دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

وزیرآموزش و پرورش:

هویت ملی و مذهبی باید از ارکان اصلی «کانون پرورش فکری» باشد

حامد علامتی و رضامراد صحرایی در آیین تجلیل از خبرنگاران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: وزیر آموزش و پرورش صبح روز دوشنبه ۶ شهریور با همراهی حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مجموعه کانون در خیابان خالد اسلامبولی بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، وزیرآموزش و پرورش از بخش‌های مختلف کانون پرورش فکری بازدید کرد و پس از آن با حضور حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان وی با مدیران و مربیان مراکز کانون در سراسر کشور به شکل برخط گفت‌وگو کرد.

رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع کانون و ماموریت آن بسیار کلیدی است. اتفاقی که در زیست جهان امروز ما رخ داده است و درک آن مقدمه کلیدی برای تحول در نگاه ما برای برنامه‌ریزی آینده است.

او ادامه داد: این روزها بحث پیوستن ایران به بریکس پررنگ است. شاید برخی فکر کنند شرایط تحریم‌ها به انزوای بیشتر ایران منجر خواهد شد اما این اتفاق رخ نخواهد داد، چرا که ایران از بدو انقلاب یک حرف فطری می‌زند و آن استقلال و آزادی است که بر مبنای فطرت و طینت انسان است. یکی از جاهایی که معتقدیم می‌توانیم پیام‌مان را به شکل شایسته به دنیا مخابره کنیم همین نقطه‌ای است که در آن ایستاده‌ایم. این‌که پیام به شکل ساده و زیبا بسته‌بندی شده و به کودکان داده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معتقدم کانون باید مرکز ثقل خلاقیت، نوآوری و ابتکار در حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان در ایران با قدرت اثرگذاری در منطقه باشد. در ایران این اتفاق رخ داده است، اما باید بیشتر دیده شوید و کانون باید نوعی منش و روش متولیانه را پی بگیرد و به جای این‌که دیگران را رقیب خود ببیند، آن‌ها را زیر چتر خود بیاورد و اجازه همکاری بدهد. روند توسعه در کشورهای مختلف در دنیا به این شکل است که بزرگی را از خود ندارند بلکه از سهام‌دارانشان دارند و کانون نیز باید مرجع و منبع شود.

صحرایی گفت: توقع از کانون پرورش فکری به این شکل است که کار را به نحوی انجام دهد تا دیگری نتواند همانند او انجام دهد. کانون باید همواره در قله موفقیت باشد و موسسه‌ای اگر می‌خواهد به اعتبار خود بیفزاید باید تحت حمایت، نظارت و تایید کانون باشد. الگوسازی باید در کانون ایجاد شود، چرا که کانون اگر بخواهد در خود بماند ضرر می‌کند. کانون سرمایه‌ای دارد که بخشی از آن مادی است و بخش اعظم آن معنوی است. بنابراین باید کمک کند تا فهم ما از جهان کودکان بیشتر شود. کودکان در زیست جهانی هستند که فاصله زیادی با واقعیت دارد. معاونت تولید کانون باید شروع به تولیدات انیمیشنی کند که کاملا مبتنی بر سلیقه بچه‌های امروز باشد و اگر شرکت بین‌المللی در این حوزه وجود دارد باید با آنها همکاری کند. کشورهای مسلمان بسیاری داریم که امروز به دلیل نبود محتوای مناسب فرهنگی برای کودکان و نوجوانان همه در رنج هستند.

او تاکید کرد: نکته بعدی هویت ملی و مذهبی است که باید از ارکان اصلی کانون باشد. کشورهایی که هویت ندارند، برای خود تاریخ‌سازی می‌کنند و دنیای موازی در کنار دنیای خودشان ساخته‌اند و برای آن شخصیت‌سازی می‌کنند به نحوی که فرزندان ما براساس آن تربیت می‌شوند. در حالی‌که در فرهنگ ایران شخصیت‌های بسیار مهمی وجود دارد. به طور مثال مهره‌های شطرنج را بومی کنید همانطور که در قرقیزستان این کار را انجام دادند. ما می‌توانیم مهره‌های شطرنج را براساس شخصیت‌های شاهنامه پیش ببریم. کانون باید برای هویت ملی و مذهبی ایرانیان برای داخل و خارج از ایران برنامه داشته باشد. بسیاری از قصه‌های کانون قابلیت ترجمه دارند و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. ما باید دارا و سارای ایرانی را احیا کنیم و افق دور را ببینیم. می‌توانیم عروسک‌هایی داشته باشیم که در خط هویت ملی به درستی دیده شوند. باید آسیب‌شناسی کنیم، چرا این عروسک‌ها آن‌طور که باید مورد توجه واقع نشدند. در حال حاضر بازار بسیار بزرگی در جهان اسلام وجود دارد و می‌توان محصولات خوبی تولید و عرضه کرد و از این امکان به شکل مناسب بهره گرفت.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره دانشگاه فرهنگیان گفت: از معلمان جدید بهره بگیرید. این دانشگاه معلمان آینده را تربیت می‌کند. اگر معلمی رفت و آمدش به کانون زیاد باشد، یقین بدانید رفت و آمد شاگردانش به کانون نیز افزایش خواهد یافت. باید کاری کنید که طرح «کانون مدرسه» برقرار باشد، چرا که دانشجو معلمان می‌توانند تضمین کننده این امر باشند. راه نجات ما در تعلیم و تربیت هماهنگی، همدلی، اتحاد، یکی شدن و یکپارچه شدن است. آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت باید از درون قوی باشد. کانون بیرون از مجموعه آموزش و پرورش نیست و در این وزارت‌خانه باید تبدیل به ستاره شود. باید کاری کنید که محل سرویس ویژه تربیتی در مراکز مختلف کانون باشد. ظرفیت‌های بالا و خوبی داریم که می‌توانیم در تمامی عرصه‌ها از آن استفاده کنیم، چرا که کانون می‌تواند مغز تعلیم و تربیت باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.