شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

نگاهی به سینمای دفاع مقدس/۲

محمدپور: متأسفانه نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس به سمت تولید فیلم در خصوص شهدای غیر سرشناس نمی روند

هادی محمدپور در نشست خبری فیلم سینمایی هایپاور

سینماپرس: هادی محمدپور گفت: یکی از معضلات اصلی ما این هست که به فیلم های دفاع مقدسی هم به چشم فیلم گیشه ای نگاه می کنیم.

هادی محمدپور کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس به سمت تولید فیلم در خصوص شهدای غیر سرشناس نمی روند و همین باعث شده بعضاً ما شاهد تولید چند فیلم مشابه راجع به یک عملیات یا یکی از شهدا باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «های پاور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما ۸ سال جنگیدیم و انواع عملیات ها را انجام دادیم، فقط ارتش ۴۸ هزار شهید در دوران دفاع مقدس داشته که هریک از این شهدا برای خودشان دارای شخصیت ویژه ای هستند. از سربازهای صفر گرفته تا فرماندهان همه و همه بخشی از تاریخ و هویت این کشورند که باید به آن ها در سینما پرداخته شود.

وی تأکید کرد: صرفاً نباید فقط به افراد سرشناس توجه شود و باید سرباز صفرها و بسیجی ها هم دیده شوند چرا که نیت همه این عزیزان یکی بود و همه برای ایران و اسلام کار می کردند. بنده معتقدم اتفاقاً برای کسانی که سرشناس نیستند بیشتر باید کار شود چرا که شاخص ها را همه مردم می شناسند.

محمدپور سپس با بیان اینکه همه افرادی که در دفاع مقدس مشارکت داشتند قهرمان کشورند متذکر شد: قصه هریک از این عزیزان می تواند دستمایه تولید فیلم های داستانی، مستند، سریال و... شود. قصه این افراد برای مردم جذاب و دلنشین است چرا که این ها از دل جامعه و از بین مردم برخاسته بودند و برای آرمان های این ملت علیه دشمن جنگیدند.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: اگر نیت مسئولان دلی است و دنبال کار فرهنگی هستند باید در خصوص تولید فیلم در زمینه شهدای غیرشناس پیشگام باشند. دیگر برای شهدایی مانند ستاری و بابایی و متوسلیان که فیلم ساخته شده نباید رفت و باید به سمت کسانی رفت که متأسفانه هیچ کاری برایشان صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: من خودم با این نیت خواستم فیلمسازی بلندم را در سینما آغاز کنم که به ناشناس ها بپردازم اما با مشکلات زیاد روبرو شدم. این ژانر هزینه زیادی دارد و فیلم زیر ۲۵ میلیارد نمی تواند ساخته شود و نهادهایی مانند بنیاد شهید و... به سمت تولید فیلم در مورد افراد غیرسرشناس نمی روند و همه دنبال ساختن پرتره از شهدای سرشناس هستند.

محمدپور تصریح کرد: اگر با این روال جلو برویم خیانت در حق شهدای ناشناس است و روزی باید در محضر پروردگار پاسخگوی اعمال مان باشیم. ما نباید وظیفه خود را فراموش کنیم و راهی را برویم که خطا است.

این فیلمساز یادآور شد: من خودم نسل جوان این کشور هستم که نه دوران انقلاب را دیدم نه دفاع مقدس را اما همواره در این خصوص کنجکاو بودم. دوران کودکی و نوجوانی من فیلم هایی روال بودند که یا حوزه دفاع مقدس بودند یا حوزه اکشن. با توجه به خاطراتم از آن دوران به نتیجه رسیدم این نوع آثار ملکه ذهنم شده و ماندگاری دارد و از همین رو دوست دارم در این حوزه مبادرت به تولید اثر کنم اما آنچه مشکلات بودجه ای عنوان می شود مانع از آن شده که فضایی برای کار ما فراهم شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی از معضلات اصلی ما این هست که به فیلم های دفاع مقدسی هم به چشم فیلم گیشه ای نگاه می کنیم؛ فیلم ها نباید گیشه ای باشند. ما نباید دنبال حضور سلبریتی ها در این گونه فیلم ها باشیم و این ها اشتباهاتی استراتژیک است که می تواند موجبات خسران سینمای دفاع مقدس گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.