دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

کارگردان «سه کام حبس»:

سینمای اجتماعی ما در شرایط مساعدی نیست/بسیاری بر این عقیده‌اند که این سینما نفس‌های آخرش را می‌کشد

سامان سالور در دهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: سامان سالور با اشاره به اینکه «سه کام حبس» قصه تلخی دارد و به همین دلیل در ساختار بصری آن نیز از رنگ‌های بسیاری استفاده نشده، تأکید کرد: این فیلم روایتگر قصه آدم‌های رنگی نیست.

به گزارش سینماپرس، سامان سالور، کارگردان فیلم سینمایی «سه کام حبس» که به تازگی به صورت آنلاین در شبکه نمایش خانگی از پلتفرم فیلم‌نت اکران شده، در گفتگو با ایلنا، درباره اکران این فیلم گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که پخش‌کننده و تهیه‌کننده داشتند و اینکه فیلم در زمان مناسبی اکران شد، «سه کام حبس» توانست یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها و همچنین پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال جاری باشد.

سالور در ادامه خاطرنشان کرد: البته ما سعی کردیم این فیلم از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و علاوه بر اینکه بازیگران مطرحی از سینمای ایران در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند، سعی کردیم قصه‌ای جذاب روایت کنیم و در نهایت بدون هیچ ادعایی فکر می‌کنم اثری استاندارد بر پرده سینماها نمایش داده شد. در ساخت این فیلم سعی کردم از تجربه خودم در شناخت سلیقه مخاطب نیز استفاده کنم و خوشحالم که «سه کام حبس» توانست به دل مردم بنشیند. مخاطبان امروز بسیار باهوش هستند و می‌توانند تفاوت فیلم خوب از بد را تشخیص دهند و با وجود اینکه «سه کام حبس» در روزگار تلخی که داریم قصه تلخی روایت کرده در انتخاب مخاطبان سینما قرار گرفته و خوشبختانه این فیلم توانست جایگاه واقعی خود در بین تماشاگران ایرانی را پیدا کند.

این کارگردان درباره اکران آنلاین فیلم سینمایی «سه کام حبس» گفت: متأسفانه و شوربختانه در کشور ما مسئله کپی‌رایت چندان جدی گرفته نشده و نه تهیه‌کننده‌های سینمای ایران و نه پلتفرم‌های نمایش فیلم برای به سرانجام رسیدن این مهم تلاشی نکرده‌اند و فیلم‌های سینمایی به راحتی بلافاصله پس از اکران آنلاین سرقت می‌شوند و توسط شبکه‌های ماهواره‌ای که ادعای فعالیت فرهنگی دارند، به نمایش گذاشته می‌شوند. فیلم «سه کام حبس» خوشبختانه توانست با مدت حدود ۴ ماه که بر پرده سینماها بود، مخاطب خود را در اکران داشته باشد اما اکران آنلاین با نبود کپی‌رایت متأسفانه برای صاحبان آثار نمی‌تواند دستاورد چندانی داشته باشد؛ درحالیکه مطمئناً اگر به این مسئله توجه شود مخاطبان گسترده‌تری در این فضا می‌توانند آثار سینمایی را مشاهده کنند.

وی افزود: به نظر من اکران آنلاین فیلم «سه کام حبس» بلافاصله پس از اتمام اکران در سینماها تصمیم درستی است چراکه با اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد عدم نمایش فیلم‌ها، آثار را در بستر خطرناکی قرار می‌دهد و احتمال انتشار نسخه قاچاق بسیار بالا است؛ همانطور که این اتفاق در ماه‌های اخیر برای چند فیلم سینمایی نیز رخ داد. با توجه به این مسئله تصمیم ما بر این شد که پس از اکران فیلم در سینماها، آن را در پلتفرم فیلم‌نت به صورت آنلاین نمایش دهیم.

این کارگردان درباره ویژگی بصری فیلم «سه کام حبس» گفت: این فیلم سیاه و سفید نیست اما رنگ‌های زیادی در آن استفاده نشده و دلیل انتخاب این جنس تصویر هم به قصه و فضای فیلم مربوط می‌شود. «سه کام حبس» روایتگر قصه آدم‌های رنگی نیست و ما سعی کردیم در جنس تصویر هم به این فضا نزدیک شویم و در زمان فیلمبرداری هم برای طراحی صحنه سعی داشتیم طیف خاصی از رنگ‌ها را داشته باشیم اما این انتخاب با یک ریسک بسیار بالا همراه بود چراکه معمولاً این تصویر مورد پسند مخاطبان عام نیست و از طرفی شاید فیلم را تلخ‌تر کند اما با این حال به دلیل اینکه این جنس تصویر و رنگ‌ها با ساختار فیلم هماهنگ بود این ریسک را برای فیلم پذیرفتم. البته رسیدن به این تصویر هم کار سختی بود که با آقای سلامی (فیلمبردار) تلاش بسیار زیادی به کار بردیم و دوستان در لابراتوار هم برای رسیدن به این تصویر بسیار تلاش کردند.

وی افزود: فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» در کارنامه من اثری سیاه و سفید است و با وجود اینکه ساختار بصری سیاه و سفید مورد علاقه من است فیلم‌هایی پر از رنگ هم ساخته‌ام و این مسئله به قصه و ساختار فیلم مربوط می‌شود. در «سه کام حبس» کم بودن رنگ‌ها می‌توانست ما را محدود کند و حتی ما را در خطر برچسب سیاه‌نمایی هم قرار می‌داد چون به نظر می‌رسد استفاده از این کلمه برای فیلم‌های تلخ امروز مُد شده است اما ما اصرار داشتیم که فضای قصه و جنس تصاویر به هم نزدیک باشند.

سالور درباره تأثیر اکران دیرهنگام فیلم بر میزان مخاطبان، گفت: حدود سه سال و نیم گذشت تا این فیلم اکران شد و همه می‌دانیم در این مدت سینمای کشورمان وضعیت خوبی نداشت و کسی نمی‌توانست این شرایط را پیش‌بینی کند. گذشت زمان و عدم نمایش فیلم برای ما نگران‌کننده بود ولی شرایط طوری بود که ما نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم، دو سال درگیر شیوع کرونا بودیم و مدتی طولانی سینماها تعطیل بودند و بعد اتفاقات تلخ سال گذشته رخ داد و سینماها تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفتند و با همه این مسائل که می‌توانست باعث شود که میزان مخاطبان «سه کام حبس» به حداقل برسد خوشحالم که این فیلم به خوبی دیده شد و پس از گذشت سه سال و نیم همچنان مخاطب و طرفداران خود را دارد.

این کارگردان با اشاره به اینکه قهرمان قصه «سه کام حبس» یک زن است، اظهار کرد: قصه زنانه این فیلم قطعاً در موفقیت آن تأثیرگذار بوده، امروز در اتفاقات اجتماعی زنان نقش پر رنگی دارند و برای رسیدن به حق و حقوق خودشان بسیار تلاش می‌کنند. به نظر من «سه کام حبس» از معدود فیلم‌های ایرانی است که قهرمان زن دارد و من اتفاقاً درباره این موضوع با واکنش‌های مثبت بسیاری روبرو شدم و حتی در کامنت‌هایی که در فضای مجازی مردم برای این فیلم گذاشته بودند با جملات جالبی روبرو شدم که به همین موضوع اشاره داشتند و یکی از جالب‌ترین کامنت‌ها این بود که یک نفر نوشته بود؛ " «سه کام حبس» فیلمی است که هر زن ایرانی باید آن را ببیند". این فیلم روایتگر قصه زنی است که برای حفظ زندگی و فرزندش تلاش می‌کند؛ فیلم‌های بسیاری هستند که ادعا می‌کنند قهرمان زن دارند اما مهم‌تر این است که مخاطب بتواند این حس را دریافت کند و من فکر می‌کنم مخاطبان توانستند با «سه کام حبس» قصه این زن را که برای زندگی‌اش مبارزه می‌کند درک کنند و با آن همراه شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «تمشک» در پایان خاطرنشان کرد: «سه کام حبس» جزو فیلم‌هایی است که به معنای دقیق کلمه مستقل ساخته شده و این فیلم بدون تبلیغات میدانی و تبلیغ در صداوسیما و همچنین بدون فروش بلیت دولتی و ارگانی توانست یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال باشد. از همه کسانی که در این شرایط سخت اقتصادی به سینما رفتند باید تشکر کرد، باید از مخاطب با شرفی که قیمت سی هزار تومان بلیت را نمی‌تواند پرداخت کند و سه‌شنبه به سینما می‌رود تا بلیت نیم‌بها تهیه کند تشکر کنیم که در این شرایط به سینما می‌آید، فیلم اجتماعی می‌بیند و فیلم را تبلیغ می‌کند چراکه امروز سینمای اجتماعی ما در شرایط مساعدی نیست و بسیاری بر این عقیده‌اند که این سینما نفس‌های آخرش را می‌کشد. با وجود این مخاطبان همچنان می‌توان به این سینما امیدوار بود و امیدوارم در ادامه شاهد موفقیت فیلم‌های اجتماعی بیشتری در گیشه سینماهای کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.