دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

مدیرعامل خانه موسیقی ایران:

نباید این گونه تصور شود که موسیقی فقط جنبه تفننی و تفریحی دارد

حمیدرضا نوربخش در نشست مطبوعاتی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: مدیرعامل خانه موسیقی با قدردانی از برگزاری ویژه برنامه موسیقایی «سوگ شفق» استمرار در برگزاری چنین رویدادهایی را فضایی برای اصلاح یک تفکر اشتباه در عرصه تولید توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایران و مدیرعامل خانه موسیقی که شامگاه یکشنبه نوزدهم شهریور ماه تماشاگر ویژه برنامه موسیقایی «سوگ شفق» در برج میلاد بود، با قدردانی از دست اندرکاران اجرای این کنسرت توضیح داد: «سوگ شفق» اجرای بسیار خوبی بود. هم به لحاظ صدادهی ارکستر و هم به لحاظ هماهنگ بودن نوازندگان و همچین قطعات و اشعار خوبی که برای این اجرا انتخاب شده بود. در عین حال تصاویری که در هر پرده به نمایش در آمد کاملا هنرمندانه و جذاب بودکه نشان از یک دقت نظر و نگاه آگاهانه به این موضوع است.

وی افزود: در این اجرا با فرم جدیدی از موسیقی در حوزه موسیقی آیینی روبرو شدیم که برای من بسیار جالب و جذاب بود. فرمی از موسیقی که در فرم های معمول مرثیه خوانی و تعزیه خوانی دیده و شنیده نشده است. یک کار ارکسترال کاملا هنرمندانه و مورد قبول با یک اجرای خوب که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت. در این کار هم تم موسیقی ایرانی شنیده می شود و هم موسیقی کلاسیک غربی و این ترکیب و تلفیق اتفاقی جذاب و بدیع بود.

این خواننده درباره کم تعداد بودن آثار موسیقایی در ژانر مذهبی و آیینی بیان کرد: نقدی که سال ها بوده و شاید کمک حالی در برگزاری چنین برنامه هایی باشد، مبتنی بر این رویکرد است که چرا طی این سال ها این تصور و سنت اشتباه وجود داشته که موسیقی فقط یک وجه شادمانه دارد و در ایام عزاداری ها نمی توانیم از آن استفاده کنیم؟ این دیدگاه، تفکر غلطی است. نکته دیگر اینکه موسیقی در همین ایام از صدا و سیما پخش و فقط در روزهای وفات و شهادت قطع می شود.

مدیرعامل خانه موسیقی افزود: ما می‌توانیم برای هر مناسبتی موسیقی خاص خود را داشته باشیم. موسیقی فقط وجه شادمانگی ندارد. موسیقی ما شامل موسیقی های غمگین، شاد، اندیشه ورز، حماسی است و نباید این گونه تصور شود که موسیقی فقط جنبه تفننی و تفریحی دارد. البته به طور کلی این وجه جدی موسیقی با آن فضای تفریحی و تفننی بسیار فاصله دارد و می توانیم تولیدات موسیقایی جدی را به مناسبت و زمان خود، به مخاطب عرضه کنیم و بر این نظرم آرام آرام باید به این سمت حرکت کرد.

به گفته نوربخش، وقتی به هنرمند می گوییم برگزاری کنسرت تقریبا در ۵ ماه از سال تعطیل است و این پیام به آنها منتقل می شود چه انتظاری است که این دوستان برای این ایام کاری تولید کنند! براین اساس هنرمند موسیقی به این مسئله توجهی نخواهد داشت و به تولید کار، در باقیمانده سال می اندیشد.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: جامعه موسیقی ما آرمان ها، ارزش ها و عقاید خود را دارد. در این عرصه کم نبودند هنرمندانی که در ایام عزاداری ماه محرم و صفر بی آنکه سفارشی در کار باشد، به صورت خودجوش و انفرادی کار تولید کردند و یا بنا بر اعتقاد یا نظر شخصی‌شان، در هیات های عزاداری نوحه خوانی کرده اند. براین اساس این فضا وجود دارد و باید گسترده تر شده و موسیقی خاص این ایام تولید شود. با این نگاه قطعا شاهد اتفاقات خیلی خوب در این زمینه خواهیم بود.

نوربخش درباره تاثیرگذاری زبان هنر در بیان پیام عاشورا اظهار کرد: اساسا زبان موسیقی در رساندن هر پیامی می‌تواند موثر باشد و نمی‌توانیم منکر تاثیر موسیقی باشیم. اتفاقا هیچ چیز دیگری مانند موسیقی نمی تواند به این میزان اثرگذار باشد یعنی شدت و عمق تاثیر موسیقی از هر موضوع دیگری بالاتر است. به طور مثال موسیقی هایی که در دوران جنگ ساخته شد. مگر می توان منکر تاثیر موسیقی در دفاع مقدس بود؟ و یا در خیلی از اتفاقات دیگر که موسیقی توانسته در تهییج و برانگیختن مردم و شادکردن آنها تاثیرگذار باشد. بنابراین در زمینه عاشورا هم موسیقی نقش مهمی دارد و به طور یقین پیام‌رسان این فرهنگ است.

مدیر عامل خانه موسیقی گفت: من بر این باورم عاشورا و ایام محرم و صفر با موسیقی عجین است. موسیقی فقط ساز و ارکستر نیست. مراسم عزاداری با موسیقی عجین است. تمامی نوحه ها و مرثیه ها و تعزیه ها همراه با موسیقی بوده و ملودی بسیاری از همین نوحه ها در خاطر مردم باقی مانده است و همچنان زمزمه و با آنها عزاداری می کنند. بنابراین نیاز است این نگاه جهت دهی و گسترده شود و بستر آن را مهیاتر کنیم. آن زمان است که خودجوش و بدون آنکه سفارشی در کار باشد شاهد آثار بسیار ارزشمندی خواهیم بود.

اجرای مناسبتی- مذهبی «سوگ شفق» به تهیه کنندگی انجمن موسیقی ایران و با مشارکت برج میلاد به مناسبت اربعین حسینی (ع) به مدت ۳ شب (۱۶، ۱۷ و ۱۹ شهریور ماه) در برج میلاد تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.