یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«تئاتر» تنها هنری است که «فرهنگ‌ساز» است/امسال نقطه عطف برای فعالیت‌های پرشور و پر از ایده «جشنواره تئاتر فجر» خواهد بود

هوشنگ توکلی در نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال دستاورد جشنواره تئاتر فجر یکی از بهترین ها خواهد بود. با مدیریت آقای سقائیان که اهل فرهنگ و صاحب عقیده است ما شاهد تحولات مثبت در این رویداد هستیم.

این هنرمند پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تئاتر تنها هنری است که فرهنگ ساز است؛ جامعه ای که تئاتر نداشته باشد رسما جامعه ای عقب افتاده است. در تئاتر ما بخش مدیریتی با حداقل امکاناتی که در اختیار دارند حداکثر توان شان را می گذارند و کار می کنند. بودجه تئاتر ما پایین ترین بودجه در کل نهادهای هنری وزارت ارشاد است و میزان بودجه اش با سینما و... قابل قیاس نیست. رسما وضعیت به گونه ای شده که هنرمندان و مدیران، تئاتر را با چنگ و دندان زنده نگه داشته اند.

وی سپس با تأکید بر اینکه سقائیان برای جشنواره چهل و دوم سنگ تمام گذاشته است متذکر شد: امسال دستاورد جشنواره تئاتر فجر یکی از بهترین ها خواهد بود. با مدیریت آقای سقائیان که اهل فرهنگ و صاحب عقیده است ما شاهد تحولات مثبت در این رویداد هستیم؛ ایشان سنگ تمام گذاشتند و با حداقل بودجه ای که دارند کارها را به صورت عالی پیش می برند.

توکلی ادامه داد: من معتقدم اگر دستاوردهای تئاتر دیده نمی شوند به دلیل عملکرد روابط عمومی ها است؛ ما باید روابط عمومی ها را قوی کنیم. اهل قلم و منتقدان باید به کمک تئاتر بیایند و این هنر را به عموم مردم معرفی کنند. ما حتی اگر معتقدیم گروه خاصی از مردم تئاتر را تماشا می کنند باید به این قشر فرهیخته احترام بگذاریم و آثار تئاتری را به خوبی به ایشان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: ایده های جدیدی وارد عرصه برنامه ریزی و سیاست گذاری تئاتر شده و قطعا امسال نقطه عطف جدید برای فعالیت های پرشور و پر از ایده برای جشنواره تئاتر فجر خواهد بود؛ نکته قابل تأمل بودجه کم این دوره جشنواره و عدم همکاری نهادها و ارگان های ‌دیگر از جمله شهرداری با این جشنواره است. جشنواره امسال باید مقدمه ای برای دستاوردهای سال‌های بعد باشد. به خصوص در بخش بین الملل کارهای خوبی از تاجیکستان و عراق و… آمدند که در نوع خود بی نظیر هستند.

توکلی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا در نشست خبری وزیر ارشاد صحبتی از تئاتر به میان نیامد اظهار داشت: اگر وزیر ارشاد برای تئاتر صحبت نکردند چون نگاه ها امروز بیشتر به سمت سینما است. خوب است که سعی دارند سینما را از سکون بیرون بیاورند اما خوب قطعا به تئاتر نیز باید توجه شود.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو افزود: در مدیریت های قبلی بر اساس ضرورت ها و سیاست ها اینطور امتیاز می دادند اگر گروهی موفق می‌شد در جشنواره شرکت کند نوبت اجرا به او داده می شد که اثرش را در سال جاری روی صحنه بیاورد. این عادت شده بود اما در ۲ سال گذشته این خواسته آرام آرام تغییر کرده و امسال توجه به این سمت رفته که باید جشنواره ای باشد که دستاوردهای تئاتر را در معرض دید عموم بگذاریم و تئاتر را از حالت گروکشی بیرون بیاوریم و همه آثار دیده و حمایت شوند اما دلیلی بر اجرای عمومی شان نباشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.