دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره آیینی و سنتی:

لازم است کانون نمایش‌های آیینی و سنتی فعال شود و برای آن بودجه و اعتبار فعالیت در نظر گرفته شود

داود فتحعلی‌بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی‌بیگی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره آیینی و سنتی، حفظ و ارتقای نمایش‌های آیینی و سنتی را از اهداف این رویداد برشمرد و یکی از راه‌های اشاعه آن را تولید متون نمایشی دانست.

به گزارش سینماپرس، داود فتحعلی بیگی عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و دبیر ۸ دوره برگزاری این رویداد در گفتگو با مهر عنوان کرد: با توجه به ضرورت برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی، پیش از این در کنار سمینار پژوهشی، نمایشنامه‌ها نیز برای رقابت، بررسی می‌شدند و منتخبان نیز معرفی و آثار آن‌ها برای دسترسی علاقه‌مندان به متون جدید و پرهیز از تکرار متون، منتشر می‌شد که لازم است در این دوره نیز مجموعه مقالات منتشر شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد چرا که آموزش، آفرینش و پژوهش لازمه برگزاری این رویداد است.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه می‌توان از طریق تمرکززدایی به شناسایی آیین‌ها و سنت‌های نمایشی در استان‌ها و معرفی، حفظ و نشر این آیین‌ها رسید، عنوان کرد: یکی از اهداف ما در جشنواره ارتقای فرهنگ مربوط به اقوام در استان‌های مختلف بود که به واسطه شیوع کرونا محقق نشد.

دبیر ۸ دوره برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه می‌توان در هر دوره‌ای روی آیین‌های یک استان متمرکز شد، تصریح کرد: به عنوان مثال با متمرکز شدن روی آیین‌های خراسان شمالی در قالب بخش ویژه می‌توان هنرمندان نمایش‌های سنتی این خطه را شناسایی کرد و این اتفاق هم می‌تواند در خراسان شمالی و هم در پایتخت رقم بخورد.

فتحعلی‌بیگی آشنایی دانش‌آموزان با ادبیات کهن و آیین‌ها به ویژه شاهنامه را که پیش از این با برگزاری بخش جوانه‌ها در جشنواره تا حدی میسر می‌شد، اقدامی ارزشمند دانست و اظهار کرد: حذف بخش جوانه‌ها یکی از تصمیمات برگزارکنندگان این رویداد بود در حالی که این بخش می‌توانست اثربخش باشد همانطور که گنجاندن هنر نقالی در مسابقات هنری آموزش و پرورش و جشنواره قصه‌گویی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان را شاهد هستیم.

وی با اشاره به نبود واحدی در دانشگاه به نام‌ نمایش‌های آیینی و سنتی و با توجه به اهمیت این گونه نمایشی در ارتقای تئاتر ملی عنوان کرد: لازم است دانشگاه، واحدی به نام نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشد و کانون نمایش‌های آیینی و سنتی فعال شود و برای آن بودجه و اعتبار فعالیت در نظر گرفته شود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر کشور همچنین فلسفه برگزاری جشنواره را حمایت از هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، دانست و از ضرورت تمرکززدایی به سبک و سیاقی درست و بر اساس صلاح گروه‌های شرکت کننده گفت.

فتحعلی‌بیگی افزود: برای اثربخشی بهترِ تمرکززدایی این رویداد باید هر گروهی در شاخه‌های مختلف به مرکز استانی که به گروه‌ها نزدیک بود، می‌رفت و به این ترتیب کمک هزینه‌ها برای گروه‌ها کفایت می‌کرد و گروه‌ها برای حضور در جشنواره با مشکل مواجه نمی‌شدند.

فتحعلی‌بیگی تقسیم بودجه و برگزاری جشنواره به صورت منطقه‌ای را از دیگر راه‌های اثرگذار در برگزاری این رویداد عنوان کرد و گفت: یکی از خاصیت‌ها و اهداف جشنواره این است که گروه‌های شرکت‌کننده امکان تماشای آثار یکدیگر را داشته باشند، در غیر این صورت تبادل تجربه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه در تحقق اهداف این رویداد جریان فرهنگی قائم به فرد نیست و نیاز به مشورت و حرکت گروهی دارد، توضیح داد: هر گروهی در این دوره نیازمند مشورت بود و از من کمک خواست، دریغ نکردم و حتی سر تمرین برخی از گروه‌ها که نیازمند راهنمایی بودند و از من کمک خواستند، رفتم و به نوعی از حامیان این جشنواره بوده و هستم.

وی متذکر شد: شورای سیاستگذاری باید نقش محوری‌تری در برگزاری این جشنواره ایفا کند و برای پرهیز از تشریفاتی و نمایشی شدن آن، تصمیمات باید با نظر شورای سیاست‌گذاری گرفته شود.

بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.