دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

«مجالس تعزیه» بسیار هنری‌تر و فنی‌تر از قبل شده است/این هنر ملی- مذهبی دوباره احیا شده است

حداد عادل

سینماپرس: غلامعلی حداد عادل با حضور در آخرین مجلس «تعزیه شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران گفت: تماشای این تعزیه همراه با مردم برای من تجدید خاطره‌ای بود از سال‌های بسیار دور، اجرای این تعزیه نشان داد، این نمایش ملی و مذهبی هنری‌تر و فنی‌تر از گذشته شده است.

به گزارش سینماپرس، تعزیه هنر آیینی و اصیل ایرانی و اسلامی است، ‌ هنری که روزگاری در ایران رونق بسیاری داشت، اما متاسفانه اجرای آن در دهه‌های اخیر کاهش پیدا کرد تا در مسیر فراموشی قرار بگیرد.

بعد از این شرایط شاید بتوان امسال را سالی برای تعزیه دانست، سالی که مجالس بسیاری برای برگزاری تعزیه برگزار و با مخاطبین بسیاری هم همراه بود، ‌ یکی از این مجالس در پردیس تئاتر تهران برگزار شد که در کنار مجالسی که در محوطه تئاتر شهر و حوزه هنری برگزار می‌شد تلاش داشت تا عرض ارادتی به حضرت سیدالشهدا (ع) باشد.

آخرین شب مجلس تعزیه «شبیه نور» با عنوان مجلس حضرت عباس (ع) در حالی شامگاه پنجم مردادماه در پردیس تئاتر تهران به کار خود پایان داد که با حضور غلامعلی حداد عادل و امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری همراه بود.

حداد عادل در پایان اجرای مجلس شب گذشته ضمن دیدار و تشکر از عوامل اجرایی و تعزیه‌خوانان مجمع تعزیه آل طاها، گفت: «گرفتاری‌های روزمره باعث شده تا کمتر فرصت حضور در مجالس تعزیه داشته باشیم. تماشای این تعزیه تجدید خاطره‌ای بود از سال‌های بسیار دور، به برکت انقلاب اسلامی این هنر زنده شده و اجرای تعزیه شبیه نور در پردیس تئاتر تهران نشان داد این هنر ملی- مذهبی دوباره احیا شده است.»

وی افزود: «برگزاری مجلس امشب مؤید این بود که این نمایش مذهبی بسیار هنری‌تر و فنی‌تر از قبل شده است، به واسطه حضورم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به خواندن اشعار تعزیه‌خوانان بسیار دقت کردم، نکته قابل توجه عدم وجود حتی یک اشتباه در اشعاری بود که خوانده می‌شد، این نکته قابل تقدیر است، همچنین جنبه ادبی، هنری و مذهبی بسیار ارزشمند بود.»

وی در پایان از شهرداری، سازمان فرهنگی هنری، معاونت هنری این سازمان و مدیریت مجموعه پردیس تئاتر تهران تقدیر و تشکر کرد.

تعزیه «شبیه نور» با اجرای ۲۰ مجلس تعزیه‌خوانی از روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در فضای اختصاصی اجراهای محیطی پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت.

پیش از این چند برنامه دیگر به اجرای تعزیه پرداخته بودند از جمله رویداد «نوای قدسیان و مشق فرشیان» که در محوطه تئاتر شهر و توسط اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شد، همچنین چهارمین سوگواره آئینی زخم عتیق هم در پنج شب برگزار شد و هنرمندان شبیه خوان در این ۵ شب به اجرای برنامه پرداختند؛ رویداد «رستخیز عام» حوزه هنری هم دیگر فضایی بود که در آن عزاداران سیدالشهدا(ع) در قالب تعزیه به ادای احترام به امام حسین(ع) پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.