چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

معاون شعر خانه کتاب و ادبیات ایران:

در حوزه «کتاب» کمتر شاهد «سرقت ادبی» هستیم

کتاب‌ کتاب

سینماپرس: معاون شعر خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: اگر سرقت ادبی اتفاق افتاده باشد، در همان سال انتشار اثر نویسنده می‌تواند ادعای سرقت از اثرش را داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از اصالت آثار راه یافته به جایزه جلال آل احمد مطمئن بود، گفت: وقتی کتابی مجوز، فیپا و شابک دریافت می‌کند، طبیعتاً متعلق به صاحب اثر است. پس از این بابت خیالمان راحت است.

محقق ادامه داد: از آنجایی که ما امسال در مراسم جایزه جلال آل احمد به کتاب‌های سال ۱۴۰۱ جایزه می‌دهیم و روند مراسم به این گونه بوده که همیشه به کتاب‌های سال گذشته جایزه اهدا می‌شده، اگر سرقت ادبی اتفاق افتاده باشد، طبیعتاً در همان سال نویسنده، ناشر و ... می‌تواند ادعای سرقت از اثرش را داشته باشد و شکایت کند. یعنی، چون یکسال از تولید اثر گذشته، هر ادعایی بوده آن زمان مشخص می‌شده است.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این سوال که در عرصه‌های نمایش مانند فیلم و سریال هم بعد از مدت‌ها مدعیانی اعلام سرقت ادبی از آثارشان را داشتند و صرفاً محدود به همان سال انتشار اثر نبوده، توضیح داد: در حوزه کتاب کمتر شاهد سرقت ادبی هستیم؛ نه اینکه اتفاق نیفتاده باشد. اما چنین ادعاهایی در روزها و ماه‌های ابتدای انتشار اثر مطرح می‌شود. اگر احیاناً مشکلی بابت مالکیت اثر وجود داشته باشد، اعلام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.