چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

کارگردان نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

از یک‌سو شبه‌روشنفکران کافه نشین ما را می‌زنند و از سوی دیگر با بی‌مهری مسئولان روبرو هستیم

نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند»

سینماپرس: نیما گودرزی کارگردان نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» گفت: نسبت به برخی مسئولان تئاتر مشکوک هستم چرا که هیچ حمایتی از نمایش ضد صهیونیستی ما ندارند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مگر ما همین امروز در مورد جنایت وحشیانه صهیونیست ها در غزه مطلع نیستیم که روزانه ده ها زن و کودک بی گناه را می کشند؟ پس چرا مسئولان از این کار ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی حمایتی ندارند؟ گویی مسئولان شیپور آن ها دست شان است! چرا ما باید در حوزه تئاتر کشور شاهد کارهای سطح پایین شبه روشنفکری باشیم اما این جور آثار نادیده گرفته می شوند؟ از یک سو شبه روشنفکران کافه نشین ما را می زنند و از سوی دیگر با بی مهری مسئولان دولتی روبرو هستیم! شبه روشنفکران کافه نشین که ما را می زنند چون رهبری می گویند مالکوم ایکس شهید شده است! از آن سو دولت هم هیچ حمایتی از ما نمی کند. در واقع من از دو طرف می خورم و این خیلی تلخ است.

گودرزی سپس با بیان اینکه «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» سومین نمایشی است که من در سال جاری روی صحنه برده ام اظهار داشت: پیش از این دو نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» و «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» را روی صحنه داشتم اما در این نمایش سوم آنچنان با بی مهری و بی تفاوتی مسئولان روبرو شده ام که به نوعی دیگر از کار کردن خسته و پشیمان شدم و دستم به تولید کار جدیدی نمی رود.

این هنرمند متذکر شد: سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» با حضور تعدادی از تحصیل کردگان و جوانان بین ۲۱ تا ۳۰ سال روی صحنه رفته؛ من مدت ها شاهد بودم نسل جوان تئاتری که درس این کار را خوانده به دلیل عدم شرایط مناسب کار هرز می روند. بارها شاهد بودم کسانی که با عشق در این حوزه تحصیل کرده اند مجبور شدند به دلیل عدم امکان فعالیت مشغول کار در تاکسی های اینترنتی شوند یا به کارهای غیر هنری روی بیاورند و من سعی کردم با بهره گیری از آن ها در این نمایش به ایشان و خانواده های شان اثبات کنم که تحصیل شان در این رشته خروجی هم دارد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه مسئولان حوزه تئاتر به نمایش هایی توجه می کنند که در آن ها چهره های مطرح مشغول به فعالیت هستند چون این کارها گیشه خوبی دارد. در واقع مبحث مهم جوانگرایی که همیشه مورد تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بوده است را نادیده می گیرند. آن ها در شعار از جوانگرایی حمایت می کنند اما در عمل همیشه برای حمایت از جوانان کنار می کشند و دنبال چهره و گیشه هستند.

کارگردان این نمایش ضد صهیونیستی با اشاره به فضای مسموم تئاتر کشور تصریح کرد: باعث تأسف و شرم است که در حوزه تئاتر کشور کارهایی تولید می شود که هیچ ربطی به فضای فرهنگی و آرمانی و اعتقادی ندارند. ما می بینیم از رکیک ترین حرف ها در صحنه استفاده می شود. اگر ویترین فرهنگی کشور تئاتر و سینما است چرا باید رکیک ترین حرف ها در آن گفته شود؟ اسفا که این نمایش ها باب میل مسئولان است و برای این نوع نمایش ها شرایط و امکانات ایجاد می کنند.

گودرزی تأکید کرد: ما که حاضر نیستیم این نوع نگاه سخیف را به تئاتر و هنر داشته باشیم همواره نادیده گرفته می شویم؛ متأسفم که در اغلب تئاتر ها کلمات رکیک و شوخی های زیر کمری شنیده می شود! بنده می خواهم به مسئولان بگویم که بدانند برای من نوعی هم کاری ندارد دو چهره بیاورم و متن دم دستی و سطحی و زننده را انتخاب کنم و نمایشم پر فروش شود. اما من از این نمایش هایی که حرف هایش همه زیر کمری است متنفرم!

این کارگردان تئاتر سپس خطاب به مسئولان فرهنگی کشور گفت: آیا شما به عنوان افرادی معتقد به فرهنگ ایرانی-اسلامی حاضرید خانواده خود را به دیدن این نمایش ها ببرید؟ اصلاً چه کسی به این ها مجوز می دهد؟ بخش کثیری از افراد مومن و معتقد اصلاً جرأت نمی کنند به سالن ها بروند؛ این است معنای کار فرهنگی در جامعه انقلابی؟ چرا ما اگر کارهای شبه روشنفکری بکنیم حمایت می شویم؟

وی یادآور شد: بنده به وزارت ارشاد مراجعه کردم می گویند ما شرایط حمایت نداریم. شما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستید چطور شرایط حمایت از یک اثر ضد صهیونیستی را ندارید؟ بنده به عنوان یک هنرمند نمی توانم وزیر را ببینم. چندین بار نامه نوشتم و فرستادم دفترشان که ما حمایت نمی خواهیم شما حداقل بیایید کار را ببینید و به گروه ما که مورد هجمه شدید شبه روشنفکران قرار گرفته اند دلگرمی بدهید اما این کار را هم نکردند.

گودرزی افزود: بنده درخواست کردم بلیت بخرند و در جاهای مختلف پخش کنند که تماشاگر بیاید و این کار ضد صهیونیستی را ببینند و برایش فضاسازی شود اما این هم اتفاق نیفتاد. من ۲ ماه قبل کارم را شروع کردم که امروز مصادف با جریان غزه و طوفان بزرگ الاقصی شد. چرا در این شرایط نباید از بنده و اثرم حمایت شود؟ جمعه این هفته اجرایم تمام می شود و با کلی بی مهری و هزینه کردن شخصی روبرو شدم. بچه هایم ناامید شدند و گفتند دیگر از این کارها نمی کنیم چرا که بچه ها تحت فشارهای شدید بیرونی هستند و به آن ها می گویند چرا در این کار بازی کردید؟

این هنرمند تصریح کرد: پوسترهای مرا پاره کردند و روی آن فحش نوشتند. من به مسئولان مرکز هنرهای نمایشی گفتم شما به عنوان مسئولان تئاتر کشور چه حمایتی از یک اثر ضد صهیونیستی می کنید؟ مرتب می گویند ما شرایط نداریم؛ پس اگر شرایط حمایت ندارید تعطیل کنید بروید! من نوعی اگر با فرآیند دیگر کار می کردم اذیت نمی شدم، اگر دنبال چهره و اسپانسر بودم و کلمات رکیک در کارم استفاده می کردم اذیت نمی شدم اما حالا به خاطر اجرای یک نمایش ضد صهیونیستی اذیت می شوم.

گودرزی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از عدم حمایت نهادهای دیگر مانند شهرداری گفت: آقای زاکانی حمایت از جبهه مقاومت چگونه باید باشد؟ چرا یک بیلبورد به من نمی دهند؟ بنر لوله شده نمایش بنده در اتاق ماند چون به من گفتند روزی ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه بدهید. من حتی نتوانستم برای این نمایش یک بنر نصب کنم. واقعاً خسته شدم و حالم بد است و دستم دیگر به کار نمی رود. نه بچه سرمایه دار هستم نه پول آنچنانی دارم! خودم آدمی بودم با شرایط سخت زندگی کردم و بالا آمدم. دغدغه ام این بوده جوانان رها نشوند و می بینم کسی حمایت نمی کند.

وی در پایان این گفتگو افزود: موضوعیت این نمایش الآن است در تمامی دنیا مردم به خیابان آمدند و شعارهای ضد صهیونیستی می دهند اما در کشور ما کسی حمایت نمی کند. حتی کرامت انسانی بنده هم حفظ نمی شود و توهین هم می شنوم. افسوس که برخی مسئولان دغدغه شان کار فرهنگی نیست و اولویت شان کارهای دیگری است که هیچ ربطی به فرهنگ ندارد.

لازم به ذکر است نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» برداشت آزادی از نمایشنامه «سیاهان» است که به‌صورت آوانگارد و مدرن اجرا می‌شود. ترکیب آن با مالکوم ایکس برای نشان دادن مسئله نژادپرستی و اختلافات ذهنی در زندگی روزمره است.

نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» با حضور هنرمندان جوان تئاتر روی صحنه می‌رود که اغلب دانشجو هستند.

در نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کنند» (به ترتیب حرف الفبا) محیا ‌اسدی، مریم ‌تولائی، لیدا ‌چاردولی، دانیال ‌حسن ‌نیا، محمد ‌سپهری، محمد ‌سعوه، نیما ‌گودرزی، رایا ‌مرادی و فاطمه ‌محسنی بازی می‌کنند که از ۸ تا ۲۹ آبان ساعت ۱۸:۱۵ روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «نمایش سیاهان مالکوم ایکس را ذبح می‌کند برداشت آزادی از نمایشنامه‌ی سیاهان می‌باشد که به صورت آوانگارد و مدرن اجرا می‌شود.»

گفتنی است؛ مالکوم ایکس، رهبر مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا بود که رهبر انقلاب در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، از او با عنوان «شهید» یاد کردند. همچنین «سیاهان» نمایشنامه‌ای از ژان ژنه، نویسندهٔ اهل فرانسه است که در سال ۱۹۵۸ منتشر شد و نخستین‌بار در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۹ با کارگردانی روژه بلن در سالن تئاتر دو لوتس پاریس روی صحنه رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.