چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد:

تلاش می‌کنیم در این دوره مبلغ مادی «جشنواره شعر فجر» افزایش پیدا کند

جشنواره شعر فجر

سینماپرس: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌توان در بهمن ماه یا تا پایان سال و حتی تا سال آینده ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی و استانی و تکریم‌ها مربوط به جشنواره شعر فجر را امتداد داد و در طول سال چراغ این جشنواره را روشن نگه داشت، مردم باید هرچه بیشتر با شعر و این جشنواره آشنا شوند.

به گزارش سینماپرس، نشست هیئت علمی هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران (نهاد برگزارکننده این رویداد)، علیرضا قزوه دبیر علمی این جشنواره و رضا اسماعیلی، مرتضی امیری اسفندقه، نغمه مستشارنظامی، علی‌محمد مودب، سیداحمدمیرزاده و زهیر توکلی در سرای کتاب برگزار شد.

یاسر احمدوند در این نشست گفت: امیدوارم هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، دوره‌ای درخشان و نقطه عطفی برای ارتقای این جشنواره و شرایط شعر در کشور باشد. شاید اگر بخواهیم گزیده‌ای از شاعران مطرح و ارزشمند کشور را در یک هیات جمع کنیم به ترکیب اعضای هیات علمی این دوره از جشنواره می‌رسیم. بزرگان شعر ما، افراد صاحب‌نظر، شاعران زبده و برگزیده کشور جزو این هیات هستند. برای ما افتخار است که کمک کنیم این هیات کارش را به خوبی پیش ببرد و به جز برپایی مطلوب و درخشان جشنواره، زمینه‌ساز برخی رویدادها و حرکت‌ها در زمینه شعر کشور باشد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جشنواره شعر فجر دو محور دارد. یکی ارزیابی آثاری است که در سال ۱۴۰۱ منتشر شده‌اند که کار دبیرخانه‌ای و دسته‌بندی آن انجام شده است. فرصت متمرکزی نیز باید گذاشته شود تا این آثار ارزیابی شود. در برخی از حوزه‌ها هم مثل شعر محاوره چون فقط ۵۰ اثر رسیده که در یک جلسه کار آن انجام خواهد شد. برخی از بخش‌ها کار بیشتری می‌برد و با گفت‌وگو در چندین جلسه باید به نتیجه برسد. این بخش اصلی کار است که باید با انتخاب‌های خوب به نتیجه مطلوب برسیم.

تلاش می‌کنیم در این دوره مبلغ مادی جشنواره افزایش پیدا کند

احمدوند ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم در این دوره مبلغ مادی جشنواره افزایش پیدا کند همان‌گونه که در جایزه جلال آل‌احمد هم با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ افزایش پیدا کرد و به عددی درخور رسید. نکته دیگر این است که قرار بود در این دوره از محضر برخی از بزرگان نیز در هیات علمی بهره ببریم، اما چون اثری را منتشر کرده بودند، از حضورشان محروم شدیم. این دقت انجام شد تا هیچ شائبه‌ای نسبت به داوری‌ها پیش نیاید.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به این نکته که اعضای هیئت علمی ظرفیت بالا و ویژه‌ای دارند، گفت: هرکدام از بزرگان ارتباطاتی دارند که می‌تواند در ارتقای جشنواره موثر باشد. باید از این ظرفیت‌ها بهره برد تا کارهای بزرگی در این دوره انجام شود. از جمله اینکه کارها رسانه‌ای و ترویج شود تا مردم هرچه بیشتر با شعر آشنایی پیدا کنند. این حسن است که مردم با موضوع جشنواره شعر فجر مواجهه پیدا کنند. بسیار خوب است که برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های استانی و انواع تجلیل‌ها و تکریم‌ها را پخش شود. امیدوارم که همه اینها را با همت دبیر اجرایی محقق کنیم. می توان در بهمن ماه حتی تا پایان سال و حتی تا سال آینده ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی و استانی و تکریم‌ها مربوط به جشنواره شعر فجر را امتداد داد و در طول سال چراغ این جشنواره را روشن نگه داشت.

احمدوند اضافه کرد: در این دوره از ظرفیت شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بهره‌مند هستیم که احکامشان توسط وزیر صادر شده است. محمدعلی مودب، دستیار شعر وزارت فرهنگ خود از اعضای هیئت علمی و ناظر و همکار این مجموعه است. از ظرفیت او، شورا و وزارتخانه در ابعاد مختلف بهره‌مند خواهیم شد و انشالله با هم‌افزایی و همدلی خوب کار این دوره از جشنواره به صورت درخشان پیش برود.

علی رمضانی نیز در این نشست گفت: از اول مهرماه که فراخوان آثار منتشر شد و به اطلاع عموم، ناشران و شعرا رسید، دبیرخانه جشنواره بیش از ۲۹۰۰ جلد کتاب در حوزه شعر را دریافت کرد. از ابتدای آبان‌ماه تا پایان آن، در سه حوزه درباره شعر، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان طبقه‌بندی آثار انجام شد. شعر بزرگسال نیز در سه شاخه شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره دسته‌بندی شد.

وی افزود: در بخش «درباره شعر» ۲۸۹ عنوان؛ در بخش «شعر بزرگسال» در مجموع ۱۹۱۳ اثر که به تفکیک شعرنو ۸۶۶ عنوان، شعر کلاسیک ۹۹۷ عنوان و شعر محاروه ۵۰ عنوان و در «شعر کودک و نوجوان» ۴۲۴ عنوان به دبیرخانه ارسال شده است. جمع آثار ۲۶۲۶ اثر است و این تعداد آثار توسط ۸۴۶ ناشر منتشر شده‌اند. تعداد ناشران تخصصی حوزه شعر که در این دوره آثارشان را در جشنواره شرکت داده‌اند، چشمگیر است. تعداد ناشران فعال در طول سال و در همه حوزه‌ها حدود ۵۰۰۰ ناشر است که تقریباً یک ششم آنها در حوزه شعر فعال هستند.

وی افزود: برنامه‌های جنبی و محافل استانی و گوشواره آموزشی این جشنواره به نام «کلک خیال» نیز به سیاق دوره‌های قبل برگزار می‌شود.

در این جلسه دبیر و اعضای هیئت علمی احکام خود را از یاسر احمدوند دریافت کردند و به گفت‌وگو درباره جشنواره پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.