دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی:

باید نقش ارتباطی و حلقه واصل میان نهاد قضایی و مستندسازان شکل بگیرد و این بی‌شک وظیفه مرکز گسترش است

نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت»؛ محمد حمیدی‌مقدم

سینماپرس: مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با انتقاد از واکنش دفاعی هنرمندان این حوزه، مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه را منبع بسیار خوب و نهاد تسهیلگر مستندسازان توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در گفت‌وگو با میزان درباره لزوم همکاری و تشریک‌ مساعی درباره برخی موضوعات و مضامین فیلم‌های مستند با قوه قضاییه بیان کرد: این همکاری تا کنون موردی و برحسب نیاز و در شرایط خاص اتفاق می‌افتاد که این مهم متاسفانه کافی نیست.

وی افزود: شاید عمده‌ترین علتش عدم آگاهی هنرمندانِ مستندساز ما باشد. اینکه بخشی در قوه قضاییه وجود دارد که می‌تواند در خیلی از امور و آثاری که دارای حساسیت هستند، راه‌گشا باشد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: در همین راستا باید عنوان کنم که امسال ما فیلمی به نام «خانواده خلج» تولید کردیم. با توجه به اینکه تمام اثر در دادگاه رخ می‌دهد، گروه تولید مجبور شدند با مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ارتباط بگیرند. اینکه پیشتر گفتم به شکل موردی همکاری شکل می‌گیرد به همین دلیل است. در بیشتر اوقات فیلمساز مستند ما نوعی واکنش دفاعی نسبت به همکاری با قوه قضاییه دارد، در حالی که ما در ساخت فیلم خانواده خلج دیدیم که چه میزان این همکاری راه‌گشا بود.

حمیدی مقدم اضافه کرد: خوشبختانه همکاری وجود دارد، اما کامل نیست. مستندساز گاهی از وجود چنین مرکزی آگاه نیست.

وی تصریح کرد: اگر این ارتباط وجود داشته باشد و هنرمند از ظرفیت موجود با خبر باشد، هم به سراغ سوژه‌های ویژه‌تری خواهند رفت و هم نتیجه‌گیری بهتری اتفاق خواهد افتاد. اطمینان دارم گاهی فیلمساز مستند، تصورش را هم نمی‌کند که اگر این درخواست را داشته باشد، به طور کامل با او همراهی خواهد شد، امکان دسترسی به منابع و ماخذ خواهد داشت و…

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در توضیح نقش هدایتگر این مرکز بیان کرد: باید نقش ارتباطی و حلقه واصل میان نهاد قضایی و مستندسازان شکل بگیرد و این بی‌شک وظیفه مرکز گسترش است تا به عنوان نوعی کاتالیزور یا حلقه واصل میان هنرمند و نهاد قضایی ورود کند.

این مدیر سینمایی با اشاره به مراحل ساخت فیلم «خانواده خلج» اظهار کرد: گر چه اثر یا فیلم مشخصی با همکاری قوه‌قضاییه نداشتیم، اما در برخی از تولیدات تازه مرکز گسترش نقش قوه‌ قضاییه بسیار پررنگ و تاثیرگذار است. ما امسال شاهد فیلمی خواهیم بود که کاملا بخشی از آن در دادگاه‌ها تصویربرداری شده است. فیلمساز ما به واسطه سوژه خود کاملا درگیر مسائل قضایی و دادگاهی بوده، نکته جالب این است که مستندساز در کشف حقیقت در نتیجه دادگاه تاثیرگذار بوده و این اتفاق بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مستندسازی سراغ دارم بیش از یک سال است که درگیر ساخت فیلم است. هنوز جوابی دریافت نکرده است که آیا اجازه پخش به او داده می‌شود یا خیر. متاسفانه از این منظر حتی برای مستندسازان تراز ما هم مشکلات و موانعی پیش آمده است و تا جایی که من سراغ دارم این مسئله باعث شده ما امسال از ارگان‌ها و نهادها نیز چند فیلم غایب داشته باشیم که اطلاع دارم اثر تولید شده و آماده نمایش است. این بحث لازم است در یک فضا و موقعیت کلان‌تری مطرح شود تا برای آن تدابیر درست اتخاذ شود.

حمیدی‌مقدم گفت: روایت اول بسیار مهم و غالب است. ما نباید وقایع مهم کشور را مشمول زمان کنیم تا کهنه شود، لازم است به سمت و سوی آن رفته، بررسی کرده و با آسیب شناسی درست، روایت خوب و با کیفیتی به جامعه ارائه کنیم.

وی در خاتمه اظهار کرد: دوره هفدهم جشنواره سینما حقیقت، با توجه به سبد آثار ارائه شده و گوناگونی مضامین آثار، جشنواره‌ای قوی و جسورتر از دوره‌های پیشین خواهد بود؛ گرچه این شما اهالی رسانه، منتقدان و کارشناسان امر هستید که باید پس از تماشای آثار این ادعا را تصدیق کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.