شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

تهیه کننده «ببعی قهرمان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در «صنعت سینما» چرخه اکوسیستمی از ساخت تا فروش معکوس است/ جداسازی «بخش انیمیشن» از «فیلم‌های رئال» چندان مثبت نبوده

انیمیشن سینمایی «ببعی»

سینماپرس: محمدمهدی مشکوری تهیه کننده انیمیشن «ببعی قهرمان» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: بازاریابی جهانی برای «ببعی» را از ۶ ماه قبل آغاز کرده ایم و در جاهایی به قرارداد هم رسیده ایم. ما فعالیت خودمان را می کنیم و معطل بستر جشنواره نمی شویم.

تهیه کننده انیمیشن های «داستان عاشورا» و «خاطرات و مخاطرات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در جشنواره فیلم فجر هیچ وقت آنچنان که باید آثار انیمیشن دیده نشده اند. این اتفاق در حالی است که تولید یک پروژه سینمایی انیمیشن حداقل ۳ سال زمانی می برد اما به این هنر-صنعت در سینمای ایران چندان اهمیتی نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: تولید آثار انیمیشن به شدت سخت تر از فیلم های داستانی رئال است اما همیشه جوایزی که به فیلم های انیمیشن داده اند به صورت تعارفی بوده و برخلاف کارهای رئال این آثار چندان مورد توجه داوران قرار نگرفته اند.

مشکوری سپس با اشاره به اینکه در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شاهد جداسازی بخش انیمیشن از فیلم های داستانی رئال هستیم اظهار داشت: بنده معتقدم این جداسازی بخش انیمیشن از فیلم های رئال چندان مثبت نبوده چرا که قرار نیست آثار انیمیشن در بخش های مختلف جایزه بگیرند و گویا دوباره مطابق سال های گذشته یک جایزه بر حسب تعارف به این آثار داده می شود.

این تهیه کننده تأکید کرد: آثار انیمیشن نیازمند داوری تخصصی در جشنواره هستند؛ بی تردید در آثار انیمیشن باید به کارگردان هنری، کارگردان فنی، کالر آرتیست و... بهای ویژه ای دهند و آثار این افراد را به صورت مجزا داوری کنند. در بخش انیمیشن باید جوایز مختلفی درست مانند آنچه در سینمای رئال شاهد هستیم وجود داشته باشد. فعالان انیمیشن در فیلدهای مختلف کاری استحقاق این را دارند که بتوانند به خوبی دیده شوند اما متأسفانه وضعیت به گونه است که به عنوان دستاورد فنی و هنری فقط به تهیه کننده یا کارگردان این جوایز را می دهند و سایر بچه های یک پروژه در این تارگت دیده نمی شوند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا تولید آثار انیمیشن با توجه به زمان بر بودن و هزینه های بالایش صرفه اقتصادی دارد یا خیر متذکر شد: در صنعت سینما چرخه اکوسیستمی از ساخت تا فروش معکوس است. معمولاً فیلم های کمدی و یا فیلم هایی که بازیگران معروف دارند سرمایه شان را برمی گردانند. در صنعت انیمیشن اگر فضای بین المللی رعایت شود می تواند فروش خوبی در خارج از کشور داشته باشد.

مشکوری تصریح کرد: ما وقتی انیمیشنی را مختص کودکان تولید کرده ایم که در آن هیچ شخصیت انسانی وجود ندارد قطعاً درگیر خرده فرهنگ ها و بحث حجاب و... نیستیم و از این رو می توانیم در بازارهای جهانی راحت تر اثرمان را عرضه کنیم. جایی که حاکمیت می تواند کمک کند این جا است که فضای فروش رایت خارجی را توسعه دهد. فعالان انیمیشن اینقدر نقدینگی ندارند که بتوانند خودشان به سفرهای خارجی و جشنواره ها بروند و باید این فضا توسط مسئولان فرهنگی برایشان مهیا شود.

این فعال فرهنگی در پاسخ به این سوأل که آیا برای عرضه «ببعی» در بازار فیلم جشنواره چهل و دوم فجر تدبیری دارید یا خیر گفت: بازاریابی جهانی برای «ببعی» را از ۶ ماه قبل آغاز کرده ایم و در جاهایی به قرارداد هم رسیده ایم. ما فعالیت خودمان را می کنیم و معطل بستر جشنواره نمی شویم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: ما بعد از اینکه سریال «ببعی» در شبکه کودک به خوبی دیده شد و متوجه شدیم مخاطبان وفاداری داریم که خردسالان بودند به این نتیجه رسیدیم که می توانیم این مخاطبان وفادار را برای خودمان حفظ کنیم. این اتفاق باعث تولید انیمیشن سینمایی «ببعی» شد؛ در آن زمان ما حساب کردیم و دیدیم با توجه به زمانی که صرف ساخت این پروژه سینمایی می شود مخاطبان وفادار خردسال ما تبدیل به کودکان ۶-۷ ساله می شوند و از این رو ما این انیمیشن را مختص این مخاطبان عزیز تولید کردیم.

مشکوری در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به فضای رسمی جشنواره فجر از این ترس ندارید که اثرتان توسط اهالی رسانه، منتقدان و داوران آنچنان که باید دیده نشده و مورد توجه قرار نگیرد اظهار داشت: ژانر کودک از نظر ما جدی است اما دیده نشدن این فیلم در جشنواره دور از ذهن نیست چون فضای رسانه ای در حوزه بزرگسال بولد شده است. از سوی دیگر امیدوارم داوران محترم اگر در کودک تخصصی ندارند به دستاوردهای فنی پروژه ها جایزه بدهند. این انیمیشن های حاضر در جشنواره کیفیت خوبی دارند و امیدوارم داوران تدبیری اندیشه کنند تا زحمت یکایک فعالان بخش های مختلف تولید این ۴ اثر از تن شان درآید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.