چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

اختتامیه «بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی» برگزار شد؛

اسماعیلی: «وزارت ارشاد» تلاش می‌کند تا بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی افزایش پیدا کند

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس:مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه سه شنبه یازدهم مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی شهر گرگان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین پایانی بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه سه شنبه یازدهم مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی شهر گرگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت کتاب آسمانی قرآن و سرود ملی کشورمان و پخش نماهنگی به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص)، گروه هنرمندان استان البرز متشکل از علی صابر از پیشکسوتان هنر شبیه‌خوانی، امیرحسین زارع نوازنده تمبک، محمد حاجی‌محمدی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش‌های آیینی، مهدی روشنی مرشد زورخانه به اجرای برنامه پرداختند.

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و قائم مقام دبیر جشنواره در این مراسم با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد اجرایی استان گلستان در ایام جشنواره گفت: استان گلستان به یمن اعتماد مدیرکل هنرهای نمایشی میزبان اجراهای صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود. فضایی که با حضور بزرگان عرصه این هنر ارزشمند شرایطی را فراهم ساخت که به واسطه حضور این هنرمندان ارزنده بتواند به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی هنری این منطقه بپردازد. کما اینکه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال گذشته، برگزاری جشنواره منطقه ای تئاتر و برگزاری این دوره از جشنواره نمایش های آیینی نشان دهنده ظرفیت و همت بالای دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر در فضای هنری کشور است.

وی افزود: استان گلستان این آمادگی را دارد که فعالیت‌های دیگر عرصه هنر را نیز میزبانی کند. این در حالی است که پیشنهاد برگزاری رویداد بین‌المللی بانوان هنرمند جهان اسلامی هم یکی از این طرح‌ها و ایده‌ها است که امیدوارم به واسطه حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این میزبانی برای ما شکل اجرایی به خود پیدا کند.

سپس احمد جولایی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در ابتدای سخنان خود گفت: جشنواره بین روزی که امامت امام عصر (عج) آغاز شد و روزی که بزرگواری که تمام کائنات برای او خلق شد، به پایان رسید.

وی ادامه داد: من فقط ۸ ماه وقت داشتم تا به عنوان دبیر جشنواره برنامه‌ریزی و فعالیت کنم. امیدوارم نور چراغی که دیگران روشن نگاه داشتند، کم نکرده باشم و به دیگران تحویل دهم. شعار جشنواره «آیین، سنت، سرمایه ملی» است. عدالت فرهنگی این است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد و ما سعی کردیم بر اساس عدالت فرهنگی جشنواره در مناطق مناسب خود برگزار کنیم.

پس از این سخنان تصاویری از نحوه برگزاری بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره در استان‌های میزبان، پخش شد.

در بخش دیگری از مراسم زنگانه استاندار گلستان به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: افتخار می‌کنم که گلستانی هستم زیرا مردم فرهنگ‌دوست، هنرپرور و شریف گلستان در تمام دوران‌ها نشان داده‌اند که مردمانی با فرهنگ، با ظرفیت و دوراندیش هستند.

وی تأکید کرد: یکی از توسعه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد توسعه فرهنگی است.

استاندار گلستان در پایان سخنان خود، شعری را که برای پیامبر اسلام (ص) سروده بود، قرائت کرد.

در ادامه با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار گلستان، مدیرکل صدا و سیمای استان گلستان، شهردار گرگان و مدیرعامل انجمن هنرهای از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی، علی یدالهی کارگردان و نویسنده نمایش «شنگرف» از تهران، هاشم مهری کارگردان نمایش «خوان نهم» از خوزستان، محدثه مهرپویان کارگردان نمایش «مادر من دختر توام» از سیستان و بلوچستان، محمد حاج‌محمدی کارگردان نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» از البرز، ناصر آویژه کارگردان نمایش «بالاتر از سیاهی» از تهران، حامد شیخی کارگردان نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکارستم» از تهران، مهدی فتحی کارگردان نمایش «پری» از البرز، رضا آقایی میبدی کارگردان نمایش «فین جین» از یزد نمایشی تجلیل شد.

در این بخش آیین «هوده خوانی» با هنرمندی معصومه قره‌چه، «ذکر خنجر» به سرپرستی حاجی محمد ابری و آیین «چکه سماع» با هنرمندی گروه «نجوای کتول» به سرپرستی محمدرضا برزگر اجرا شد.

در ادامه مراسم بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر گرگان یکی از مظاهر وحدت ملی و انسجام ایرانی است که به واسطه مردمان فرهنگ دوست تبدیل به استان فرهنگ و هنر شده است. مردمانی که در نهایت مهر و صفا در ذیل ایران فرهنگی بزرگ زندگی می‌کنند.

وی عنوان کرد: تجربه برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی به تجربه نوینی تبدیل شده که با همراهی استان‌های مختلف و همت هنرمندان داخلی و خارجی شرکت کننده کار مهمی را به سامان رساندند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی افزایش پیدا کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: خوشحالم که شعار عدالت فرهنگی در جای جای کشور خود را نشان داده است. آمار خوب تماشاگران جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی مایه دلگرمی و در راستای تحقق این شعار است. مردم کشورمان به آیین‌ها و هنرهای اصیل خود احترام می‌گذارند و دوست دارند این هنرها ترویج پیدا کنند.

اسماعیلی تأکید کرد: ما در همه حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری کشور تلاش می‌کنیم تا این دارایی‌های عظیم حفظ شود. این سرمایه‌ها با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و هرچه قدر این دارایی‌ها پر رنگ‌تر باشد جامعه نیز با شرایط پرامیدی به راه خود ادامه می‌دهد. مسیری که خیلی‌ها تلاش می‌کنند این شرایط در فضای رخوت‌انگیزی هدایت شود چون می‌دانند اگر سرعت در این مسیر باشد کشور به قله پیشرفت می‌رسد.

وی یادآور شد: ما باید به ظرایف مختلف حوزه هنر توجه داشته باشیم. سیاست ما گسترش فرهنگ و هنر کشور است اما سیاست بدخواهان خاموشی این عرصه است. خوشبختانه ما در مقابل این نگاه منفی پرونده و کارنامه روشنی داریم و توانسته‌ایم به واسطه همراهی هنرمندان شریف کشورمان نشاط را در حوزه فرهنگ و هنر کشور بازیابی کنیم. مسیری که این روزها دوباره رونق را به فرهنگ و هنر کشور برگردانده و روزهای کم نظیری را برای ما فراهم ساخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی افزایش پیدا کند.

سپس از اصغر تشکری از خراسان رضوی، پرویز سنگ سهیل از مازندران، تقی نصیری از گلستان، محمدحسین خطیب از بوشهر، مرحوم عطاالله صفی‌پور از گلستان، سید حمزه حسینی از گلستان، مرحوم نورمحمد اسکندری از گلستان، حسن رستمانی از گلستان، داود سعیدی از گلستان تجلیل و از نمایندگان گروه‌های تاجیکستان، ارمنستان و چین قدردانی شد.

همچنین از علی آزادنیا کارگردان نمایش «آخرین بازی» از خراسان رضوی، کفایت جادری کارگردان نمایش «گلزخم» از خوزستان، کاوه مهدوی کارگردان نمایش «در انتظار گورو» از تهران، «فهیمه علی‌آبادی کارگردان نمایش «مجلس آهوخوانی» از تهران، شاپور ترکمن‌سرایی کارگردان نمایش «جیک و بوک» از خراسان رضوی، عبدالمحمد انصاری کارگردان نمایش «دلدشو» از بوشهر، سارا یزدانی کارگردان نمایش «اودنگ» از مازندران، شهروز ابری کارگردان نمایش «آتلان از سرزمین شمالی» از گلستان که در بخش آزاد جشنواره حضور داشتند، قدردانی شد.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.