نمایش دربیایدوی تاکید کرد: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی خوب نیست این یک اردوی دانش‌آموزی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه جشنواره فجر یکی از مهمترین جشن‌های انقلاب است باید شرایطی فراهم شود که همه مخاطبان از این فضا بهره‌مند شوند.

امینی افزود: در سه بخش دیگر هم برنامه‌ریزی این است که سینماهایی در اختیار نابینایان، ناشنوایان و معلولان قرار داده شود و فیلم‌ها با توجه به مخاطبانش، به نمایش دربیاید. چندین سال بود جشنواره افتتاحیه نداشت با توجه به این همدلی و مودت و شرایط خوبی که بین مخاطبان و خانواده سینماست، گفتیم یک افتتاحیه منسجم داشته باشیم، بزرگداشت ها در آیین افتتاحیه انجام می‌شود و امسال خدمت چهار تن از اساتید از جمله استاد علی قلی، پرویز شیخ طادی، فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب خواهیم بود و برای این بزرگان بزرگداشت خواهیم داشت و البته در آیین افتتاحیه بخشی از جوایز هم اهدا می شود.

به گفته امینی در آیین افتتاحیه همچنین میزبان اهالی محترم رسانه و منتقدان صاحبان آثار و اهالی فرهنگ و هنر خواهیم بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را در دستور کار قرار بدهیم که همه با تکیه بر اهالی محترم سینما و پیشکسوتان است، سعی کردیم شعار و اجرای جشنواره را بر پایه اخلاق مداری پیش ببریم، دوستان ما شبانه روز در گرما و سرما زحمت می‌کشند و فیلم می‌سازند تا به پایان سال و جشن سینمای ایران برسند اما آن احترامی که باید رعایت شود شرایطش پیش نمی‌آید و دلخوری هایی همیشه بوده از جمله مشکلاتی که در دسترسی به تماشای فیلم‌ها وجود دارد.

برنامه ریزی نظام منظم اکران/ خانه سینما محل اکران آثار جشنواره برای سینماگران

روز گذشته که اولین روز فروش بلیت‌ها بود، استقبال چشمگیری صورت گرفت و همه خوشحال شدیم که یک آشتی بین مخاطبان سینما و سینما رقم خوردامینی تاکید کرد: از این رو طبق برنامه‌ریزی با خانه سینما یک مجموعه را در اختیار خانه سینما قرار دادیم و یک نظمی شکل گرفت تا همه دارای کارت شوند و همه فیلم‌ها را ببیند، اصل این جشنواره متعلق به خانواده سینماست تا بتوانند در بستری با آرامش فیلم‌ها را ببینند، همین کار درباره تهیه‌کنندگان شکل گرفت و آنها هم شامل کارت شدند، سعی کردیم امسال با یک نظام منظم اکران رو به رو باشیم و یک عدالتی شکل بگیرد.

امینی مطرح کرد: همانطور که شاهد هستید در روز گذشته که اولین روز فروش بلیت‌ها بود، استقبال چشمگیری صورت گرفت و همه خوشحال شدیم که یک آشتی بین مخاطبان سینما و سینما رقم خورد، که اتفاق خوبی بود. این یک انرژی به ما داد و خوشحالیم مخاطبان دارند به سینماها برمی‌گردند، به هر حال به خاطر کرونا فاصله‌ای در این امر افتاده بود و شاهد یک جشنواره پر رنگ خواهیم بود.

وی گفت: ما امسال از اواسط جشنواره، شاهد رونمایی از آثار در ۳۰ استان نیز خواهیم بود، مخاطبان در استان‌های مختلف آثار را خواهند دید. همه آثار را در استان‌ها به اکران درمی‌آوریم، برنامه‌ریزی شده تا عوامل، بازیگران و کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم به استان‌ها هم بروند تا نشاطی در کشور شکل بگیرد، با توجه به معیشت و فضای اقتصادی که در همه جا گریبانگیر است هماهنگی شد تا موضوع افزایش قیمت بلیت را هم نداشته باشیم.

۸۷ کشور متقاضی بخش بین الملل

دبیر این رویداد درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: با توجه به شرایطی که در منطقه شکل گرفته و تجربه سال گذشته، امسال ۷۸ کشور در این بخش متقاضی حضور شدند و ۶۲۱ فیلم ثبت‌نام کردند، مشاوران ما در بخش بین‌الملل سه ماه درگیر انتخاب اثر بودند که برنامه ریزی منسجمی کردیم.

امینی ادامه داد: امسال دو بخش به بخش بین‌الملل اضافه شده، با توجه به جنایت های رژیم صهیونسیتی در غزه وظیفه ما این بود که در قبال این ظلم برنامه‌ریزی جدی رسانه‌ای داشته باشیم، امسال یک بخش ویژه اضافه کردیم که بخش «فلسطین روح و دم» است که رقابتی است و آثار خوبی در این بخش به جشنواره رسیده است و نیز بخش کمربند جاده ها را داریم که با توجه به عضویت ایران در اتحادیه جشنواره شانگهای صورت گرفته و یک بخش جدی است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس میزبان مهمانان، داوران و جامعه نخبگانی از کشورهای مختلف خواهیم بود، در بخش بین‌الملل برنامه‌های جدی داریم.

نظرات

  • محمدرضاقدم ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ۲۰:۵۴
    0 0
    این که سایتی با خوشحالی بیان داشته پیش فروش بلیط ها را درو کرد بعد کاشف به عمل امد که 3 فیلم از 33 فیلم درصد قابل توجه ای را به خود اختصاص داده اند یا این که شروع سانسها از 4 بعد الظهر است و کل بلیط فیلمها را می شود خرید (قبلا دانشجویان درصدی را با کارت پیش خرید میکردند بقیه هم در گیشه فروش می رفت)یعنی استقبال از فجر خیلی کاهش چشمگیری پیدا کرده دلیلش یک نواختی ساختار جشنواره و هم دل نبودن مردم با اینگونه رخدادهاست در زمانه فعلی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.