چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

برای پیشبرد اوضاع و حل مسائل فرهنگ و هنر باید بودجه مخصوصی در نظر گرفته شود

محمدرضا میرتاج الدینی

سینماپرس: نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با وجود محدودیت‌هایی که در تعیین و اختصاص بودجه داریم، بر اساس برنامه هفتم توسعه رویکرد مجلس به موضوعات فرهنگی قابل توجه است و معتقدیم برای پیش‌برد اوضاع و حل مسائل فرهنگی بودجه مخصوص لازم است.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با تسنیم از تلاش مجلس برای تقویت حوزه فرهنگی کشور در ۵ سال آینده خبر داد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه حوزه فرهنگی کشور یکی از حوزه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در تمام بخش‌های اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن صورت بگیرد. در این راستا قریب به اتفاق نمایندگان مجلس و همچنین فعالان اجتماعی که حوزه فرهنگی کشور را رصد می‌کنند می‌دانند که برای پیشبرد اوضاع و حل مسائل فرهنگ و هنر باید بودجه مخصوصی در نظر گرفته شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تعیین ردیف بودجه برای امور فرهنگی کشور اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس توجه ویژه‌ای برای افزایش بودجه در این حوزه دارد و ما هم در کمیسیون برنامه و بودجه هم نظر با سایر نمایندگان هستیم.

او خاطرنشان کرد: اما مشکل این است که سقف بودجه محدودیت دارد و باید همه موارد و مسائل کشور را در نظر داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: به منظور رسیدگی به بودجه حوزه فرهنگی باید تمام نیازهای کشور و همچنین محدودیت بودجه را در نظر داشته باشیم. دقت کنید که به عنوان مثال اعتبار عمرانی کشور ما ۳۶۰ همت است این در حالی است که ما در کشور نیاز به ۳۶۰۰ همت بودجه داریم.

او تصریح کرد: با وجود محدودیت‌هایی که در تعیین و اختصاص بودجه داریم، بر اساس برنامه هفتم توسعه رویکرد مجلس به موضوعات فرهنگی قابل توجه است.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این پرسش که مجلس چه راهکاری برای تقویت اعتبار به بخش فرهنگی در نظر دارد، توضیح داد: برای آنکه دست دولت در اختصاص بودجه به مسائل فرهنگی و سایر امور باز باشد، در بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده بودیم که نیمی از مازاد درآمد نفتی را در اختیار دولت قرار دهیم تا در صورت لزوم بتواند در حوزه‌های مورد نیاز آن بودجه را اختصاص دهد.

او ادامه داد: حتی پیشنهاد ما آن بود که حدود یک دهم از این اعتبارات در حوزه فرهنگی تخصیص پیدا کند و این طرح در مجلس با اختصاص ۵ درصدی به تصویب رسید.

این نماینده مجلس به سرانجام پیشنهاد نمایندگان و مصوبه مجلس اشاره کرد و گفت: در نهایت مصوبه مجلس که بخشی از آن به بودجه فرهنگی مربوط بود، از طرف مجمع تشخیص مصلحت رد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دامنه گسترده و اثرگذار مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ از موضوعات مربوط به فیلم و سینما، کتاب، صنایع فرهنگی، هنرهای آئینی و تزئینی، امور دینی و بسیاری مسائل دیگر را در زیر مجموعه خود دارد.

او ادامه داد: هر زمان بخواهیم مسیر اصلاحی در کشور داشته باشیم ناگزیر هستیم از حوزه فرهنگ استفاده کنیم. مثلاً وقتی موضوع عفاف و حجاب را در نظر داریم، لازم است توجه ما به مسائل فرهنگی و آشنا کردن مردم به امور اعتقادی باشد. حتی در اتفاقاتی مانند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا انتخابات ریاست جمهوری باز هم برای حضور گسترده مردم نیاز است از بعد فرهنگی وارد شد و دلایل حضور را از این منظر در جامعه ترویج دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.