دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

دبیر بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

«آیین، سنت، سرمایه ملی» شعار این دوره از جشنواره است/مصلحت نمی‌داند بودجه جشنواره را اعلام کنم

احمد جولایی

سینماپرس: نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر صبح روز دوشنبه ۳ مهر ماه میزبان نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود.

این نشست با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد جولایی دبیر جشنواره، هادی مرزبان، محمود فرهنگ و هوشنگ جاوید برگزار شد.

پیش از شروع نشست حسن رونده مدیر امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی به ارایه گزارشی درباره سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان‌های کشور پرداخت و پس از آن پوستر این دوره از جشنواره تئاتر استان‌ها رونمایی شد.

سپس نشست جشنواره نمایش های آیینی و سنتی آغاز شد. در ابتدای این نشست هادی مرزبان کارگردان تئاتر درباره جشنواره گفت: چون خودم کارم را از شهرستان شروع کردم، هر کاری که مربوط به جشنواره آیینی و سنتی و شهرستان‌ها باشد، با عشق می‌پذیرم و حضور پیدا می‌کنم.

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه، از زحمات تمامی دست‌اندرکاران اداره‌کل هنرهای نمایشی و همچنین مدیرکل‌های ۵ استانی که میزبان جشنواره می‌شوند، قدردانی کرد.

وی تأکید کرد: با هدف پر رونق‌شدن هنرهای نمایشی در استان‌ها جشنواره در چند استان برگزار می‌شود. امیدواریم این روند تأثیرگذار و تداوم داشته باشد.

احمد جولایی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: آغاز به کار جشنواره‌ با آغاز امامت امام عصر (عج) شروع و روز پایان‌اش روز ۱۱ مهر با ولادت رسول خدا (ص) به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر چراغ جشنواره بیست و یکم روشن است به خاطر زحمات دوستان در دوره‌های گذشته است. شعار دوره بیست و یکم «آیین، سنت، سرمایه ملی» شعار این دوره از جشنواره است. کل عرف و آیین و نوشته و نانوشته ما در این جشنواره نهفته است.

دبیر جشنواره بیست و یکم اظهار کرد: جشنواره آیینی و سنتی دوسالانه است و دبیران دوره‌های گذشته فرصتی ۲۴ ماهانه داشتند اما من از زمانی که حکم گرفتم تا کنون ۸ ماه زمان داشتم و این کارم را سخت کرد. ما در ۷ فروردین فراخوان را منتشر کردیم. ۸۱۰ اثر هنری متقاضی حضور در جشنواره بودند و در کل ۸۷۱ هنرمند در این دوره از جشنواره حضور دارند.

وی در این نشست بیش از اینکه در سخنان خود به ارایه آمار و گزارش‌ درباره جشنواره بیست و یکم بپردازد، به ذکر نکات پژوهشی و تاریخی درباره آیین و سنت و خاستگاه‌های نمایش‌های آیینی پرداخت.

سپس نرگس یزدی دبیر بخش سمینار جشنواره سخنران بعدی این نشست بود و گفت: قصد ما این بود وارد گفتگویی جهانی شویم از این رو به سراغ کسانی رفتیم که از نظریه‌پردازان مطرح جهانی هستند و به صورت وبینار از حضور چهره‌های نظیر ریچارد شکنر و ماروین کارلسن مطرح بهره‌مند می‌شویم. امیدواریم در این دوره بتوانیم کتابی در خور توجه به جا بگذاریم.

سپس مژگان وکیلی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز توضیح داد: بعد از برگزاری ۲ دوره گذشته جشنواره به صورت ملی، این دوره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. ۳ نمایش از ارمنستان، چین و تاجیکستان با موضوع آیین و سنت در این جشنواره حضور دارند.

نماینده شورای فرهنگ عمومی نیز درباره همکاری این شورا با جشنواره آیینی و سنتی گفت: ما بسیار علاقه‌مند به همکاری در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بودیم و برای بخش خود فراخوانی را بر اساس اهداف و موضوعات مدنظرمان منتشر کردیم. ۵۰ اثر به دست ما رسید و بر اساس اولویت‌های‌مان ۴ اثر را انتخاب کردیم.

در ادامه، علی بهرامی دبیر بخش رادیوتئاتر بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، درباره این بخش گفت: برای اولین بار است که در جشنواره بخش رادیوتئاتر در نظر گرفته شده است. به مدت ۴ روز با ۶ اثر این بخش اجرا می‌شود. ایوب آقاخانی، محسن سوهانی و امین رهبر داوران این بخش هستند. نمایش برگزیده این بخش نیز در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر حضور خواهد داشت.

سپس جولایی دبیر جشنواره درباره تفاوت‌های این دوره نسبت به دوره‌های پیشین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی یادآور شد: در این دوره جشنواره، میزبان تعزیه عربی هستیم. در این دوره، برای اولین بار زنان به عنوان بازیگر تعزیه در تکیه تفرش حضور پیدا می‌کنند. همچنین نمایش زنانه «خاتون» در برج آزادی اجرا می‌شود. هنرمندان خارجی این دوره از جشنواره نیز در استان‌ها حضور می یابند.

وی درباره بودجه جشنواره گفت که مصلحت نمی‌داند به عنوان دبیر جشنواره بودجه را اعلام کند و بخش مالی اداره‌کل هنرهای نمایشی در این خصوص می‌تواند پاسخگو باشد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی درباره چرایی مشارکت نکردن سازمان میراث فرهنگی در برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، تصریح کرد: تعدادی نامه‌نگاری با میراث فرهنگی داشتیم تا با هم در برگزاری جشنواره مشارکت داشته باشیم اما علیرغم نشست‌هایی هم که با مدیران و مسئولان میراث فرهنگی برگزاری کردیم، پاسخی به ما داده نشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.