دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

عضو هیات داوران بیست و یکمین جشنواره نمایش آیینی و سنتی:

حیف که فرصتی برای گفتگو با کارگردان‌ها و رفع اشکالات وجود نداشت

اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی

سینماپرس: ایرج محمدی درباره جزئیات جشنواره نمایش آیینی و سنتی گفت: با اینکه امسال شرایط خوب نبود و انتظار نداشتم که تعداد زیادی کار بیاید اما بین ۵۰.۶۰ کار به جشنواره در این بخش رسیده بود. این اتفاق خوبی است حیف که فرصتی برای گفتگو با کارگردان‌ها و رفع اشکالات وجود نداشت.

به گزارش سینماپرس، ایرج محمدی مدرس تئاتر و هنرمند تئاتر عروسکی که یکی از اعضا هیات داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش آیینی و سنتی نیز هست، درباره این رویداد و کم و کیف آثار پذیرفته شده درباره نمایش‌های رسیده به جشنواره آیین سنتی، گفت: نزدیک به ۵۰ فیلم نمایش را دیدیم، برخی از کارها خیلی خوب بودند. ۱۰ تا ۱۲ اثر فضای سنتی را به مسائل روز آورده بودند و جنبه‌های آموزشی و اجتماعی به روز را با استفاده از شیوه نمایش سنتی اجرا کرده بودند که خیلی خوب بود.

وی با بیان اینکه نیاز به آموزش در بخش عروسکی وجود دارد، بیان کرد: معمولا پس از داوری‌های جشنواره بیانیه می‌دهیم که باید جلساتی وجود داشته باشد، فضایی ایجاد شود که داوران بتوانند با کارگردانان صحبت کرده تا ضعف‌ها از بین برود. اما هیچ گاه جامه عمل نپوشیده است.

او ادامه داد: برخی از کارها به لحاظ متن و طراحی خیلی خوب بودند اما در تکنیک حرکت دهی عروسک مشکل داشتند. برخی از کارها در حدی خوب بودند که می‌شود در سطح بین المللی ارائه شوند بخصوص در زمینه کار روی زندگی مشاهیر ایرانی. کارهایی هم بودند که یک عروسک گردان به تنهایی چندین عروسک را به حرکت درمی‌آورد هم سرگرمی داشت و هم آموزش اما این درباره کلیت آثار رسیده صدق نمی‌کند.

محمدی تفکیک شدن بخش‌های تخصصی جشنواره را یک اتفاق بسیار درست در فراخوان عنوان کرده و افزود: در ورزش کشتی هیچ گاه همه ورزشکاران با وزن‌های مختلف با هم مسابقه نمی‌دهند. چرا باید در هنر همه کارهای رسیده را که شیوه‌های تخصصی جدایی دارند در یک کفه دید و مقایسه کرد؟

او تعداد کارهای رسیده به جشنواره را بسیار خوب دانسته و افزود: با اینکه امسال شرایط خوب نبود و انتظار نداشتم که تعداد زیادی کار بیاید اما بین ۵۰.۶۰ کار به جشنواره در این بخش رسیده بود. این اتفاق خوبی است حیف که فرصتی برای گفتگو با کارگردان‌ها و رفع اشکالات وجود نداشت.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: هر جشنواره به اعتقاد من به اندازه چند ترم دانشگاه آموزنده است. هنرمند در جشنواره متوجه اشتباهاتش می‌شود و اگر این تبادل دانش در جشنواره‌ها نباشد جشنواره چه کار کردی دارد؟

محمدی درباره برگزاری بیست و یکمین جشنواره نمایش آیینی سنتی در استان‌های مختلف کشور بیان کرد: اتفاق بسیار خوبی افتاده است. همین که گروه‌ها به استان‌های مختلف می‌روند، تبادل دانش و فرهنگ اتفاق می‌افتد. گستره بیشتری از مردم با کار و هنر نمایش آشنا می‌شوند. علاوه بر مراکز استان، مردم شهرهای نزدیک‌تر هم می‌توانند از کارهای جشنواره دیدن کنند و این فرصت مغتنمی برای مردم دور از پایتخت می‌تواند باشد.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های صحنه‌ای (ویژه و آزاد)، بین‌الملل، شبیه‌خوانی، حرکات فردی، کارآوا و نقالی، عروسکی، دانشجویی، رادیو تئاتر و سمینارهای پژوهشی، در تهران، آذربایجان شرقی (تبریز)، خراسان شمالی (بجنورد)، چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، مرکزی (تفرش) و گلستان (گرگان و کردکوی) کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.