سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

کارگردان و تهیه‌کننده سریال «علقمه سرخ»:

«علقمه سرخ» نخستین تجربه کاری من در زمینه «تله تئاتر» است!

سریال «علقمه سرخ»

سینماپرس: کارگردان و تهیه‌کننده سریال «علقمه سرخ» گفت: یک سوم سریال همچنان فیلمبرداری نشده و ضبط آن در حال انجام است، به همین دلیل تلاش می‌شود تا به کار سرعت ببخشیم، اما همزمانی ساخت و پخش سریال «علقمه سرخ» دشواری‌های فراوانی را پیش رو ما گذاشته است.

به گزارش سینماپرس، فرناز امینی کارگردان و تهیه‌کننده سریال «علقمه سرخ» در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون این سریال گفت: سریال «علقمه سرخ» یک تله تئاتر ۱۳ قسمتی است که هر قسمت آن به یکی از شخصیت‌های اثرگذار واقعه کربلا پرداخته است. این امر با توجه به نامگذاری 10 روز ابتدای ماه محرم که هر روز آن به نام یک شخصیت در نظر گرفته شده، ساخته شده است و روی آنتن خواهد رفت. در این سریال ۱۳ قسمتی هر اپیزود آن به یکی از شخصیت‌های حاضر در واقعه کربلا اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در سریال «علقمه سرخ» بر اساس فیلمنامه، هر یک از شخصیت‌های بزرگوار را به تصویر کشیده‌ایم، به همین دلیل شخصیت‌ها در هر اپیزودها تغییر می‌کنند، اما برخی شخصیت‌ها از جمله شمر و یزید و… در تمام داستان حضور دارند. کار کاملا رئال است و راوی در تمام ۱۳ قسمت حضور دارد. نکته دیگر اینکه دکورها را تقریبا مینی‌مال ساخته و به کار گرفته‌ایم.

امینی ویژگی‌های سریال «علقمه سرخ» را مورد بررسی قرار داد و افزود: سریال «علقمه سرخ» یک تله تئاتر است که به صورت اپیزودی، مضمون یک واقعه مهم در تاریخ را بیان می‌کند. این اثر دکورهای فراوانی دارد و تلاش شده تا واقعه کربلا را از زاویه‌ای متفاوت نسبت به آنچه تابه‌حال ساخته شده، بیان کند. نگاه به ابعاد و زوایایی که عموما از نگاه مخاطبان دور مانده است، از جمله ویژگی‌های سریال «علقمه سرخ» محسوب می‌شود.

وی به مستند بودن فیلمنامه اشاره و تاکید کرد: تمام بخش‌های سریال «علقمه سرخ» بر اساس منابع مستند نوشته و تولید شده‌ است و برای این منظور چندین مشاور در بخش‌های مختلف حضور داشته‌اند تا تحریف و یا خطایی در زبان نقل وقایع وجود نداشته باشد. دو نفر از این مشاوران از ابتدای کار و از صفر تا صد تولید سریال حضور داشته‌اند و به روند تولید نظارت کرده‌اند. حتی در مواردی همین مشاوران در مورد انتخاب و به‌کارگیری نوع لباس و پوشش و همچنین محتوا و متن راهنمایی کرده و از نظرات آنان استفاده کرده‌ایم.

این کارگردان که سابقه فعالیت در تولیدات اجتماعی را دارد، تصریح کرد: بخش ساختاری سریال «علقمه سرخ» بر اساس چینش‌های تئاتر در نظر گرفته شده است که به واسطه دکورها، علاوه بر اینکه عمق مطلب برای مخاطب تداعی می‌کند، حس همذات‌پنداری و حضور در صحنه‌ها را برای مخاطب به تصویر می‌کشد، اما نکته قابل توجه این است که هزینه‌های سنگین ساخت، اجرا و چینش بسیار بوده و ممکن است برای ادامه این سریال به کمک بیشتری از سوی مسئولان نیاز باشد. برخی از قسمت‌ها که عموما زمانی حدود ۴۵ دقیقه را به خود اختصاص می‌دهند، شش تا هفت دکور نیاز دارند که باید ساخته شود. در عین حال متن سنگینی برای این سریال تاریخی و مذهبی وجود دارد.

امینی در مورد شیوه به تصویر کشیدن چهره شخصیت‌های بزرگوار مذهبی گفت: برای به تصویر کشیدن اولیا و شخصیت‌های بزرگوار مذهبی همانند حضرت عباس(ع) و یا حضرت زینب(س) تلاش شده تا از شیوه خاص فیلمبرداری استفاده شود؛ به عنوان مثال برای فیلمبرداری از حضرت عباس(ع) تنها چشمان بازیگر از پشت کلاه‌خود و پوششی که صورت را پوشانده بود، نمایان است و یا در زمانی که داخل آب می‌روند از پشت سر فیلمبرداری انجام شده است. همچنین برای شخصیت‌هایی همانند امام حسین(ع) نیز از نور میزانسن و شیوه‌های ترکیبی استفاده شده است.

وی دشواری سریال «علقمه سرخ» را همزمان بودن ساخت با پخش دانست و تاکید کرد: یک سوم سریال همچنان فیلمبرداری نشده و ضبط آن در حال انجام است، به همین دلیل تلاش می‌شود تا به کار سرعت ببخشیم، اما همزمانی ساخت و پخش سریال «علقمه سرخ» دشواری‌های فراوانی را پیش روی ما گذاشته است. تنوع دکورها و میزانسن‌ها از جمله بخش‌های زمان‌بر و دشوار پیش رو محسوب می‌شود.

امینی در مورد انتخاب بازیگران سریال «علقمه سرخ» اظهار کرد: سعی کردم افرادی را انتخاب کنم که علاوه بر تجربه خوب در حوزه تئاتر، ذهنی قوی در حفظ فیلمنامه و متن‌ها داشته باشند. از سوی دیگر چون خودم یک آموزشگاه بازیگری دارم، بخشی از بازیگران را از بین افراد دوره دیده و توانمند و تازه‌کار در نظر گرفتم تا پتانسیل‌های نسل جوان در جریان سریال «علقمه سرخ» بیان شود. نکته‌ای که به عنوان یکی از شاخص‌ها در انتخاب بازیگر در نظر گرفته شده بود، قدرت بیان خوب و دانش آنان و همچنین تسلط به متن بود.

وی پیش‌بینی کرد: از آنجا که سریال «علقمه سرخ» یک سریال مذهبی است و مردم ایران نیز علاقه و نگاهی ویژه نسبت به امام حسین(ع) دارند، پیش‌بینی می‌شود این سریال مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. البته باید تاکید کنم که فرمت سریال «علقمه سرخ» با تعزیه بسیار متفاوت است.

امینی در مورد زمان پخش سریال «علقمه سرخ» خاطرنشان کرد: سریال «علقمه سرخ» در ایام ماه محرم از شبکه «آی‌فیلم» روی آنتن می‌رود و نخستین تجربه کاری من در زمینه تله تئاتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.