شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲

تهیه‌کننده «شماره ۱۰»:

سعی کردیم پایان قصه را به سمتی ببریم که «قهرمان» ما به «پهلوان» تبدیل شود

فیلم سینمایی «شماره ۱۰»

سینماپرس: ابراهیم اصغری با اشاره به اینکه پرداختن به ماهیت منافقین و عملکرد آن‌ها در دوران جنگ بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: همه آزادگان ارتباط منافقین با اردوگاه اسرا را تأیید می‌کنند و «شماره ۱۰» به مخاطب خود درباره نفوذ و نفاق هشدار می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شماره ۱۰» که به تازگی در سینماهای کشور اکران شده، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اکران این فیلم پس از پخش تلویزیونی آن در ایام نوروز گفت: قاعده نمایش آثار سینمایی به این شکل است که در ابتدا فیلم‌ها در سینما اکران شوند و بعد در تلویزیون نمایش داده شوند اما فیلم «شماره ۱۰» مثل فیلم قبلی من «تک‌تیرانداز» با تصمیمات مدیریت کلان کشور و با توجه به شرایط کشور و به خصوص شرایط ویژه‌ای که ایام نوروز دارد، مدیران تلویزیون اصرار داشتند که این فیلم در ایام نوروز از تلویزیون پخش شود.

اصغری خاطرنشان کرد: وقتی پیشنهاد نمایش این فیلم در تلویزیون مطرح شد قطعاً من هم با آن موافقت کردم اما دلیل اصلی آن اصرار مدیران تلویزیون بود. این پخش قطعاً در اکران فیلم تأثیرگذار خواهد بود و حتی می‌تواند میزان مخاطبانی که این فیلم را در تلویزیون دیده باشند چندان موضوعیت نداشته باشد و پخش تلویزیونی به لحاظ روانی بر مخاطب تأثیر بگذارد چراکه متأسفانه تلویزیونی در شرایطی قرار دارد که گاهاً خیلی کم‌بیننده است و فیلم ما هم در همین شرایط نمایش داده شد و این می‌تواند تأثیری روانی بر مخاطب داشته باشد که برای سینما رفتن کمتر «شماره ۱۰» را انتخاب کند. از طرفی پخش تلویزیون شرایطی را برای قاچاقچیان فیلم‌های سینمایی فراهم می‌کند که می‌توانند به راحتی نسخه نمایش داده شده را در سایت‌ها بارگذاری کنند که البته ما سعی کردیم کنترل و مدیریتی روی این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به موضوع، شخصیت‌های این فیلم و ساختاری که دارد فیلم «شماره ۱۰» حتماً باید روی پرده سینما دیده می‌شد و ما تلاش کردیم فیلم را در شرایطی مساعد در سینما نمایش دهیم که در نهایت با احترام به هفته دفاع مقدس این زمان انتخاب شد تا مخاطبی که علاقه‌مند به دیدن این فیلم بر پرده سینما است بتواند «شماره ۱۰» را در سینما ببیند. البته باید به این نکته اشاره کنم که اگر وجه بازده اقتصادی فیلم را در نظر بگیریم که مسئله‌ای مهم در اکران است، می‌توان گفت نمایش «شماره ۱۰» در تلویزیون با توجه به قراردادی که با تلویزیون منعقد شده این فیلم مبلغی را دریافت کرده که با محاسبه سینمایی می‌توان گفت این فیلم پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدسی سال است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی درباره میزان قرارداد نمایش این فیلم در تلویزیون گفت: مبلغی که برای پخش این فیلم صحبت شده بود ۷ یا ۸ میلیارد تومان بود که اگر در قاعده محاسبه سینمایی آن را قرار دهیم باید ضربدر ۳ شود که به رقم بین ۲۱ تا ۲۴ میلیارد می‌رسیم و به نظرم هیچ فیلمی در ژانر دفاع مقدس نمی‌تواند امسال به چنین رقمی در فروش برسد.

اصغری درباره ارائه تصویری متفاوت از زندان یا اردوگاه اسرای ایرانی در فیلم «شماره ۱۰» گفت: قطعاً نه کشور ما و نه کشور عراق هیچ‌کدام اردوگاه‌های خاصی را برای اسرا نساخته بودند و قطعاً ما و عراقی‌ها برای اسرا اردوگاه‌هایی داشتیم که شکل و شمایلشان به زندان نزدیک نبوده و به همین دلیل ممکن است در آن زمان از یک کارخانه متروکه هم برای نگهداری اسرا استفاده شده باشد. انتخاب لوکیشن یکی نقاط ممتاز فیلم است که ما سعی کردیم نسبت به آنچه که در دیگر فیلم‌ها می‌بینیم، متفاوت باشد و با توجه به اینکه موضوع اصلی «شماره ۱۰» فرار از زندان است، لازم بود که ما یک زندان یا اردوگاه را به تصویر می‌کشیدیم که فرار از آنجا سخت باشد و قهرمان قصه‌مان با چالش روبرو شود تا مخاطب نیز بتواند در این چالش با او همراه شود.

وی درباره همکاری با حمید زرگرنژاد گفت: روز اول که فیلمنامه را خواندم و موضوع را متوجه شدم با توجه به اینکه از سینمای دفاع مقدس سال‌های اخیر با خبر بودم و نسبت به فضای جنگ هم تا حدود آشنایی داشتم به نظرم آمد که این قصه می‌تواند قصه بسیار خوبی باشد و فیلم خوبی ساخته خواهد شد. حتی در روزهای سوم یا چهارم فیلمبرداری به آقای زرگرنژاد گفتم که این فیلم قطعاً یکی از بهترین فیلم‌های سال خواهد شد. به نظر من جدا از امتیازات مثبت فیلم یکی از بهترین ویژگی‌های «شماره ۱۰» کارگردانی آن است که بر اساس متن خوبی که آقای زرگرنژاد نوشته طراحی شده است و اگر ایشان این مسیر را ادامه دهد، می‌تواند یکی از فیلمسازان موفق این ژانر باشد.

این تهیه‌کننده درباره میزان وفاداری قصه «شماره ۱۰» به واقعیت گفت: کل قصه را بر اساس مستنداتی‌ که از آزادگان درباره اتفاقاتی که در عراق رخ داده، جمع‌آوری کرده‌ایم. قصه اصلی بر مبنای فرار دو اسیر ایرانی است و درباره ارتباط منافقین با اردوگاه اسرا باید بگویم که همه آزادگان این ارتباط را تأیید می‌کنند و آن‌ها علاوه بر تأثیر روحی بر اسرا، سعی داشتند تعدادی از آن‌ها را جذب کنند و این در همه اردوگاه‌ها جریان داشته است. در نیمه اول این فیلم ما خاطرات دو اسیر بزرگوار را روایت می‌کنیم که از اردوگاه اسرا فرار می‌کنند و در ادامه دخل و تصرفی نمایشی صورت گرفت که این دخل و تصرف هم دقیقاً بر اساس خاطرات رزمندگان و آزادگان بوده است که قصه ما را تشکیل داده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شور شیرین» درباره اهمیت پرداختن به اقدامات منافقین در اردوگاه‌های اسرای ایران در عراق گفت: پرداختن به این موضوع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و اقدامات ضد ایرانی منافقین را برای مخاطبان ایرانی بیش از پیش نمایان کند. یکی از دلایلی که ما به این موضوع پرداختیم همین مسئله است و حتی در یکی از دیالوگ‌های فیلم هم به این موضوع اشاره می‌شود که «این‌ها همه جا هستند و نفوذ همه جا هست»؛ و این موضوعی است که هم امروز و حتی احتمالاً در آینده نیز کارکرد خواهد داشت و اقدامات منافقین و جریان نفوذ همچنان در کشور ما به اشکال مختلف می‌تواند ادامه داشته باشد و ما باید ماهیت این گروه را بشناسیم و «شماره ۱۰» به مخاطب خود این هشدار را می‌دهد که ما باید همیشه مراقب نفوذ و تأثیر نفاق در جامعه باشیم چراکه جامعه ما این مسئله را به اشکال مختلف در سال‌های ابتدای انقلاب چه در جنگ و چه در اسارتگاه‌ها تجربه کرده است.

اصغری در پایان درباره قهرمان‌پردازی در سینمای ایران گفت: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد و سال‌هاست که متأسفانه نادیده گرفتن قهرمان بر سینمای ایران تأثیر منفی گذاشته است. در فیلم قبلی‌ام «تک تیرانداز» هم به این نکته توجه داشتم و در این فیلم هم ما با یک قهرمان مواجه هستیم. مردم به قهرمانان اهمیت می‌دهند و دوست دارند قهرمان خود را روی پرده ببینند و او را تشویق کنند. ما در این فیلم سعی کردیم علاوه بر پرداختن به یک قهرمان در پایان قصه را به سمتی ببریم که قهرمان ما به پهلوان تبدیل شود و این یک مشخصه فرهنگی است که شاید فقط در ذات ایرانی‌ها و فرهنگ اساطیری ایرانی‌ها باشد و ما بارها به پهلوانان خود افتخار کرده‌ایم و سعی کردیم در این قصه قهرمان ما یک درجه اوج بگیرد و به پهلوان تبدیل شود که امیدوارم این مسئله را مخاطب به خوبی درک کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.