سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳

سیدمرتضی میرباقری:

سوءتفاهم‌هایی که در عرصه پلتفرم‌ها و وی‌اودی‌ها داشتیم به شدت در حال کاهش است/ حاکمیت متوجه این نکته شده باید بسترها و زیست‌بوم‌هایی را فراهم کند!

سیدمرتضی میرباقری

سینماپرس: سیدمرتضی میرباقری در جریان بازدید از دومین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر به این نکته اشاره کرد که هر سال به این دورهمی رسانه‌ای نیاز داریم و واجب است که مسئولین «رصتا» را در تقویم برگزاری نمایشگاه‌های کشور قرار دهند.

به گزارش سینماپرس، سیدمرتضی میرباقری که چند سال گذشته به عنوان معاون سیما شناخته می‌شد و این روزها خود را به عنوان مشاور مقام معظم رهبری معرفی می‌کند به دومین نمایشگاه رصتا آمد.

او در گفت‌وگویی با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه به این نکته اشاره کرد: با عنایت به ظرفیت ویژه‌ای که پلتفرم‌ها و وی اودی‌ها در سبد رسانه‌ای دارند چه در ایران و چه در جهان؛ علی‌القاعده ما با یک شرایط جدیدی در دهه اخیر مواجه شدیم در مصرف رسانه‌ای مردم و این مصرف رسانه‌ای به انحاء مختلف، مهاجرت‌ها و کوچ‌ها از برودکست‌ها به سمت برودبندها را می‌بینیم.

وی افزود: چند دهه تجربه مدیریت برنامه‌های محتوایی را در ساختارهای مختلف برنامه‌سازی در تلویزیون جمهوری اسلامی در رسانه ملّی داشتیم و به این واسطه ورزیدگی کافی در حوزه برودکست‌ها را شاهد بودیم. اما این وضعیت جدیدی که در فضای‌مجازی به وجود آمده باید در این زمینه هم خودمان اشراف کافی داشته باشیم. همچنین بازیگرانی که در این عرصه حضور پیدا می‌کنند نسبت به قانون‌مندی‌ها و شرایط این عرصه حضور جدّی داشته باشند. برای اینکه این کار اتفاق بیفتد به هر میزانی که بتوانیم نهادسازی و تسهیلات در این زمینه انجام دهیم و بتوانیم میادینی که تجربیات در این زمینه‌ها منتقل می‌شود را فراهم کنیم اتفاقات خوبی را درآینده شاهد خواهیم بود؛ اما این نکته را هم نباید نادیده گرفت رفتار هوشمندانه در این راستا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

میرباقری تأکید کرد: سال گذشته نتوانستم از نمایشگاه رصتا بازدید کنم اما ضرورت برگزاری آن کاملاً محرز است. حداقل سالی یک بار به نظر می‌رسد به صورت فیزیکی لازم است و حالا اگر به انحاء مختلف دیگر به صورت مجازی یا گونه‌های دیگر باید برپا شود. به خصوص ظرفیت‌هایی که در حوزه تنظیم‌گری وجود دارد و بخش‌های مختلف نسبت به آن‌ها مطلع باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مجموعه‌هایمان به هر میزانی نسبت به این رویه‌ها کم‌اطلاع باشند دیالوگ خوب صورت نمی‌گیرد و باعث سوء تفاهم می‌شود. احساس خودم این است که تقریباً سوءتفاهم‌هایی در عرصه پلتفرم‌ها و وی‌اودی‌ها داشتیم به شدت در حال کاهش است به خصوص حاکمیت متوجه این نکته شده باید بسترها و زیست‌بوم‌هایی را فراهم کند بازیگرهای مختلف و اطراف قضیه را بتواند در میادین معین مذاکراتی با هم داشته باشند و همین‌طور نسبت به رفتارها و قواعد و قوانین مطلع باشند و احیاناً سؤالات و ابهاماتی برایشان به وجود می‌آید که برطرف می‌شود. شاید یکی از بهترین جلوه‌ها و نمودهایی که در این راستا می‌تواند صورت بگیرد یک چنین نمایشگاه‌هایی باشد.

مشاور مقام‌معظم رهبری با اشاره به تفاوت نمایشگاه رصتا با نمایشگاه‌های دیگر خاطرنشان کرد: فرق این نمایشگاه با نمایشگاه‌هایی که دیده‌ایم انباشت محتوایی در این نمایشگاه خیلی زیاد است. از غرفه‌های محدودی تقریباً بازدید کردیم به نظر می‌رسد ظرفیت این را دارد ساعت‌ها اینجا باشیم و با پلتفرم‌ها صحبت کنیم. خصوصاً این فرصت برای تولیدکنندگان، مخاطبان و صاحبان پلتفرم‌ها برای هم‌اندیشی و مذاکرات برقرار است. نکته مهم این است که «رصتا» یک نمایشگاه صوری نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.