چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

جواد انصافی:

«عروس فراری» می‌تواند مخاطبان را با خود همراه کند و لحظاتی شاد برایشان به وجود آورد

امیر پارسی و جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی پژوهش گر، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی که این روزها نمایش «عروس فراری» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد گفت: «عروس فراری» ضمن اینکه اثری نوستالژیک برای متولدان دهه ۶۰و ۷۰ است می تواند سایر مخاطبان را با خود همراه کند و لحظاتی شاد برایشان به وجود آورد و خوشبختانه تا امروز ما با واکنش بسیار خوبی از سوی مخاطبان مان روبرو شده ایم.

کارگردان نمایش «شلم شوربا» و «وجدان بیدار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص اجرای این اثر نمایشی اظهار داشت: بنده از جشنواره دو سال قبل نمایش های آیینی سنتی تصمیم گرفتم تفاوتی در نوع نگارش معمول خود داشته باشم و تلفیقی از نمایش سیاه بازی شادی آور و نمایش زنانه را به ثمر برسانم.

وی ادامه داد: عروس یکی از شخصیت هایی است که در نمایش های زنانه نمونه آن را زیاد داریم که به حمام و خیاط خانه و آرایشگاه می رود. در همین رابطه بنده همراه با خانم فروغ یزدان کتاب های نمایش های زنانه ایران و شگفتانه زنانه ایران را به نگارش درآورده ایم که همه نمایش های آن موزیکال هستند. ما می خواستیم این نمایش جدیدمان هم موزیکال باشد.

انصافی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های بنده این بود که با «عروس فراری» این نکته را به نسل بعدی خودم یاد بدهم که می شود از نمایش زنانه در هر جایی استفاده کرد و این تشویقی است برای جوان ها که این راه را یاد بگیرند و از آن بهره مند شوند.

این هنرمند پیشکسوت افزود: زمانی که تصمیم گرفته شد تا این نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برود به این نتیجه رسیدم که می توان دو شخصیت عبدلی و اوستا را هم به این نمایش اضافه کرد. ما بعد از ۲۰ سال که با یکدیگر کار نکرده بودیم دوباره در این اثر به هم رسیدیم و همه این اتفاقات منجر به حضور عبدلی و اوستا در «عروس فراری» شد.

وی سپس در مورد زمان نمایش متذکر شد: تایم اجرای «عروس فراری» ۸۰ دقیقه و بدون آنتراکت است. البته گاهی ممکن است زمان نمایش بر اساس بداهه پردازی هایی که در نمایش داریم بیشتر هم بشود.

انصافی سپس با انتقاد از بی توجهی مسئولان فرهنگی دولت به نمایش های آیینی سنتی تصریح کرد: افسوس که بعد از سال ها ما همچنان دچار معضل برای گرفتن سالن دولتی هستیم و جای ثابت نداریم. همه سالن های دولتی پر است و حمایتی هم از ما و نمایش های مان نمی شود و اغلب تاریخ های غیر مرغوب را به ما پیشنهاد می کنند. همین اتفاقات باعث شده تا ما مجبور شویم به سالن خصوصی بیاییم که مشکلات خاص خود را دارد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مستوران» و «غیر محرمانه» متذکر شد: قرار بر این است که «عروس فراری» در این سالن یک ماه روی صحنه باشد اما طبق مذاکراتی که تهیه کننده با مسئولان سالن انجام داده اند بنا بر آن شده که ما در صورت استقبال خوب مردم امکان تمدید هم داشته باشیم.

انصافی افزود: ما در این نمایش ۴ نسل بازیگر داریم که می توانند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کنند؛ من و آقای پارسی که بالای ۷۰ سال هستیم، نسل وسط که حدود ۴۵-۵۵ سال است و نسل دیگر که حدود ۳۵ سال به بالا است و نسل جدید ۱۸ سال به این طرف که قطعاً این اتفاق باعث جذب مخاطبانی از هر نسل خواهد شد.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو در خصوص سایر فعالیت هایش گفت: کار دیگری را برای جشنواره آیینی سنتی مرین کردیم به نام «یاقوت پسر مبارک» که قصه شاه حسین صفوی بی لیاقت و خرافاتی بود که در اتفاقی عجیب آن را برای حضور در جشنواره رد کردند البته اگر تأیید هم می کردند بنده به دلیل قرارداد برای اجرای «عروس فراری» نمی توانستم آن کار را در جشنواره داشته باشم چرا که امسال جشنواره را به شهرستان دیگری انتقال دادند که همین مسأله موجب شد تا بخشی از پیشکسوتان این عرصه از جشنواره باز بمانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.