یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

کارگردان «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

شرایط سینما بُحرانی است/ نه فقط در سینما که در بسیاری از حوزه‌ها دادن آمارهای غلط و دروغ گفتن مدیران رده پایین مرسوم شده!

داوود بیدل

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: اگر در سینما شاهد سینمای سیاه نما، چرک و الکن هستیم به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیران است! ای کاش سیاست گذاران به این نتیجه برسند که بهترین کار این است که دولت ها دست از سر سینما بردارند چرا که سیاست گذاری و عملکرد غلط دولت ها باعث رسیدن ما به این سینمای پیش پا افتاده شده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» و «نمور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من فکر می کنم اگر دولت ها دست از سر سینما بردارند شاید سینما بتواند راه خود را پیدا کند. مسئولان سینمایی در دولت های مختلف اگر علاقمند به کار در خصوص یک سری مفاهیم و مانیفست های شان هستند می توانند در آن حوزه سرمایه گذاری کرده و آثار مختلفی را تولید کنند اما اینکه بخواهند برای کل سینما نسخه پیچی کنند باعث همین وضعیت بحرانی می شود که امروزه شاهدش هستیم.

این سینماگر ادامه داد: مدیران بر این باورند که با سیاست گذاری‌های شان حال سینما را خوب می کنند در صورتی که چنین نیست و ما طی سال ها شاهد این بوده‌ایم که سیاست گذاری‌های آن ها برای سینما دستاورد و سودآوری نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائل ما این است که معلوم نیست در سینما محصولات مان را برای چه کسانی تولید می‌کنیم! فیلم هایی می سازیم که اغلب مخاطبی ندارند و این در حالی است که در دنیا فیلم ها را برای مردم می سازند تا با حضور مردم سینما رونق پیدا کند اما سینمایی که ما در حال حاضر در کشورمان شاهد هستیم متعلق به مردم نیست و شاهد این امر هم آن است که بخش اعظمی از مردم سال ها است به سینما نمی‌روند و از فیلم‌های آن استقبال نمی‌کنند!

بیدل سپس با بیان اینکه ژانر و کیفیت در سینمای ما از بین رفته تأکید کرد: مدتی است باب شده برخی فیلم های به اصطلاح سینمایی را در ۳۰-۳۵ روز تولید می کنند؛ آیا این فیلمی که در این بازه زمانی کوتاه تولید شده می‌تواند کیفیت داشته باشد؟

کارگردان سریال های تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» و «راه و بیراه» متذکر شد: متأسفانه شرایط سینما بحرانی است! فیلمسازان نفتی که از دولت ها پول می گیرند و برایشان اهمیتی ندارد که کیفیت اثرشان چگونه باشد و بیشتر به چشم یک نوع کسب و کار به تولید فیلم نگاه می کنند؛ بخش خصوصی هم که به معنای واقعی در سینمای ما وجود ندارد چرا که به هر صورت آن ها هم بودجه های شان را جاهایی می گیرند تا بتوانند برخی آثار تلخ و سیاه شان را تولید کنند. در این میان بخت برگشته سینماگرانی هستند که به هیچ یک از منابع متصل نیستند و تنها شاهد این اوضاع بحرانی اند و جای کاری برایشان فراهم نیست.

این کارگردان سینما سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا با وجود این همه معضل و بحران مدیران مرتب دم از بهبود و توسعه و رشد سینما می زنند تصریح کرد: نه فقط در سینما که در بسیاری از حوزه ها دروغ گفتن در مدیران رده پایین مرسوم شده! دادن آمارهای غلط برای نشان دادن موفقیت مسئولان مدت ها است مرسوم شده! آن ها فقط می خواهند با ارائه بیلان های پر و پیمان کاری خود را پرزنت کنند و موفق نشان دهند. این رفتارهای غیرطبیعی متأسفانه مدت‌ها است طبیعی شده و ما شاهد یک نوع طنز تلخ هستیم.

بیدل در پایان این گفتگو افزود: مهم این است که مردم امروزه دیگر از این سینما استقبال نمی‌کنند و انگیزه ای برای سینما رفتن ندارند؛ مهم این است که بخش کثیری از سینماگران مدت‌ها است با بیکاری و معضلات متعدد در زندگی‌های شان دست و پنجه نرم می کنند؛ مدیران اگر اندکی دغدغه دارند باید به این مسائل ورود کنند و معضلات این بخش ها را برطرف کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.