چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد:

رسالت و نقش‌آفرینی عرصه‌ «نمایش» به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد هر روز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود

سخنرانی کاظم نظری در مراسم افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت: نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکرات مردم می‌گذرد، هر روز بیش‌ از پیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری به مناسبت برگزاری چهل‌ و دومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیامی منتشر کرد که متن آن بدین شرح است: «از بدیهی‌ترین واقعیت‌های امروز جوامع انسانی، نیاز مبرم و روزافزون زیست‌فرهنگی- اجتماعی افراد و خانواده‌ها، به معنویتی ارزش‌مدار، برای رهایی از منفعت‌گرایی‌های فردمحور و به‌ طور مشخص‌تر، تشنگی برای دریافت پیام معصومانه‌ هنر، برای برون‌رفت از پراکندگی‌ها و اسارت‌های جهان مدرن است.

چراکه دستاوردهای شگفت علم و تکنولوژی در دوران معاصر، بی‌گمان آسایش بیشتر و فراگیرتری را برای زندگی نسل معاصر تأمین کرده است اما آنچه در این مسیر، رنگ ‌باخته و انسان را تنهاتر از پیش نشان می‌دهد؛ فقر آرامش و معنا در سکانس‌های مختلف این زندگی است.

این نکته‌ بنیادین، در ایران اسلامی به دلیل زیرساخت‌های فرهنگی- آیینی مردمان شعورمندش، سطحی متفاوت‌تر با این فقر و غربت دارد ولی از سویی دیگر، همین پیشینه‌ اندیشه‌ور و آرمان‌گرا، وظیفه‌ حوزه‌ هنر را در برابر مسئله‌ طرح‌شده، خطیرتر کرده و در این میان، رسالت و نقش‌آفرینی عرصه‌ «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هر روز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

این نقش‌پذیری و درک رسالت اجتماعی هنر نمایش، خود را مؤثرتر از هر رویکردی، در توجّه به مقوله‌ «بازخوانی و بازتولید ارزش‌های انقلابی-آیینی و تدوین و ارائه‌ آثاری مبتنی بر کیفیت والای هنری و دربردارندگی ارزش‌های محتوایی و سطوح متنوّع زیباشناختی»، برای حصول به امید و نشاط و همدلی‌های اصیل، نشان می‌دهد تا در راستای اشاعه‌ ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی و انقلابی و ملّی، بیانی مؤثرتر و ماندگارتر داشته باشد.

آنچه گفته آمد؛ به فضل الهی و همت تمامی فعالان عرصه‌ وسیع هنر نمایش در سراسر میهن اسلامی و حضور میهمانانی از سایر ملل، اینک در شمایل «چهل‌ودومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر»، به صحنه‌ تماشای مردم فهیم کشورمان، صاحب‌نظران و هنرمندان ارزشمند و مشتاق بهره‌گیری از تجربیات برتر، خواهد رسید.

اینجانب، دستان توانمند جوانان مستعد و پیشکسوتان عزتمند این صحنه و همراهان تلاشمندم در ایران امروز را به ارادت و صمیمیّت می‌فشارم و استمرار سلامتی و مشارکت تأثیرگذار تمامی فعالان متنوّع این حوزه را از درگاه خداوند متعال، آرزو می‌کنم.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان دی و بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.