چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

حمیدرضا مدقق:

سینمای مستند در ایران مثل خیلی از کشورهای دیگر از گذشته در حاشیه بوده و در سایه سینمای بلند داستانی از لحاظ خبری قرار داشته است

چهارمین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: حمیدرضا مدقق کارشناس حوزه خبر و اطلاع‌رسانی معتقد است حجم اطلاع‌رسانی در حوزه سینمای مستند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا مدقق درباره لزوم تبلیغات و اطلاع رسانی در سینمای مستند به مهر گفت: سینمای داستانی در همه جای دنیا به دلیل حضور چهره‌های سرشناس و اقبال مردمی، جذابیت بیشتری دارد و به همین دلیل همیشه مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و آثار داستانی زمان اکران شرایط بهتری دارند. این یک امر طبیعی است و مختص به ایران و رسانه‌های داخلی نیست و در تمام شبکه‌های اجتماعی، رادیویی، تلویزیونی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها معمولا توجه بیشتری به سینمای داستانی و بازیگرانش می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: سینمای مستند در ایران مثل خیلی از کشورهای دیگر، از گذشته در حاشیه بوده و در سایه سینمای بلند داستانی از لحاظ خبری قرار داشته است. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر به دلایل متعدد مثل در دسترس قرار گرفتن شبکه‌های اجتماعی که امکان اطلاع رسانی را کم هزینه و سریع‌تر کرده است و همچنین برگزاری مداوم جشنواره «سینماحقیقت» و راه‌اندازی شبکه مستند که به شکل پیاپی مستند پخش می‌کند، توجه به اطلاع رسانی در حوزه آثار مستند خیلی بیشتر از قبل شده است.

مدقق عنوان کرد: به یاد دارم در دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ این اندازه توجه به سینمای مستند نداشتیم. نمی‌خواهم بگویم الان، توجه و تمرکز بر سینمای مستند خیلی زیاد است اما نسبت به سال‌های قبل این روند خیلی بهتر شده است. همچنین در خیلی از شبکه‌های اجتماعی فیلمسازان مستند درباره پخش مستندشان اطلاع‌رسانی می‌کنند و یا درباره نشست‌هایی که دارند، اطلاع می‌دهند.

این منتقد و مجری تلویزیون یادآور شد: زمان برگزاریِ جشنواره «سینماحقیقت» حجم اخبار مربوط به آثار مستند افزایش پیدا می‌کند. ما هم روزانه تقریبا دو یا سه خبر در خبرگزاری صداوسیما درباره فیلم‌های مستند پخش می‌کنیم. به طور کلی اگر بخواهیم سینمای مستند را با سینمای داستانی مقایسه کنیم طبیعتا حجم اطلاع رسانی کم است، اما اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم، می‌توانم بگویم الان اوضاع خیلی بهتر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.