سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

کارگردان «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید ژانرهای متفاوت را در «سینمای ایران» احیاء کنیم بدون آنکه بخواهیم از «سینمای غرب» گرته برداری داشته باشیم

داود بیدل در سریال بیم و امید

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما در خصوص ضعف مشهود فیلمنامه در سینمای کشور و عدم تنوع ژانر در تولیدات سینمایی گفت: شتابزدگی و عدم توجه به جذب مخاطب باعث شده عملاً آثاری که توسط ارگان ها ساخته می شود مخاطب را جذب نکنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «نمور» و «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طبیعی است وقتی تعداد ژانرها در سینما محدود می شود قطعاً نوع سلیقه مخاطب هم به مرور زمان کوچک می شود و به مرور زمان با یک مخاطبی مواجه می شویم که سلیقه اش را از دست داده و تنوع ژانر را از سینما طلب نمی کند؛ از سوی دیگر سینما سواد تولید در ژانرهای دیگر را ندارد و این خطر در کمین آینده سینمای ما است. در یک جمله آنکه کمبود ژانر در سینما سلیقه مخاطب را کوچک و محدود کرده است

وی ادامه داد: سینمای کمدی نیاز هر جامعه ای است که نشاط و شادابی را به مردم هدیه می‌کند اما ما کمدی های سطح پایین را دنبال می کنیم! بدیهی است که مردم دوست دارند مشکلات زندگی خودشان را برای چند ساعت فراموش کنند اما ما نباید سواد سینمایی مملکت را پایین بیاوریم و سینما را با برخی تولیدات تنزل بخشیم!

بیدل با تأکید بر اینکه وقتی مخاطب را درگیر این ژانر می کنیم قطعاً سوادش پایین می آید تصریح کرد: مخاطب فیلم های دیگر دنیا را می بیند و اینطور نیست که شناختی از سینما نداشته باشد. مخاطب انتظارش به سمت کارهای این مدلی سوق پیدا می کند و ما شاهد این هستیم که کیفیت این فیلم ها پایین است.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو به آثار ارگانی اشاره کرد و متذکر شد: شتابزدگی و عدم توجه به جذب مخاطب باعث شده عملاً آثاری که توسط ارگان ها ساخته می شود مخاطب را جذب نکنند. این تولیدات هم پول دور ریختن است هم کارکردی ندارد. الآن تا مخاطب می فهمد کار ارگانی چیست و از آن عبور می کند و بلیت این فیلم ها را نمی خرد.

وی خاطرنشان کرد: سینمای دنیا با شتاب به سمت جایگاه های جدید پیش می رود. کشورهایی که از آن ها انتظار نداشتیم تلاش می کنند در سینمای دنیا جایگاهی پیدا کنند هم جشنواره ها را قبضه می کنند و هم گیشه ها را به تسخیر خود در می آورند. به دلیل این نکته که اول به مخاطب نگاه می کنند. مخاطب را به هر بهانه ای به سالن سینما نمی کشانند و می گویند باید ذائقه شناسی کنیم اما ما به این مسائل بی توجهیم!

بیدل تأکید کرد: فیلم خوب باید مخاطب را با رعایت اصول به سینما جذب و میخکوب صندلی کند. اینکه فیلم خوب چه ویژگی باید داشته باشد و چه فاکتوری را رعایت کند یک نکته است، نکته بعدی پرروش مخاطب است. باید مخاطب در راستای فیلم خوب دیدن پرورش یابد چرا که معیار در سینما مخاطب است.

این کارگردان اظهار داشت: اگر فیلم خوب باشد و ابعاد انسانی را رعایت کرده باشد مخاطب داخلی و خارجی را جذب می کند. فیلم خوب اثری است که بتواند مخاطب خارجی را هم جذب کند. مخاطب خارجی درگیر سینمای سیاست زده ما نیست و این نیاز ما است که کمی وسعت دید در سینما را افزایش دهیم.

وی در پایان این گفتگو گفت: ما باید ژانرهای متفاوت را در سینما احیاء کنیم بدون آنکه بخواهیم از غرب گرته برداری داشته باشیم؛ مثلا ما باید آگاه باشیم که ژانر وحشت ما با الگوبرداری از سینمای هالیوود و موفق نمی‌شود چون فرهنگ ایرانی را ندارد، از این رو فیلمنامه ها باید بر اسای فرهنگ مردم کشورمان نوشته شوند. دولت باید برنامه ریزی برای رشد ژانر در سینما داشته باشد چرا که سرمایه گذار بخش خصوصی این ریسک را نمی کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.