دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

«احمد ذولفقاری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

اگر آثار مستند در بحران‌ها تولید نشود و در تاریخ نماند قطعاً تاریخ را آیندگان طور دیگری برداشت خواهند کرد

فلسطین

سینماپرس: احمد ذولفقاری کارگردان مستند در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: ساخت آثار مستند به خصوص مستندهای بحران بسیار ضروری است چرا که ساخت مستند باعث می شود مستکبران نتوانند جای ظالم و مظلوم را در تاریخ عوض کنند.

کارگردان مستند «بمب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر پدیده ای به عنوان مستند در این مقطع تاریخی که بلا سر مردم مظلوم می‌آید ثبت و ضبط نشود و در تاریخ نماند چه بسا جای مظلوم و ظالم عوض شود.

وی سپس با بیان اینکه همین الآن که مستندسازی می‌شود و مستندها دیده می‌شود که چه بر سر مردم مظلوم غزه می آید باز هم رسانه‌های جهان جای ظالم و مظلوم را عوض می کنند اظهار داشت: ما وقتی در رسانه های جهان نگاه می کنیم می بینیم پوشش خبری ضعیف است اما مستندسازی فیک از طرف ظالمی مثل اسرائیل زیاد است. چه بسا در ۱۰۰ سال آینده بگویند مردم غزه به رژیم صهیونیستی حمله کردند! اگر آثار مستند بحران تولید نشود و در ثبت نشود قطعاً تاریخ را آیندگان طور دیگری برداشت خواهند کرد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: مسئولان برای سینمای مستند هزینه نمی کنند؛ سرمایه گذاران هم فکر می کنند سینمای مستند بسیار کم هزینه است. اساساً جوری به سینمای مستند نگاه می کنند که خیلی پیش پا افتاده است؛ می گویند که دوربین را بردارید و بروید تصویر بگیرد. مسئولان خیلی سهل به سینمای مهم و ارزشمند مستند نگاه می کنند و بهایی که باید به مستند داده شود نمی شود.

این مستندساز تأکید کرد: آنقدر که برای سینمای داستانی هزینه می شود برای مستند نمی شود. بنده با هزینه کردن برای فیلم های داستانی مشکلی ندارم و اتفاقاً باید برای آن ها هم هزینه بشود اما از سوی دیگر باید برای مستند هم هزینه شود. سینمای مستند امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت مادی و معنوی مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی است.

وی در پایان این گفتگو افزود: باید تلاش ویژه صورت گیرد تا فرهنگ مستند بینی در جامعه تقویت شود و مردم علاوه بر سینمای داستانی به سینمای مستند هم بها دهند. چرا که سینمای مستند می تواند دریچه ای به روی حقیقت و آگاهی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.