دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

هنرمندان برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند/متولیان فرهنگ و هنر کشور باید برای کیفیت آثار هنرمندان هزینه کنند

کوروش زارعی در نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: زارعی گفت: هنرمندان بابت ادای دین خود به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند و اگر هم دریافت شود، بیشتر برای ساخت‌ دکور، صحنه و لباس است.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره فعالیت هنرمندان هنرهای نمایشی در زمینه هنرهای عاشورایی گفت: دو سه دهه است که در ایام محرم و صفر گروه‌های نمایشی برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه عاشورا خودجوش و علاقه‌مند کارهای نمایشی را تولید می‌کنند و در شهرها و استان‌های خودشان روی صحنه می‌برند.

زارعی ادامه داد: چندسالی است حوزه هنری در موضوعات تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی، تئاتر خیابانی، تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی و اعزام گروه‌های مذهبی و آیینی به کشور عراق در قالب «روایت راهیان» نذر فرهنگی می‌کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: هنرمندان برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند. آن‌ها در مرزهای خسروی، چذابه، شلمچه و مهران اجرای برنامه دارند. از طرفی، هنرمندان تئاتر آیینی کشور و گروه‌های حرفه‌ای با عنوان نذر فرهنگی در کشور عراق به مدت دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و دو روز در کربلا حضور دارند. سال به سال تعداد هنرمندان بیشتر و تمایل گروه‌ها برای حضور در آیین‌های عاشورایی و نمایش‌های آیینی در ایام محرم و صفر بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان بابت ادای دین خود به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر هم پولی دریافت شود، بیشتر برای ساخت‌وساز دکور، صحنه، لباس و طراحی صحنه است.

زارعی در پاسخ به این سوال که در این میان بضاعت عده‌ای هم جوابگوی هزینه‌ها نیست و نیازمند حمایت‌های دولتی هستند، توضیح داد: متولیان فرهنگ و هنر کشور باید برای کیفیت آثار هنرمندان هزینه کنند، تا آن‌ها بتوانند برای مردم هنر با کیفیتی را ارائه دهند.

پیش از این مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست رویداد هنری «رستخیز عام» گفته بود، نسخه عربی نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» را تنظیم کردیم، که بتوانیم در کشور عراق در پیاده‌روی اربعین در همایش بین‌المللی تئاتر «روایت راهیان» برای کودکان و نوجوانان عرب‌زبان اجرا کنیم. چند سال است خلا نبود نمایش عروسکی را در تئاتر بین‌المللی اربعین احساس کردیم. سال گذشته مخاطبان کودک و نوجوان زیادی داشتیم، که برنامه‌ای برای آن‌ها تدارک ندیده بودیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.