چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

«ابوالفضل همراه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«تئاتر» هنر مرجع و مادر هنرهای نمایشی از جمله «سینما» است/ متأسفانه جوایز هنرمندان برگزیده «تئاتر فجر» به اندازه «فیلم فجر» نیست

ابوالفضل همراه در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: ابوالفضل همراه در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: ما باید از خودمان سوأل کنیم که این جشنواره چه اتفاقی را در حوزه فرهنگی و هنری کشور رقم زده است؟ واقعاً چه اتفاقی برای هنرمندان شرکت کننده در این رویداد می افتد؟ این عزیزانی که در این عرصه کار می کنند چقدر رغبت برای ادامه کارشان به وجود می آید؟ قطعاً این هنرمندان در سینما درآمد مناسب تری دارند. اگر در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بگیرند حداقل یک خودرو هم نصیب شان می شود اما در جشنواره تئاتر چه چیزی نصیب شان می شود؟

رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تئاتر هنر مرجع و مادر هنرهای نمایشی از جمله سینما و تلویزیون است منتها در کشورمان به شدت مهجور واقع شده؛ علل این مهجوریت هم از جانب مسئولان است و هم از جانب مخاطبان! مهجوریت تئاتر به نحوی است که حتی جوایز هنرمندان تئاتر فجر به اندازه فیلم فجر نیست.

وی ادامه داد: سال ها است علیرغم پتانسیل و سوژه های گوناگون و تنوع ژانر مخاطب از تئاتر دور شده؛ شاید یکی از دلایل این اتفاق این باشد که هرچه سالن سینمایی و پردیس سینمایی ساختیم در تئاتر کم کاری کردیم و در فضاهایی هم که سالن برای تئاتر ساخته شده این توقع وجود دارد که تئاترهای لاله زاری و آزاد روی صحنه بروند.

همراه تأکید کرد: ما تئاتر فاخری داریم که هنرمندان ناب در آن کار می کنند و اتفاقاً استقبال خوبی هم از این تئاترها می شود اما سیاست گذاران زیاد به این مسأله توجه نمی کنند. اگر متولیان این مقوله را جدی تر در نظر بگیرند سینمای ما هم رشد خواهد کرد، تلویزیون هم رشد می کند چون خروجی تئاتر به آن سمت می رود.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: از طرفی خود تلویزیون هم کم کاری می کند. سال ها است ما دیگر تله تئاتر نمی بینیم. در دهه ۶۰ و. ۷۰ آثار درخشان تله تئاتر تولید می شد و مخاطبان به دیدن تئاتر ترغیب می شدند. امروزه حتی شبکه ۴ که کار تخصصی فرهنگی و هنری دارد دیگر در این زمینه کاری نمی کند و این جای تأسف دارد.

داور جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشوربا بیان اینکه هنرمندان تئاتر از نظر اقتصادی و معیشتی مشکلات متعددی دارند اظهار داشت: آن ها نمی توانند در تئاتر تأمین شوند و مجبور می شوند به سینما و تلویزیون سوق پیدا کنند تا آنجا محملی برای کسب درآمدشان شود. هنرهای نمایشی امروزه به شدت مهجور واقع شده و نیاز به توجه ویژه از جانب مسئولان دارد. در کشورهای دیگر سرمایه گذاری و توجه ویژه ای به این هنر ارزنده می شود می شود اما ما ابتدایی ترین سازوکارها را برای هنرمندان این عرصه نداریم.

بازیگر فیلم های سینمایی «رسوایی» و «اخراجی ها» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: من از جامعه تئاتری و جوانان هم گلایه دارم چرا که بیشتر آن ها در پی متن های خارجی هستند و نوعی نگاه روشنفکرانه در درون ذهن شان وجود دارد. این اتفاق در حالی است که ما متون ادبی قوی و غنی بسیاری داریم که باید روی آن ها کار کنیم.

این هنرمند با تأکید بر اینکه باید روی ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی کار کنیم تصریح کرد: ما گونه‌های نمایشی مختص به خودمان از جمله تعزیه و نمایش های آیینی را داریم که سال ها است به آن ها بی توجهی شده! خوب مسئولان باید به داد این گونه نمایش ها برسند.

همراه سپس با طرح این پرسش که خروجی جشنواره تئاتر فجر چه چیزی است؟ اظهار داشت: ما باید از خودمان سوأل کنیم که این جشنواره چه اتفاقی را در حوزه فرهنگی و هنری کشور رقم زده است؟ واقعاً چه اتفاقی برای هنرمندان شرکت کننده در این رویداد می افتد؟ این عزیزانی که در این عرصه کار می کنند چقدر رغبت برای ادامه کارشان به وجود می آید؟ قطعاً این هنرمندان در سینما درآمد مناسب تری دارند. اگر در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بگیرند حداقل یک خودرو هم نصیب شان می‌شود اما در جشنواره تئاتر چه چیزی نصیب شان می شود؟

وی در پایان این گفتگو افزود: بخشی از هنرمندان تئاتر اصلاً حتی دستمزدی هم بابت زحمات شان نمی گیرند. طرف با هزار مشقت به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کند در نهایت یک کمک هزینه اندکی می گیرد. این معضلات ریشه‌ای است و باید حل شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.