شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حکمرانی در موضوعات مختلف بدون داشتن اسناد راهبردی امکانپذیر نیست

دیدار اعضای جامعه اسلامی هنرمندان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبیین جایگاه شورا در جمهوری اسلامی ایران، پنج اولویت مهم این شورا را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه که امروز ۱۷ آذرماه به مناسبت سالگرد تشکیل شورای انقلاب فرهنگی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود، با تبریک سالگرد تشکیل شورا و روز دانشجو اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ساختارهای انقلاب اسلامی است که توسط امام (ره) و مقام معظم رهبری با تأکید بر آیه ۳۸ سوره شورا تشکیل شد.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه دوره را پشت سر گذاشته و اکنون در دوره چهارم قرار گرفته است، ادامه داد: دوره اول تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی در سال ۵۹ با فرمان امام (ره) بود و ۷ نفر را به عضویت این شورا درآوردند. در شهریور سال ۶۲، ۸ نفر دیگر به این ستاد اضافه و این ستاد با هدف گسترش فرهنگ اسلامی مخصوصا اسلامی شدن مدارس و دانشگاه‌ها ترمیم شد، در این دوره عمدتا تدابیر سلبی و ایجابی انجام گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دوره دوم که از ۱۹ آذر ۶۳ آغاز شد تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد مقام معظم رهبری به امام خمینی (ره) بود در این دوره شورا سیاستگذاری فرهنگی نظام را عهده‌دار شد، در این دوره ساختارسازی در اولویت بود. نهادها و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با رویکرد اسلامی و تولید علم بومی با تدبیر شورا شکل گرفت.

استاد خسروپناه گفت: دوره سوم دوره سندنگاری و تصویب اسنادی راهبردی علم و فرهنگ کشور بود که سال‌های طولانی از ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۰ به نگاشت سندهای راهبردی مختلف اختصاص داشت.

وی اضافه کرد: دوره چهارم از سال ۱۴۰۰ شروع شد، دوره قرارگاهی شدن شوراست. شورا باید به قرارگاهی تبدیل شود که به مسئله نفوذ فرهنگی در شئون جامعه بپردازد؛ بنابراین شورای عالی انقلاب از دوره‌های هدایتگری در دانشگاه‌ها، هدایتگری در علم و فناوری، هدایتگری فرهنگ عمومی به دوره هدایتگری در چهار حوزه علم و فناوری و اجتماعی و فرهنگی رسیده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عملکرد این شورا بیان کرد: ساختارسازی برای اعتلای علم و فرهنگ کشور بخشی از عملکرد شوراست که تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، مرکز نشر دانشگاهی، سازمان سمت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فرهنگستان‌های چهارگانه کشور، شورای عالی نوجوانان و جوانان برخی از آن‌ها هستند و این‌ها کارهای بزرگی بود که شورا در دوره‌ای که مقام معظم رهبری رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، انجام داد و بیشترین جلسات شورا نیز در دوره‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور بودند تشکیل شد.

استاد خسروپناه گفت: دستاورد دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نگاری بود. اسناد مهمی نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی کشور، سند مهدویت و انتظار، سند گیاهان دارویی و طب سنتی، سند توسعه هوا و فضا، سند راهبردی علوم و فناوری‌های شناختی، سند دانشگاه اسلامی و سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی در این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

حکمرانی بدون اسناد راهبردی امکان‌پذیر نیست

وی در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر اینکه سندنویسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار بوده است، ادامه داد: برای حکمرانی علم و فناوری و فرهنگ به اسناد راهبردی نیاز داریم، کشورهای پیشرفته عمدتا سندهای متعدد دارند، سندبسندگی خطاست وگرنه حکمرانی در موضوعات مختلف بدون داشتن اسناد راهبردی امکانپذیر نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تصویب ضوابط در این شورا بیان کرد: به عنوان مثال مصوبه کنکوری شورا باعث شد که دست مافیای کنکور قطع شود و این کار مهمی بود. اینکه معدل دبیرستان در ورود به دانشگاه نقش داشته باشد مسئله مهمی بود. تعیین ضوابط دیگر در موضوعات مختلف نظیر دانشگاه فرهنگیان، عفاف و حجاب، تحکیم خانواده، علوم انسانی، تعلیم و تربیت، جذب اساتید دانشگاه و توسعه قرآنی در حکم قانون در کشور است و لازم الاجراست. طبق اصل ۵۷ قانون اساسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی دارد.

‌استاد خسروپناه اضافه کرد: مقابله با اسناد انحرافی کنواسیون‌های اومانیستی که در دولت قبل در دستور کار قرار گرفت، از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مثلا سند ۲۰۳۰ سند بسیار خطرناکی بود با هدایت مقام معظم رهبری توسط این شورا این سند به انزوا کشیده شد. می‌خواستند آموزش و پرورش و حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی را با این سند دنبال کنند که شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوی این‌ها را گرفت.

وی درباره دستاوردهای عینی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر دستاورد عینی نداشت از سوی اتحادیه اروپا، انگستان و کانادا تحریم نمی‌شد، این کشورهای استکباری تحریم را به حوزه فناوری‌های پیشرفته مانند دانش هسته‌ای می‌بردند، ولی از سال گذشته تحریم را نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی اعضای آن انجام دادند و این نشان دهنده عملکرد مثبت این شوراست.

دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستاورد علمی کشور ادامه داد: تعداد مقالات بین المللی کشور، ۷۸ هزار مقاله در اسکوپوس است، رتبه ایران در تولید علم به اذعان پایگاه‌های علم‌سنجی بین‌المللی رتبه ۱۵ جهان است. دو درصد سهم تولید علم جهان از مقالات ایران اسلامی است. ۲۴۰۰ نشریه علمی – پژوهشی در کشور داریم، ۳۶۰ نشریه ایرانی که ۱۵ درصد کل نشریات ماست و در پایگاه‌های بین المللی نمایه شده است، حدود ۷۰ دانشگاه ما در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا حضور دارند و در اهمیت جایگاه علم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این نکته توجه کنید در بیانیه دوم انقلاب اسلامی اولین توصیه مقام معظم رهبری از ۷ توصیه درباره علم و پژوهش بود و ما باید مسئله علم و پژوهش را جدی بگیریم.

استاد خسروپناه گفت: قدرت دفاع کشور، سد سازی، ساخت نیروگاه ها، رشد بهداشت و درمان، دستاوردهای حوزه سلول‌های بنیادین، فناوری هسته‌ای، فرآورده‌های بیولوژیک و محصولات نانویی در کشور به دلیل پیشرفت انقلاب است، این پیشرفت مرهون رشد دانشگاه‌هاست. نگذارید دشمن چهره منفی از جمهوری اسلامی نشان دهد. اگر عده‌ای انگشت شمار رفتار نادرست در دانشگاه‌ها انجام می‌دهند نماینده همه دانشگاه نیستند.

وی درباره دستاوردهای فرهنگی کشور بیان کرد: رشد در حوزه ورزشی و فرهنگی در کشور قابل تقدیر است امروز بسیاری از وزرشکاران وقتی مدال می‌گیرند آن را به امام رضا (ع) تقدیم می‌کنند و این افتخار است که خودشان را از ایران اسلامی می‌دانند نباید اجازه دهیم که عده‌ای غرب‌زده چهره فرهنگی کشور را مخدوش کنند. اتفاقات متعدد فرهنگی نظیر سینمای قرآنی، موسیقی ارزشی، اعتکاف دانشجویان، راهیان نور و راهیان پیشرفت، راهپیمایی اربعین و راهپیایی غدیر از جمله دستاوردهای حوزه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی است. البته این دستاوردها سبب نمی‌شود که به خودمان مغرور شویم چراکه بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب هیچ گاه نباید متوقف شویم و باید کاستی‌ها را جبران کنیم.

استاد خسروپناه برای دوره چهارم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵ اولویت را تعریف کرد و گفت: راه‌اندازی رصد خانه علم و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از اولویت‌های مهم است. اولویت دوم تمرکز بر فرهنگ عمومی با حفظ ارزش‌های اخلاقی و دینی و تحکیم خانواده و تقویت عفاف و حجاب است. تقویت مصوبات فرهنگی از دیگر اولویت‌های شوراست، تاکنون سهم مصوبات علم و فناوری ۷۰ درصد کل مصوبات بوده است بدون اینکه مصوبات این حوزه کاهش یابد، سهم ۵۰ درصدی مصوبات در حوزه فرهنگی را در دستور کار داریم. بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی اولویت دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با جدیت دنبال می‌شود. همچنین ورود به مسائل نوین علمی نظیر هوش مصنوعی و کوانتوم تا رسیدن به مرجعیت علمی از دیگر برنامه‌های مهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قرارگاهی شدن شورا با هدف راهبری و نظارت در بخش فرهنگی نیز در این دوره با جدیت دنبال می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.