دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

«دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«هنرهای نمایشی» قابلیت این را دارند که تک تک مردم را در یک تجربه زیبایی شناختی جدید قرار بدهند/ باید به دنبال حامیانی برای صادرات «هنرهای نمایشی» باشیم

سیدمجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی در خصوص برنامه های شورا در جهت حمایت از هنرهای نمایشی و مشخصا تئاتر بیان کرد: یکی از حمایت های بسیار ویژه ای که شورا آن را پی گیری می‌کند، بحث ثبت جهانی گونه هایی از نمایش در فهرست میراث ناملموس جهانی است.

«دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور» در حاشیه تماشای نمایش صحنه‌ای «چهل و دومین دوره جشنواره تئاتر فجر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس و در پاسخ به این پرسش که تئاتر چه تاثیری بر فرهنگ عمومی کشور می‌تواند داشته باشد؛ بیان داشت: واقعیت این است که همه‌ی‌ هنر های نمایشی و به طور کل تئاتر، با همه انواع و گونه های مختلف آن که در ایران وجود دارد یا آنچه که تجربه مغرب زمین هست؛ به دو دلیل می‌تواند فوق العاده در آرامش اجتماعی، انسجام اجتماعی و از همه این ها مهم تر، پر معنا شدن لحظات زندگی و خروج از روزمرگی تاثیر گذار باشد. یکی از این جهت که ما را از روزمرگی متوقف میکند و ما را وارد جهان خیال و به عبارتی یک زیست متفاوتی از روزمرگی می کند. و نکته دوم این است که تجربه زیبایی را به ما می‌دهد. این چیزی است که فلاسفه بسیار درباره آن صحبت کردند. یعنی امکان درک زیبایی را فراتر از تابلوی هنری و گاهی دیگر هنر ها به ما می دهد.

دکتر سیدمجید امامی افزود: البته نکته بسیار مهمی که در مدیریت هنر های نمایشی، لااقل در دوره فعلی مد نظر هست. این است که هنرهای نمایشی باید به زندگی روزمره مردم نزدیک تر شود. و واقعا نمایش‌هایی که بعضا در جشنواره های امسال و سال گذشته دیده شده اند، قابلیت این را دارند که تک تک مردم را در یک تجربه زیبایی شناختی جدید قرار بدهند. و اگر این اتفاق بیفتد دیگر مخاطب تئاتر، یک مخاطب چهل هزار نفری در تهران نیست. یک مخاطب چهار میلیون نفری در تهران است.

استادیار دانشگاه امام صادق علیه السلام همچنین در خصوص پیامدهای مثبت افزایش مخاطبان تئاتر بیان داشت: ای کاش مخاطب تئاتر در تهران چهار میلیون نفر و حتی ده میلیون نفر باشد. که در این شرایط مطمئنا اتفاقی که رخ می‌دهد برای اقتصاد تئاتر اعجاب انگیز خواهد بود. و ما شاهد این خواهیم بود که بخش زیادی از اوقات فراغت مردم در خانه های فرهنگ و مساجد و در مدارس از طریق هنر های نمایشی تامین می شود.

دکتر امامی در ادامه به تشریح برنامه های حمایتی شورای فرهنگ عمومی از تئاتررداخت و اظهار نمود: شورای فرهنگ عمومی به شدت با هنر های نمایشی بخصوص نمایش های سنتی موافق است. همچنین ما به دنبال حمایت و توجه به هنرهای نمایشی آئینی و بومی هستیم که در راس آن نمایش های آئینی و مذهبی قرار دارند. یکی از حمایت های بسیار ویژه ای که شورا آن را پی گیری می‌کند، بحث ثبت جهانی گونه‌هایی از نمایش در فهرست میراث نا ملموس جهانی است. که این فوق العاده لازم و ضروری است. و رسانه ها باید مطالبه این را داشته باشند که کم کاری های گذشته در آن جبران شود.

این مدیر ارشد فرهنگی دولت سیزدهم در پایان این گفتگو به الزام و ضرورت صادرات آثار نمایشی کشور اشاره و تصریح کرد: آشنا شدن غرب مخصوصا دیگر کشور ها با این گونه ها بسیار مهم است. که باید از طریق اعزام گروه ها به کشور های مختلف انجام شود. با وضعیت اعتبارات فعلی، این اتفاق محال است. و باید به دنبال پیدا کردن حامیانی برای صادرات هنر های نمایشی ایران به کشورهای خارجی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.