چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

مسئولان سینمایی درگیر روشنفکربازی شدند/ سیاست گذاران سینما اشراف کامل در حوزه «سینمای استراتژیک» ندارند

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص چرایی عدم تولید آثار سینمای استراتژیک گفت: معضل اصلی این است که مسئولان فرهنگی درگیر روشنفکربازی شدند؛ دنبال سینمای جشنواره ای رفتند و رفته رفته از سینمای استراتژیک فاصله گرفتند.

مدیر اسبق سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: معضل اصلی ما سیاست گذاران سینما هستند. آن ها اشراف کامل در حوزه سینمای استراتژیک ندارند و همین باعث شده تا آثار کافی در این حوزه تولید نشود و اگر اندک آثاری هم با عنوان سینمای استراتژیک ساخته می شوند نتیجه معکوس داشته باشند چرا که آگاهی کامل و شناخت کافی در پس تولیدات آن ها نبوده است.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» با بیان اینکه بدیهی است سینمای استراتژیک ساختنش دشوار است متذکر شد: بایستی سازندگان و مدیران و سیاست گذاران اشراف کامل روی موضوعات داشته باشند چرا که عدم اشراف شان باعث می شود تا موضوعات از دست برود و ابتر باقی بماند.

این مدیر فرهنگی سپس با طرح این پرسش که آیا واقعاً سیاست گذاران فرهنگی ما فکر می کردند جریان غزه به این مرحله برسد؟ تصریح کرد: قطعا آن ها چنین پیش بینی نداشتند چرا که اگر اندک فکری در این باره کرده بودند ما بایستی چند فیلم شاخص در این رابطه تولید می کردیم!

وی در همین راستا ادامه داد: کار استراتژیک یعنی اینکه هر سوژه را درست بشناسیم و تحقیق و پژوهش درست در رابطه با آن صورت دهیم. مهمتر از همه اینکه افراد درست را برای تولید آن کار انتخاب کنیم که دغدغه مند باشند و به صورت باری به هر جهت به این آثار نگاه نکنند!

این سینماگر یادآور شد: در گذشته فیلم های قابل قبولی ساخته راجع به سیاست های کلان نظام و... ساخته می شد که رفته رفته رنگ باخت؛ این اتفاق تلخ و متأثرکننده است که ما به جای پیشرفت و تعالی دچار پسرفت شده ایم و این سینما و این فیلم ها را فراموش کرده ایم!

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» سپس با بیان اینکه جشنواره های غربی سینماگران ما را هدایت می کنند اما مدیران هیچ اقدام قابل توجهی صورت نمی دهند تصریح کرد: در این وانفسا چه انتظاری می توان داشت که با این نگاه مسئولان، هنرمندان به سمت نگاه استراتژیک در سینما بروند؟

وی در این خصوص‌ خاطرنشان کرد: شما به فیلم هایی که علیه کشور ما توسط ایرانی ها ساخته شده توجه کنید، آن گاه متوجه می شوید که این نوع فیلم ها همان سینمای استراتژیک است، منتها استراتژیک برای غربی ها که آن ها را بر اساس منافع خود به فیلمسازان ایرانی سفارش می دهند. این باعث تأسف است که ما حتی در حد سفارتخانه های غربی هم برای سینما استراتژی نداریم چرا که آن ها به زعم خودشان درست هدف گیری می کنند اما ما نشستیم و نظاره گر این اتفاق هستیم.

آقامحمدیان تأکید کرد: مسئولان الآن باید فوراً برای غزه دست به کار شوند. باید در حوزه اقتصادی و اجتماعی و... با نگاه استراتژیک فیلم بسازیم. ما نباید اجازه دهیم فرصت ها بیش از این دست بروند و هرگونه تعلل در این خصوص‌ جایز نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.