دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱

قطب‌الدین صادقی:

معیار «کیفیت» در «تئاتر» دیده نمی‌شود/ «دولت» دیگر حاضر نیست «تولید تئاتر» را عهده دار شود و برای ساخت آن هزینه کند

قطب الدین صادقی در مراسم تشییع پیکر مرحوم سید ضیاء الدین دری

سینماپرس: یک نمایشنامه‌نویس گفت: دولت دیگر حاضر نیست تولید تئاتر را عهده‌دار شود و برای ساخت آن هزینه کند از این رو همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

به گزارش سینماپرس، برنامه «باغ هنر» با قطب‌الدین صادقی استاد دانشگاه، نمایشنامه‌نویس، مترجم، و کارگردان تئاتر در مورد وضعیت حال تئاتر در ایران گفتگو کرد.

صادقی در ابتدا از ساخت نمایش عروسی خون اثر لورکا که توسط دانشجویان به روی صحنه برده است، خبر داد.

وی تاکید کرد: مدت هاست آثار درخشان و قابل توجه در تئاتر نداریم و آنچه باعث تاسف و حیرت است عدم مدیریت درست تئاتر در ایران است.

وی گفت: انتظار می‌رفت یک یا دو تماشاخانه را به تئاتر ملی اختصاص دهند، در حالی که همه چیز به بخش خصوصی واگذار شده و به بخش خصوصی دلخوش کرده‌اند. این بخش هم به دنبال سودجویی‌ است و خلاقیت های ایرانی را دنبال نمی‌کند.

این نمایشنامه‌نویس بیان کرد: دولت دیگر حاضر نیست تولید تئاتر را عهده دار شود و برای ساخت آن هزینه کند تا از ارزش های ملی تئاتر دفاع کند از این رو همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

وی صراحتا اعلام کرد: بزرگ‌ترین وظیفه دولت ها حمایت از تئاتر است. این وظیفه دولت هاست که ذوق و اندیشه و زیباشناسی ملی را حفظ کنند. صرف نظر از استقبال و عدم استقبال از تئاتر دولت ها موظف به حمایت از تئاتر هستند.

او معتقد است: وقتی کارگردان حمایت شود و بودجه مشخصی داشته باشه به جای دو هفته تمرین زمان بیشتری را به تمرین اختصاص می‌دهد و می تواند یک شاهکار را به روی صحنه ببرد نه آن چیزهایی که ما در حال حاضر شاهد هستیم.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف می‌گوید: معیار کیفیت در تئاتر دیده نمی شود حتی تئاتر های دولتی هم فقط به فروش بیشتر فکر می کنند.

این نمایشنامه‌نویس مطرح کشورمان در پایان به ضرورت یک سیاست مدون از گروه های تئاتر بزرگ و کارگردان های بنام و هنرمندان شاخص که به تئاتر هویت بببخشد تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.